Elfunderingar.......
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Elfunderingar.......
Jag har börjat titta på eldragningen i mitt bygge. Och när jag får bygga HELA systemet från början så är det en ganska lätt och rolig uppgift- om än en rätt tidskrävande uppgift.
Finns det nån som har tips på en bra sida där man kan hitta beräkningsmallar för grovleken på kabeln till dom olika förbrukarna? Som tex, jag har 13 V i systemet och ska dra en kabel tre meter, och den ska mata två stycken 100 W:s helljus. Hur stor kabelarea bör/måste jag ha? Och hur beräknar man vilken Ah det ska vara på säkringen i ovan nämnda exempel?
Om beräkningarna kommer fram till 1.5 mm2, finns det några nackdelar att istället ha en 4 mm2 kabel till matningen? All jord kommer att monteras i separat kabel så nära förbrukarna som möjligt!
UNDRADE OBELIX
Finns det nån som har tips på en bra sida där man kan hitta beräkningsmallar för grovleken på kabeln till dom olika förbrukarna? Som tex, jag har 13 V i systemet och ska dra en kabel tre meter, och den ska mata två stycken 100 W:s helljus. Hur stor kabelarea bör/måste jag ha? Och hur beräknar man vilken Ah det ska vara på säkringen i ovan nämnda exempel?
Om beräkningarna kommer fram till 1.5 mm2, finns det några nackdelar att istället ha en 4 mm2 kabel till matningen? All jord kommer att monteras i separat kabel så nära förbrukarna som möjligt!
UNDRADE OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
Re: Elfunderingar.......
kolla här.
http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php
som de står på sidan så:
"Kalkylatorn räknar fram minsta kabelarea med högst 0,5 volts spänningsfall vid 12 volt"
det man vinner med ännu grövre kabel är mindre spänningsfall, större hål i spargrisen, marginellt tyngre bil o att kablarna tar mer fysisk plats.
angående säkringar så är de ju iaf vid 230v installationer att man ska inte belasta säkringens storlek mer än ~80 % har jag för mig.
http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php
som de står på sidan så:
"Kalkylatorn räknar fram minsta kabelarea med högst 0,5 volts spänningsfall vid 12 volt"
det man vinner med ännu grövre kabel är mindre spänningsfall, större hål i spargrisen, marginellt tyngre bil o att kablarna tar mer fysisk plats.
angående säkringar så är de ju iaf vid 230v installationer att man ska inte belasta säkringens storlek mer än ~80 % har jag för mig.
-
- Veteran
- Inlägg: 1514
- Blev medlem: ons jan 14, 2009 20:54
- Ort: Markaryd
Re: Elfunderingar.......
Du kan ju använda en sånhär med för att ta reda på hur grova kablar du borde ha:
Vet du bara avståndet från A batteri/relä till B= förbrukare (tex lampor) och hur många watt/ampere dom drar så får du reda på vilken area du borde ha.
http://www.kjell.com/resources/sv-se/fr ... _large.png" onclick="window.open(this.href);return false;
Vet du bara avståndet från A batteri/relä till B= förbrukare (tex lampor) och hur många watt/ampere dom drar så får du reda på vilken area du borde ha.
http://www.kjell.com/resources/sv-se/fr ... _large.png" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
Re: Elfunderingar.......
Det var en helt perfekt sida för mina framtida beräkningar! den är nu lagd till favoriterna
Tack så mycket!
SKREV OBELIX

Tack så mycket!
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
Re: Elfunderingar.......
Precis i dagarna byggt ström för 5 st 100 w h3 på taket
körde på biltemas 2 ggr 40 amp reläer samt
Använde 6 mm2 till reläerna och från relärena till ljusen 6 mm2
Jord kan du gärna köra 2,5 m2 till varje relä och det samma till ljusen.
Du kan mkt väl köra 4,5 m2 till det osså, du kommer ej att se ngn skillnad på ljuset eller värmeutveckling.
körde på biltemas 2 ggr 40 amp reläer samt
Använde 6 mm2 till reläerna och från relärena till ljusen 6 mm2
Jord kan du gärna köra 2,5 m2 till varje relä och det samma till ljusen.
Du kan mkt väl köra 4,5 m2 till det osså, du kommer ej att se ngn skillnad på ljuset eller värmeutveckling.
