Fråga till träffarangörer
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Fråga till träffarangörer
Jag tillhör dom som INTE retar sej på tråden. Tvärtom finner jag den mycket intressant och ger massa "inputs" inför det framtida arbetet med att arrangera träffar på Olerumsområdet.
Att något måste göras är ju helt klart- men frågan är bara vad? Och för vem? Alla områden och sammanslutningar har olika förutsättningar så något generellt system som funkar överallt är nog svårt att arbeta fram.
Vad gäller för område som ägs av kommun och hyrs av en klubb/förening/privatperson? Vem är ansvarig för säkerheten där? Samma fråga vad det gäller privatägd mark? Som har gällande dispenser från terrängkörningslagen naturligtvis.
Vilket ansvar kan krävas av Klubb? Kompisgäng? Förening?
Vilken skillnad är det mellan träff och tävling?
Är man som träffledare/markägare/arrangörsklubb ansvarig för säkerheten för 3:e person beroende på om man tar betalt eller inte för besökande?
Det är många frågor som gör att varje körning har sina speciella förutsättningar och problem att jobba med.
Avsikten med mitt inlägg är INTE att få svar på alla frågor, bara att belysa på olikheterna i vår verksamhet.
SKREV OBELIX
Att något måste göras är ju helt klart- men frågan är bara vad? Och för vem? Alla områden och sammanslutningar har olika förutsättningar så något generellt system som funkar överallt är nog svårt att arbeta fram.
Vad gäller för område som ägs av kommun och hyrs av en klubb/förening/privatperson? Vem är ansvarig för säkerheten där? Samma fråga vad det gäller privatägd mark? Som har gällande dispenser från terrängkörningslagen naturligtvis.
Vilket ansvar kan krävas av Klubb? Kompisgäng? Förening?
Vilken skillnad är det mellan träff och tävling?
Är man som träffledare/markägare/arrangörsklubb ansvarig för säkerheten för 3:e person beroende på om man tar betalt eller inte för besökande?
Det är många frågor som gör att varje körning har sina speciella förutsättningar och problem att jobba med.
Avsikten med mitt inlägg är INTE att få svar på alla frågor, bara att belysa på olikheterna i vår verksamhet.
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
Re: Fråga till träffarangörer
hur många kompis gäng klubbar gemene man som har intresse eller tid att vara ansluten till sbf då? har för mig att det är ganska dyrt som klubb att vara med i sbf
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld
Re: Fråga till träffarangörer
Ja det kanske det är ......lam84 skrev:hur många kompis gäng klubbar gemene man som har intresse eller tid att vara ansluten till sbf då? har för mig att det är ganska dyrt som klubb att vara med i sbf

Men jag tror det är betydligt dyrare , NÄR en olycka inträffar

som sagt det här kan man argumentera om länge , vissa är emot och vissa är för.....

(Tids aspekten förstod jag inte riktigt......men jag är kanske trög

Re: Fråga till träffarangörer
Obelix,
Som det görs på träffar där man skriver på papper som fritar arrangören från ansvar och
där man lovar att bilen uppfyller de regler som står på detta papper (vad de än må vara)
så hamnar nog allt ansvar på föraren vilket är bra eftersom han skall ha trafikförsäkring.
Gäller den ? Troligen, men det vet jag ej.
Som det görs på träffar där man skriver på papper som fritar arrangören från ansvar och
där man lovar att bilen uppfyller de regler som står på detta papper (vad de än må vara)
så hamnar nog allt ansvar på föraren vilket är bra eftersom han skall ha trafikförsäkring.
Gäller den ? Troligen, men det vet jag ej.
Re: Fråga till träffarangörer
tid att skötta papper maila ringa förbundet allt möjligtsteedv skrev:Ja det kanske det är ......lam84 skrev:hur många kompis gäng klubbar gemene man som har intresse eller tid att vara ansluten till sbf då? har för mig att det är ganska dyrt som klubb att vara med i sbf(slår man ut det på antal medlemmar/körtillfällen ..ja då kanske det inte är så dyrt )
Men jag tror det är betydligt dyrare , NÄR en olycka inträffar![]()
som sagt det här kan man argumentera om länge , vissa är emot och vissa är för.....
