Blazer 86:a fin lågväxel. Nya problem. Broms?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Blazer 86:a fast i lågväxel.
Nu har jag fått ihop f-lådan.
Vad för olja ska det vara i den och ungefär hur mycket?
När jag tog bort f-lådan från växellådan så rann oljan från växellådan också ut. Tror det är en th400. Vad för olja och hur mycket ska det vara i den?
Vad för olja ska det vara i den och ungefär hur mycket?
När jag tog bort f-lådan från växellådan så rann oljan från växellådan också ut. Tror det är en th400. Vad för olja och hur mycket ska det vara i den?
Det ska vara atf i båda. Fördelningslådan fyller man i tills det rinner ut vid påfyllningspluggen (den mitt på bakre gaveln som är likadan som avtappningspluggen i botten) och automaten kollar du på stickan när lådan är varmkörd o motorn står på tomgång med växeln i P eller N.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Funkar denna? http://www.granngarden.se/product/trans ... p-f-g-20-l" onclick="window.open(this.href);return false;
Nej, du ska ha en olja av Dexron-typ (minst Dexron 3).Borkum skrev:Funkar denna? http://www.granngarden.se/product/trans ... p-f-g-20-l" onclick="window.open(this.href);return false;
Sån här?
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... lja-36979/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... lja-36979/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja den funkar nog bra.Borkum skrev:Sån här?
Japp, men det finns billigare på tex Swedol, om du köper 20l dunk
Jahap. Då hade jag visst supit bort en skruvjävel som ska sitta på fitt-lådan. Beställt en ny skruv från england.
Vid beställning så fanns alternativet 3/4 tums längd vilket jag ska ha. Nästa steg var 7/8 tum. Hur gör en usa/uk mekaniker som märker att 3/4 tum är lite för kort men 7/8 tumm för långt?
Usa mecken; " I need a fucking screw thats a couple o cunthair longer than 3/4"
UK mecken; " Bloody hell, I need a screw just a thad longer than 3/4".
Hur går det till? Faen.
Vid beställning så fanns alternativet 3/4 tums längd vilket jag ska ha. Nästa steg var 7/8 tum. Hur gör en usa/uk mekaniker som märker att 3/4 tum är lite för kort men 7/8 tumm för långt?
Usa mecken; " I need a fucking screw thats a couple o cunthair longer than 3/4"
UK mecken; " Bloody hell, I need a screw just a thad longer than 3/4".
Hur går det till? Faen.
-
- Beroende
Skillnaden mellan 3/4" och 7/8" är ju bara 1/8", alltså knappt 3,2 mm så det är ju mindre steg än vad man brukar ha mellan skruvlängder i svenska järnaffärer, man brukar ku få vara glad om man det bara skiljer 5 mm i längd.
Magnus
Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
Okej då. Kanske inte så farligt.sebringZ28 skrev:Skillnaden mellan 3/4" och 7/8" är ju bara 1/8", alltså knappt 3,2 mm så det är ju mindre steg än vad man brukar ha mellan skruvlängder i svenska järnaffärer, man brukar ku få vara glad om man det bara skiljer 5 mm i längd.
Magnus
Hur är det med oljemängd då? Jo, på stickan till automatlådan står det vid låg nivå "Fill one pint"
PÅ oljestickan står det "fill one quart". Mmm.
Hur som helst så rullar Aset fint sånär som på slut batterier.
Tack Grottulf å alla andra för goda råd. Det uppskattas oerhört.
Re: Blazer 86:a fin lågväxel. Nya problem.
Nya batterier idag. Var upp i skogen å brötade runt.
Sen lossnade fram axeln. Trist.
Främre delen av framaxeln sitter i någon sorts led med 4 st skruvar. I där ska det nog vara 2 st bussningar. Dom saknas så axeln skallrar runt i fästet.
Någon som vet vad för bussningar jag menar? Var hittar man såna och vad heter det på engelska om jag måste beställa?
Sen lossnade fram axeln. Trist.
Främre delen av framaxeln sitter i någon sorts led med 4 st skruvar. I där ska det nog vara 2 st bussningar. Dom saknas så axeln skallrar runt i fästet.
Någon som vet vad för bussningar jag menar? Var hittar man såna och vad heter det på engelska om jag måste beställa?
Vad menar du nu? Framaxeln sitter ju med u-bultar i bladfjädrarna.
Eller menar du framkardanen? Och i så fall den delen som sitter mot axeln eller dubbelknuten mot fördelningslådan?
Edit: kom fram till att du menar främre knutkorset på framkardanen, och att dom båda överfallen som hålls med skruvar lossnat så kopparna på korset ramlat bort?
Eller menar du framkardanen? Och i så fall den delen som sitter mot axeln eller dubbelknuten mot fördelningslådan?
Edit: kom fram till att du menar främre knutkorset på framkardanen, och att dom båda överfallen som hålls med skruvar lossnat så kopparna på korset ramlat bort?
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Ja, det är nog exakt det jag menar. Det är kopparna som sitter under någon sorts överfall som har lossnat och saknas.henke_99 skrev:
Då får du sätta dit ett nytt knutkors bara. (om nu inget skadats av att detta hänt) Det är minsta modellen av chevas kors, samma som på många volvobilar.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Ja men det är ju bara "kopparna" som saknas. Såna måste vål gå att få tag på utan att byta något mer?