Farcry´s Jeep j20 pimp nu även XJ combo tråd
viewtopic.php?f=15&t=39226" onclick="window.open(this.href);return false;
4x4 Raggarrunda/träff i Stockholm city...
viewtopic.php?f=8&t=51479" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeep xj 97
Jeep j20 81
viewtopic.php?f=15&t=39226" onclick="window.open(this.href);return false;
4x4 Raggarrunda/träff i Stockholm city...
viewtopic.php?f=8&t=51479" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeep xj 97
Jeep j20 81
-
- Beroende
- Inlägg: 1161
- Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
- Ort: Värnamo
Re: Elfunderingar.......
Nu måste jag lägga mig i!! Man MÅSTE ha samma kabelarea på både plus och minus till en stor förbrukare, exempelvis dina extraljus.farcry skrev:Precis i dagarna byggt ström för 5 st 100 w h3 på taket
körde på biltemas 2 ggr 40 amp reläer samt
Använde 6 mm2 till reläerna och från relärena till ljusen 6 mm2
Jord kan du gärna köra 2,5 m2 till varje relä och det samma till ljusen.
Du kan mkt väl köra 4,5 m2 till det osså, du kommer ej att se ngn skillnad på ljuset eller värmeutveckling.
Reläerna kan man jorda med vad som helst typ 0,75mm² då den bara ska hantera manöverströmmen.
Jag brukar köra med tumregeln 10A per 1,5mm² samt avrunda kabelarean uppåt. Då klarar man sig bra så länge det inte är längre avstånd än man kommer upp till i ett fordon.
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
Re: Elfunderingar.......
Mmm jag körde på 6 mm2 till allt utom stykablar och jord till reläerna... Men vad händer om man kör olika? du säger att man måste?
2 st 100 w per 40 amp relä och 40 amp säk med 6 mm2 kabel samt jord
2 st 100 w per 40 amp relä och 40 amp säk med 6 mm2 kabel samt jord
1 st 100 w per 40 amp relä och 40 amp säk med 6 mm2 kabel samt jord
Separata 6 mm2 fram till samtliga 40 amp säk Därefter 6 mm2 till samtliga reläer
2.5 mm2 till styr och jord till reläer
Fan raggar dragning lyser ju osså
2 st 100 w per 40 amp relä och 40 amp säk med 6 mm2 kabel samt jord
2 st 100 w per 40 amp relä och 40 amp säk med 6 mm2 kabel samt jord
1 st 100 w per 40 amp relä och 40 amp säk med 6 mm2 kabel samt jord
Separata 6 mm2 fram till samtliga 40 amp säk Därefter 6 mm2 till samtliga reläer
2.5 mm2 till styr och jord till reläer
Fan raggar dragning lyser ju osså

Farcry´s Jeep j20 pimp nu även XJ combo tråd
viewtopic.php?f=15&t=39226" onclick="window.open(this.href);return false;
4x4 Raggarrunda/träff i Stockholm city...
viewtopic.php?f=8&t=51479" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeep xj 97
Jeep j20 81
viewtopic.php?f=15&t=39226" onclick="window.open(this.href);return false;
4x4 Raggarrunda/träff i Stockholm city...
viewtopic.php?f=8&t=51479" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeep xj 97
Jeep j20 81
-
- Beroende
- Inlägg: 1444
- Blev medlem: tis aug 28, 2007 21:51
- Ort: Gästrikland, exilnorrbottning
Re: Elfunderingar.......
40 A säkringen är ju i största laget, två 100W lampor drar inte mer än 16A. Jag brukar då ha så klen säkring som möjligt, i extraljus kör jag med 25A.
Klenare jordkabel ger större spänningsfall och blir varmare, eller tänker jag bakvänt?
Nåja, till styrning av reläet duger 2,5mm2 hur bra som helst, behöver inte ens vara så grovt till det.
Klenare jordkabel ger större spänningsfall och blir varmare, eller tänker jag bakvänt?
Nåja, till styrning av reläet duger 2,5mm2 hur bra som helst, behöver inte ens vara så grovt till det.
Re: Elfunderingar.......
Jag gjorde några räkneoperationer på den sidan som Zurfer länkade till, och där visades tydligt att längden på kabeln spelade en stor roll på kvadratarean. Tex, där 3 meters dragning krävde 4 mm2 så räckte det med 1.5 mm2 om man halverade sträckan. Och då jag kommer jorda alla förbrukare direkt, med så kort kabel som möjligt. Vet inte om jag läser listan fel men den borde väl vara tillämpningsbar både på jord o plus-sidan? Vad jag kom fram till så kan det krävas 4 mm2 matning, och räcka med 1.5 mm2 jord om den bara är ca 2 decimeter lång.