(Tids aspekten förstod jag inte riktigt......men jag är kanske trög)
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld
Re: Fråga till träffarangörer
Någon undrade hur det funkar i Enduro & Mx:
-Det är lite olika för de två grenarna men ganska samma, Vid tävling måste man ha licens där det även ingår en försäkring, Banan skall ha en banlicens och tävlingen skall vara sanktionerad av förbundet. Man skall ha utbildad tävlingsledare, x antal funktionärer, miljöansvarig, Domare, sjukvårdare mm.
Utanför tävling krävs ingen licens för föraren men förare skall (om jag minns rätt) vara medlem i SVEMO-ansluten klubb. Banan skall vara vara besiktigad och godkänd av SVEMO och ha en banlicens som innefattar en försäkring, Dessa försäkringar täcker upp tredje person, alltså om man kör på en åskådare eller funktionär. Trafikförsäkring gäller inte inom tävlingsbanans område, innefattar även bandepå.
Endurocyklar skall vara reggade/besiktigade och trafikförsäkrade om de körs på väg och somliga klubbars körområden kräver också detta. Andra endurobanor klassas som inhägnat område och där krävs ingen trafikförsäkring/besiktning men då har skall området ha banlicens med försäkring för tredje person.
Observera att både inom cross/enduro finns ett regelverk om skyddsutrustning och fordonets utformning som skall uppfyllas både på tävling och träning.
-Det är lite olika för de två grenarna men ganska samma, Vid tävling måste man ha licens där det även ingår en försäkring, Banan skall ha en banlicens och tävlingen skall vara sanktionerad av förbundet. Man skall ha utbildad tävlingsledare, x antal funktionärer, miljöansvarig, Domare, sjukvårdare mm.
Utanför tävling krävs ingen licens för föraren men förare skall (om jag minns rätt) vara medlem i SVEMO-ansluten klubb. Banan skall vara vara besiktigad och godkänd av SVEMO och ha en banlicens som innefattar en försäkring, Dessa försäkringar täcker upp tredje person, alltså om man kör på en åskådare eller funktionär. Trafikförsäkring gäller inte inom tävlingsbanans område, innefattar även bandepå.
Endurocyklar skall vara reggade/besiktigade och trafikförsäkrade om de körs på väg och somliga klubbars körområden kräver också detta. Andra endurobanor klassas som inhägnat område och där krävs ingen trafikförsäkring/besiktning men då har skall området ha banlicens med försäkring för tredje person.
Observera att både inom cross/enduro finns ett regelverk om skyddsutrustning och fordonets utformning som skall uppfyllas både på tävling och träning.
-
- Beroende
- Inlägg: 1325
- Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
- Ort: S:T Anna, Söderköping
- Kontakt:
Re: Fråga till träffarangörer
Det var jag som undra.... Men allt detta är runt i kring gäller vid tävling. Har själv kört båda delar och men bara på skojj/hobbynivå. Vart och kört runt i kring på olika banor men det har aldrig varit prat om försäkringar eller fått hojjarna kollade. Så om jag betalar startavgift på en crossbana så har jag per automatik försäkring genom klubben även om jag inte har licens och det gäller träning?
Mvh//Klirre
Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8511
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Fråga till träffarangörer
Ursäkta o t - men.......
När det i början på tjugohundratalet i R4WD´s regi kördes "Competion" så betalades vid varje tävling en engångslicens till SBF.
Kravet härutöver var gatlegala bilar med helplåtskaross eller godkänd skyddsbur samt hjälm, brandsläckare och saneringsutrustning, vad jag minns.
Tack Ronnie, Tommy och alla ni andra icke nämnda men ej glömda för en trevlig "tävlingsform" som jag gärna ser återuppstår.
När det i början på tjugohundratalet i R4WD´s regi kördes "Competion" så betalades vid varje tävling en engångslicens till SBF.
