Silverado 4x4 problem
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Användare
Silverado 4x4 problem
Vart lite halkigt på vägen hem så jag stannade till en snabbis och la i 4x4an. Men den går inte i. lampan på golvet tänds inte och säkringen är hel. Kollade även om lampan var hel så jag bytte till en ny men den lyser inte heller. Nått mer tips på vad man kan kolla? Tror inte det är nått mekaniskt då det inte är några missljud eller liknande.. Bilen i fråga är en 1991ans silverado.
//Timmy
//Timmy
Re: Silverado 4x4 problem
För det första, fungerar fyrhjulsdriften eller inte?
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
- Användare
Den funkar inte. Driver inte fram. Lägger 4H på spaken men den börjar aldrig driva fram.henke_99 skrev:För det första, fungerar fyrhjulsdriften eller inte?
då e det nog el prylen i framdiffen sån tagit permis.....
lift your truck fat chicks can´t jump!
-
- Användare
Jävlig å byta?Rössvik skrev:då e det nog el prylen i framdiffen sån tagit permis.....
Nu får vi ta saker i rätt ordning... Som rössvik skrev är det nästan garanterat tla:n (thermal linear actuator) i framaxeln som havererat, det är inte direkt ovanligt att det händer. Den funkar som så att när den får ström (vilket den får när man kopplar in fyrhjulsdriften) så blir den varm och utvidgar sig på längden, då puttar den på en hylsa som kopplar ihop höger drivaxel med diffen och fyrhjulsdriften funkar Vid hylsan sitter en givare som aktiveras när den kommit i läge och då tänds lampan.
Börja med felsökning, tändningen på och 4wd inkopplad. Sen får du krypa in under bilen o mäta om det finns ström fram till tla:n. Du kan ju även ta loss den o dubbelkolla att inget händer när den får ström.
Den bör se ut som den nedre på denna bilden.

Och den är i sin tur placerad på högersidan av framdiffen, framför axelröret som synes. Bilden är tagen bakifrån. På axelröret sitter dom båda kontakterna till tla och givaren för lampan. I detta fallet är den högra till tla:n men det är ju bara att följa kabeln för att konstatera vilket.

Nästa steg, reparation och förbättring... Tla:n är ett rätt vanligt problem på dessa bilar. 1997 så ledsnade gm själva på den och bytte ut den mot en betydligt mer driftsäker elmotor som användes även i nyare silveradon långt in på 2000-talet, tror faktiskt den används än idag. Med en liten distanshylsa och ett adapterkablage så kan man enkelt konvertera från tla till elmotor. Så har jag gjort på min suburban. (bilderna här är från när jag konverterade den)
Det man behöver är det som finns på denna bilden: ett adapterkablage, distanshylsa och själva elmotorn. Man skruvar ur tla:n ur framaxeln, stoppar i distansen och skruvar i elmotorn istället. Adapterkablaget kopplar man in i kontakten där tla:n satt och sen är det en extra kabel som man får koppla in nånstans där det finns tändningsström. Jag kopplade in mig på en kabel bak vid 4wd-givaren på fördelningslådan. Grejerna köpte jag på rockauto för ca 1500 kr med frakt, dom finns även hos hansen racing men kostar då nästan dubbelt så mycket har jag för mig.

Vill du inte göra detta så är det ju bara att köpa en ny tla, då går ju bytet på ett par minuter. Det gjorde jag när jag hade köpt min bil, men när den nya tla:n gått sönder efter bara några månader så bytte jag till elmotor istället, sen har det fungerat.
Börja med felsökning, tändningen på och 4wd inkopplad. Sen får du krypa in under bilen o mäta om det finns ström fram till tla:n. Du kan ju även ta loss den o dubbelkolla att inget händer när den får ström.

Och den är i sin tur placerad på högersidan av framdiffen, framför axelröret som synes. Bilden är tagen bakifrån. På axelröret sitter dom båda kontakterna till tla och givaren för lampan. I detta fallet är den högra till tla:n men det är ju bara att följa kabeln för att konstatera vilket.

Nästa steg, reparation och förbättring... Tla:n är ett rätt vanligt problem på dessa bilar. 1997 så ledsnade gm själva på den och bytte ut den mot en betydligt mer driftsäker elmotor som användes även i nyare silveradon långt in på 2000-talet, tror faktiskt den används än idag. Med en liten distanshylsa och ett adapterkablage så kan man enkelt konvertera från tla till elmotor. Så har jag gjort på min suburban. (bilderna här är från när jag konverterade den)
Det man behöver är det som finns på denna bilden: ett adapterkablage, distanshylsa och själva elmotorn. Man skruvar ur tla:n ur framaxeln, stoppar i distansen och skruvar i elmotorn istället. Adapterkablaget kopplar man in i kontakten där tla:n satt och sen är det en extra kabel som man får koppla in nånstans där det finns tändningsström. Jag kopplade in mig på en kabel bak vid 4wd-givaren på fördelningslådan. Grejerna köpte jag på rockauto för ca 1500 kr med frakt, dom finns även hos hansen racing men kostar då nästan dubbelt så mycket har jag för mig.

Vill du inte göra detta så är det ju bara att köpa en ny tla, då går ju bytet på ett par minuter. Det gjorde jag när jag hade köpt min bil, men när den nya tla:n gått sönder efter bara några månader så bytte jag till elmotor istället, sen har det fungerat.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
- Guru
Fantastiskt utförligt svarhenke_99 skrev:Nu får vi ta saker i rätt ordning... Som rössvik skrev är det nästan garanterat tla:n (thermal linear actuator) i framaxeln som havererat, det är inte direkt ovanligt att det händer. Den funkar som så att när den får ström (vilket den får när man kopplar in fyrhjulsdriften) så blir den varm och utvidgar sig på längden, då puttar den på en hylsa som kopplar ihop höger drivaxel med diffen och fyrhjulsdriften funkar Vid hylsan sitter en givare som aktiveras när den kommit i läge och då tänds lampan.

finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Rutinerad
riktig skönt när nån tar tid på sig o ger ett kanon bra svar=) tummen upp henke 

har du kört fast elle?
fy fasen vad vilket bra svar henke_99 !
Hatten av
Hatten av

-
- Användare
Grymt bra svar. Detta händer ALDRIG annars på ett forum att man får ett sånt bra svar med bilder och allt. Nu lär man sig ju nått istället!
Tror jag bara byter "TLA"n så får vid se senare. har kört bilen i 4.5år och aldrig haft problem med 4x4 förutom med mellanaxeln då splinesen har färsat ihop.
Återkommer själv med bilder!
/Timmy

Tror jag bara byter "TLA"n så får vid se senare. har kört bilen i 4.5år och aldrig haft problem med 4x4 förutom med mellanaxeln då splinesen har färsat ihop.

Återkommer själv med bilder!
/Timmy
-
- Användare
Japp. mycket riktigt var det TLAn som har fesat ihop.