SKREV OBELIX
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
Re: Elfunderingar.......
Hej!
Kolla in http://www.the12volt.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Vet inte om det finns just en sån "calculator" men om inte finns det sanslöst mycket annat.
Kolla in http://www.the12volt.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Vet inte om det finns just en sån "calculator" men om inte finns det sanslöst mycket annat.

Re: Elfunderingar.......
Visst kan du använda en sån lista på båda plus och minussidan, strömmen är ju densamma oavsett om den passerat förbrukaren och är på väg till jord eller om den inte kommit fram än. Kabellängden är som du konstaterat obelix, av stor betydelse för vilken dimension som behövs. Sen har jag fått lära mig att säkringar ska anpassas efter kabelarean, inte förbrukaren. Men visst, men kan ju klättra ner i säkringsstorlek som är mer anpassad till förbrukaren om man har överdimensionerat kablaget.
Och rent allmänt vad gäller kablar till relästyrning, dom kan vara i princip hur klena som helst så länge dom bara leder ström. En 1,5mm2 kabel för att styra ett relä är OERHÖRT överdimensionerad...
Och rent allmänt vad gäller kablar till relästyrning, dom kan vara i princip hur klena som helst så länge dom bara leder ström. En 1,5mm2 kabel för att styra ett relä är OERHÖRT överdimensionerad...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Re: Elfunderingar.......
OM jag har föstått rätt så är det väl så att hela kretsens "längd" ska räknas in. Både + och - kabeln. Är det 5 meter från batteriet till extraljusen så är det 10meter kabel som man räknar spänningsfallet över när man beräknar kabelarean. För varje förbrukare man drar till godset på bilen så ökar ju dessutom belastingen på jordflätan. På så pass små förbruakre som extraljus så kanske det kan kvitta, späningsfallet över kretsen kommer ju dessutom mest resultera i sämre ljus inte i högre ström.
Men kopplar man en vinsch och resonerar som att man bara behöver tänka på pluskabeln och drar en 75kvadratare till pluskabel och en 1,5kvadratskabel till godset på bilen så lär det bli riktigt intressant. En elmotor strävar alltid efter att leverera den effekten som krävs för att "lösa uppgiften" när gränsen för vad komponenterna klarar passeras så brinner den svaragste länken i kedjan. Antingen är det en säkring (motorskydd) eller så är det ledningarna fram till motorn eller så brinner lindningarna. Men något kommer att börja brinna.
Vilken säkring man väljer styrs inte av vilken förbrukare man har utan vilken kabelarea man väljer. Kabelarean är det som begränsar hur mycket man kan förbruka.
Men kopplar man en vinsch och resonerar som att man bara behöver tänka på pluskabeln och drar en 75kvadratare till pluskabel och en 1,5kvadratskabel till godset på bilen så lär det bli riktigt intressant. En elmotor strävar alltid efter att leverera den effekten som krävs för att "lösa uppgiften" när gränsen för vad komponenterna klarar passeras så brinner den svaragste länken i kedjan. Antingen är det en säkring (motorskydd) eller så är det ledningarna fram till motorn eller så brinner lindningarna. Men något kommer att börja brinna.
Vilken säkring man väljer styrs inte av vilken förbrukare man har utan vilken kabelarea man väljer. Kabelarean är det som begränsar hur mycket man kan förbruka.
VW TARO -95
Re: Elfunderingar.......
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
Re: Elfunderingar.......
precis som niva_mats skrev så skulle nog jag också gå på ett "färdigt" elsystem typ ett sånt här http://www.mmauto.se/shop/product/hot-r ... rsalsystem" onclick="window.open(this.href);return false;
bara det nödvändigaste, men har man kabel och relan hemma och gillar att pyssla så kan det vara rätt kul att bygge ett
jag har tänkt köpa ett av m&m autowiring till hobby bilen iaf.
bara det nödvändigaste, men har man kabel och relan hemma och gillar att pyssla så kan det vara rätt kul att bygge ett

jag har tänkt köpa ett av m&m autowiring till hobby bilen iaf.
SA2CEM
Wranglern: viewtopic.php?f=15&t=56415" onclick="window.open(this.href);return false;
Wranglern: viewtopic.php?f=15&t=56415" onclick="window.open(this.href);return false;