Kravet härutöver var gatlegala bilar med helplåtskaross eller godkänd skyddsbur samt hjälm, brandsläckare och saneringsutrustning, vad jag minns.
Tack Ronnie, Tommy och alla ni andra icke nämnda men ej glömda för en trevlig "tävlingsform" som jag gärna ser återuppstår.

Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: Fråga till träffarangörer
Både cross, enduro, motard måste du ha en privat olycksfallförsäkring,
Om du vill vara skyddad själv. Högrisksport 3000-10000:-
Om du vill vara skyddad själv. Högrisksport 3000-10000:-
Re: Fråga till träffarangörer
Både cross, enduro, motard måste du ha en privat olycksfallförsäkring,
Om du vill vara skyddad själv. Högrisksport 3000-10000:-
Om du vill vara skyddad själv. Högrisksport 3000-10000:-
Re: Fråga till träffarangörer
Försäkringen för banan är till för arrangören eller klubben. Om en åskådare skadas till exempel blir påkörd. förare får ordna försäkringen själv via hemförsäkring eller liknande. Värt att tänka på oavsett vilka sporter man sysslar med.
I min utläggning om hur det funkar på mx enduro så tog jag upp reglerna SKALL fungera även om reglerna inte alltid efterlevs, beror på hur seriös klubben/arrangören är. Den dag det händer nåt sätts allt på sin spets.
I min utläggning om hur det funkar på mx enduro så tog jag upp reglerna SKALL fungera även om reglerna inte alltid efterlevs, beror på hur seriös klubben/arrangören är. Den dag det händer nåt sätts allt på sin spets.
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Re: Fråga till träffarangörer
Det är några små saker vi MÅSTE hålla i minnet oavsett vad vi tycker och tänker om saker...
Jag personligen avskyr sådana här trådar där det diskuteras allvarliga saker, och det då framförs en massa åsikter och saker som "Jamen jag trodde" eller "Jag har hört att"....
Vi börjar med tre viktiga saker, nämligen Trafiklagstiftningen, Terrängkörningslagen och Miljölagstiftningen...
Det kvittar vad vi tycker, tror eller anser för dessa tre lagar gäller alltid och överallt. Det kvittar om det är en privat skog, din gräsmatta, hästhagen eller ett gammalt traktorspår i skogen...
Sedan kan man söka ett undantag från dessa regler, men har man inte gjort det så gäller dom.
Och här kan man då söka tillfälliga eller permanenta (egentligen tidsbestämda) tillstånd, vilket då kan ge en tillåtelse, eller ett tillstånd att "bryta mot en eller flera av dessa regler.
Exempel här är permanenta motorbanor, hamnområden, flygplatser och träffområdet som vi kör på någon/några gånger om året på....
Och nu pratar jag om vad LAGEN säger:
Att köra med ett avställt/oförsäkrat/obesiktigat fordon är lika illa oavsett om det sker i en skogsdunge eller mitt inne i stan. Allt enligt trafiklagstiftningen...
Att det sedan är mycket mindre risk att få en polisiär påföljd i skogen är en helt annan femma, men det är lika förbannat olagligt.
Lösningen här är att avlysa/inhägna ett område och söka dispens från trafiklagstiftningen. Och när man gör det bortfaller även kravet på trafikförsäkring, men föraren MÅSTE ha en försäkring (via SMA eller SBF), vagnsbok på fordonet (besiktning) samt det måste föreligga någon form av tävlingsmoment...
Eller så släpper man bara in schyssta, besiktigade, försäkrade och påställda bilar och då gäller trafikförsäkringen...
Och det där med att slänga in en motorsåg och hävda att man är ute och gallrar funkar inte heller, såvida det inte är ens egna mark.
Det finns rätt mycket regler för hur sådant ska skötas och kommer man då i jeans, t-shirt och hävdar att man är ute och gallrar lär INGEN tro på en...
Dispens för Terrängkörningslagen måste man också söka för, och här kvittar det egentligen hur fordonet ser ut. Det är själva framförandet av fordonet och/eller på vilken plats framförandet sker, som är olagligt, inte hur fordonet ser ut eller är konstruerat...
