Framaxelfundering - K2500

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

ErikW
Användare
Inlägg: 39
Blev medlem: tor dec 30, 2010 12:57
Ort: Tvea

Framaxelfundering - K2500

Inlägg av ErikW » tis jun 18, 2013 15:17

Spana in min framaxel.. "Struten" ut från förarsidan har släppt ..eller nåt..
Märkte av ett bi-ljud när jag hade fyrhjulsdriften i.
Jag har drivning men som ni ser på bilden så sitter den löst från själva huset.
Jag har enbart hållit på med stel framaxel och är helt novis på IFS.

Sitter den bara pressad? Så kan det ju omöjligt vara..?
Bild
Blazer `85 6,2l 4"Bladfjäderhöjd 35" Cooper S/T
Blazer `88 6,2l
K2500 6,5l TD 1,5hytt, 8ft flak
Scania 143 med Wilsontrailer
Corvette 1978 Nitro funnycar, 496" - 3000hk

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Framaxelfundering - K2500

Inlägg av Grottulf » tis jun 18, 2013 15:41

Det sitter en spänn-ring längst in på axeln.
För att få ur axeln så brukar man bända lite bakom flänsen och knacka lite tills den snäpper loss.

Men är den lealös som du säger så har den troligen gått av, för de är ganska klena... :roll:
Men är det bara radial-glapp så kan det vara nållagrena längst ut som är kassa.
I vilket fall så lossa drivaxeln från flänsen och dra ur axeln ur diffen, så ser du vad som har hänt.

Hur stora däck har du förresten?

EDIT: såg nu att du hade drivning, då är ju inte axeln av iaf :tumbup:
och med tanke på oljedroppen nertill, så gissar jag nållager, för då brukar även packboxen paja.

DieselLinus
Hemmastadd
Inlägg: 126
Blev medlem: lör apr 27, 2013 19:31
Ort: Bettna

Re: Framaxelfundering - K2500

Inlägg av DieselLinus » tis jun 18, 2013 17:24

Hade samma problem på min k1500. Tog ner axeln och bytte alla lager och p-boxar :D mina nållager va helt slut och clipsen som håller drivaxlarna hade tappat spänningen :P hela kalaset tror jag gick på en tusing. Jag hade också drivning, men den läckte olja vid drivaxlarna och va jätte glapp. :wink:
Cheva silverado K1500 6,5Td -95
Cheva G20 Roadstar -89
Mb 220d -75
Mb 300d stt-turbo lang -79
Mb 307d biltransport -82
Volvo N84 A-traktor med Hiab 550
Volvo starke Epa med hiabkran -59
Volvo starke A-traktor med hiabkran -62
+en hög med grållar...

ErikW
Användare
Inlägg: 39
Blev medlem: tor dec 30, 2010 12:57
Ort: Tvea

Re: Framaxelfundering - K2500

Inlägg av ErikW » tor okt 17, 2013 0:41

Tack för era svar! :D
Jag tänkte kolla på detta nästa vecka... Har liksom inte behövt använda bilen så mycket fram tills nu då det blev min enda bil.. Så det gäller att ha så mycket delar redan från början när jag startar rota i det här så att den inte blir ståendes alltför länge.

C-clipset/spännringen ja..
Tänkte på det, att jag behövde gå in i klumpen för att få ut delen som sticker in i diffen.
Men det funkar alltså med att bända lite? Slägghammare med lämpligt fäste kanske?

Jag är inte speciellt förtjust i IFS på den här typen av bil... Hittade jag en fräsch Chev/Ford/Dodge pickis med Stel axel så skulle jag gladeligen byta, men det mesta man hittar är så slitet,rostigt och jävligt.

Men men - Den här är jäkligt bra på vägen under vintern måste jag säga :tumbup:

Återkommer säkert med fler frågor!
Blazer `85 6,2l 4"Bladfjäderhöjd 35" Cooper S/T
Blazer `88 6,2l
K2500 6,5l TD 1,5hytt, 8ft flak
Scania 143 med Wilsontrailer
Corvette 1978 Nitro funnycar, 496" - 3000hk

Hans_Delsbo
Hemmastadd
Inlägg: 139
Blev medlem: ons maj 09, 2012 16:36
Ort: Delsbo (Hälsingland)
Kontakt:

Re: Framaxelfundering - K2500

Inlägg av Hans_Delsbo » tor okt 17, 2013 11:53

Bytte nållager/pbox förra helgen, löste dock inte missljudet. Blir att ta ned diffen och byta "carrier bearings" till själva klumpen till sommarn (behöver bilen i vinter). Tydligen standardfel enligt jänkarna på forumen...
Chevrolet Silverado 1500 -01, 5,3:a bensin.
Har även några lador fyllda med skrot. Finast: BM Bamse och 2xFordson. Fulast: allt skit som borde lagas klart...
Svetsare, MC-mek, Brandman, Guldsmedsbutiksarbetare, Korrekturläsare, Bonde och Hemmaman.

Skriv svar