Brott mot Miljölagstiftningen...
Ojojojojoj.....
Det kvittar hur mycket tillstånd och dispenser man har om man bryter mot dessa regler.
Jag vet inte, men jag skulle kunna tänka mig att t.ex vid ett stort oljeutsläpp på en träff så är nog både föraren och arrangören rätt så rökta...
Observera:
Jag pratar inte om personliga åsikter utan om vad som gäller lagmässigt i detta landet.
Jag själv anser, precis som dom flesta av er, att jag ser hellre en seriöst byggd bil med bra bur och allt än ett gäng upprostade, felbyggda, halvt livsfarliga lik där föraren tycker att det är helt ok att mosa sönder ännu mer plåt mot varenda träd han/hon ser....
Jag personligen avskyr sådana här trådar där det diskuteras allvarliga saker, och det då framförs en massa åsikter och saker som "Jamen jag trodde" eller "Jag har hört att"....
Vi börjar med tre viktiga saker, nämligen Trafiklagstiftningen, Terrängkörningslagen och Miljölagstiftningen...
Det kvittar vad vi tycker, tror eller anser för dessa tre lagar gäller alltid och överallt. Det kvittar om det är en privat skog, din gräsmatta, hästhagen eller ett gammalt traktorspår i skogen...
Sedan kan man söka ett undantag från dessa regler, men har man inte gjort det så gäller dom.
Och här kan man då söka tillfälliga eller permanenta (egentligen tidsbestämda) tillstånd, vilket då kan ge en tillåtelse, eller ett tillstånd att "bryta mot en eller flera av dessa regler.
Exempel här är permanenta motorbanor, hamnområden, flygplatser och träffområdet som vi kör på någon/några gånger om året på....
Och nu pratar jag om vad LAGEN säger:
Att köra med ett avställt/oförsäkrat/obesiktigat fordon är lika illa oavsett om det sker i en skogsdunge eller mitt inne i stan. Allt enligt trafiklagstiftningen...
Att det sedan är mycket mindre risk att få en polisiär påföljd i skogen är en helt annan femma, men det är lika förbannat olagligt.
Lösningen här är att avlysa/inhägna ett område och söka dispens från trafiklagstiftningen. Och när man gör det bortfaller även kravet på trafikförsäkring, men föraren MÅSTE ha en försäkring (via SMA eller SBF), vagnsbok på fordonet (besiktning) samt det måste föreligga någon form av tävlingsmoment...
Eller så släpper man bara in schyssta, besiktigade, försäkrade och påställda bilar och då gäller trafikförsäkringen...
Och det där med att slänga in en motorsåg och hävda att man är ute och gallrar funkar inte heller, såvida det inte är ens egna mark.
Det finns rätt mycket regler för hur sådant ska skötas och kommer man då i jeans, t-shirt och hävdar att man är ute och gallrar lär INGEN tro på en...
Dispens för Terrängkörningslagen måste man också söka för, och här kvittar det egentligen hur fordonet ser ut. Det är själva framförandet av fordonet och/eller på vilken plats framförandet sker, som är olagligt, inte hur fordonet ser ut eller är konstruerat...
Brott mot Miljölagstiftningen...
Ojojojojoj.....
Det kvittar hur mycket tillstånd och dispenser man har om man bryter mot dessa regler.
Jag vet inte, men jag skulle kunna tänka mig att t.ex vid ett stort oljeutsläpp på en träff så är nog både föraren och arrangören rätt så rökta...
Observera:
Jag pratar inte om personliga åsikter utan om vad som gäller lagmässigt i detta landet.
Jag själv anser, precis som dom flesta av er, att jag ser hellre en seriöst byggd bil med bra bur och allt än ett gäng upprostade, felbyggda, halvt livsfarliga lik där föraren tycker att det är helt ok att mosa sönder ännu mer plåt mot varenda träd han/hon ser....
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Re: Fråga till träffarangörer
Lasse Suzican skrev:Det är några små saker vi MÅSTE hålla i minnet oavsett vad vi tycker och tänker om saker...
Jag personligen avskyr sådana här trådar där det diskuteras allvarliga saker, och det då framförs en massa åsikter och saker som "Jamen jag trodde" eller "Jag har hört att"....
Vi börjar med tre viktiga saker, nämligen Trafiklagstiftningen, Terrängkörningslagen och Miljölagstiftningen...
Det kvittar vad vi tycker, tror eller anser för dessa tre lagar gäller alltid och överallt. Det kvittar om det är en privat skog, din gräsmatta, hästhagen eller ett gammalt traktorspår i skogen...
Sedan kan man söka ett undantag från dessa regler, men har man inte gjort det så gäller dom.
Och här kan man då söka tillfälliga eller permanenta (egentligen tidsbestämda) tillstånd, vilket då kan ge en tillåtelse, eller ett tillstånd att "bryta mot en eller flera av dessa regler.
Exempel här är permanenta motorbanor, hamnområden, flygplatser och träffområdet som vi kör på någon/några gånger om året på....
Och nu pratar jag om vad LAGEN säger:
Att köra med ett avställt/oförsäkrat/obesiktigat fordon är lika illa oavsett om det sker i en skogsdunge eller mitt inne i stan. Allt enligt trafiklagstiftningen...
Att det sedan är mycket mindre risk att få en polisiär påföljd i skogen är en helt annan femma, men det är lika förbannat olagligt.
Lösningen här är att avlysa/inhägna ett område och söka dispens från trafiklagstiftningen. Och när man gör det bortfaller även kravet på trafikförsäkring, men föraren MÅSTE ha en försäkring (via SMA eller SBF), vagnsbok på fordonet (besiktning) samt det måste föreligga någon form av tävlingsmoment...
Eller så släpper man bara in schyssta, besiktigade, försäkrade och påställda bilar och då gäller trafikförsäkringen...
Och det där med att slänga in en motorsåg och hävda att man är ute och gallrar funkar inte heller, såvida det inte är ens egna mark.
Det finns rätt mycket regler för hur sådant ska skötas och kommer man då i jeans, t-shirt och hävdar att man är ute och gallrar lär INGEN tro på en...
Dispens för Terrängkörningslagen måste man också söka för, och här kvittar det egentligen hur fordonet ser ut. Det är själva framförandet av fordonet och/eller på vilken plats framförandet sker, som är olagligt, inte hur fordonet ser ut eller är konstruerat...
Brott mot Miljölagstiftningen...
Ojojojojoj.....
Det kvittar hur mycket tillstånd och dispenser man har om man bryter mot dessa regler.
Jag vet inte, men jag skulle kunna tänka mig att t.ex vid ett stort oljeutsläpp på en träff så är nog både föraren och arrangören rätt så rökta...
Observera:
Jag pratar inte om personliga åsikter utan om vad som gäller lagmässigt i detta landet.
Jag själv anser, precis som dom flesta av er, att jag ser hellre en seriöst byggd bil med bra bur och allt än ett gäng upprostade, felbyggda, halvt livsfarliga lik där föraren tycker att det är helt ok att mosa sönder ännu mer plåt mot varenda träd han/hon ser....



Re: Fråga till träffarangörer
X2steedv skrev:Lasse Suzican skrev:BLa.. bla![]()
![]()



Re: Fråga till träffarangörer
som miljökontoret i habo förklarat för klubben så skall vi dokumentera om all miljöfarligt spill ( Typ Bensin, glykol eller olja). Och vid större utsläpp skall vi larma 112, annars ses det som miljöbrott. Naturligtvis skall vi omgående börja sanera.Lasse Suzican skrev: Brott mot Miljölagstiftningen...
Ojojojojoj.....
Det kvittar hur mycket tillstånd och dispenser man har om man bryter mot dessa regler.
Jag vet inte, men jag skulle kunna tänka mig att t.ex vid ett stort oljeutsläpp på en träff så är nog både föraren och arrangören rätt så rökta...