A-traktor Suzuki sj413
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Användare
- Inlägg: 34
- Blev medlem: lör sep 28, 2013 18:38
- Ort: norrköping
A-traktor Suzuki sj413
Hej jag är en kille på 14 år som har köpt en Suzuki sj 413 med stenkryparlåda jag tror att utväxlingen är 6:1. Jag hade tänkt att bygga om den till a-traktor. Är det någon som har gjort något liknande och har några bra tips och ideer?
Re: A-traktor Suzuki sj413
Finns en del trådar här om det, sök lite så ska du nog se att du hittar en del intressanta byggen.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: A-traktor Suzuki sj413
jag är också 14år och håller på att bygga a-traktor av en Nissan Patrol -91 

Mvh Emil
Re: A-traktor Suzuki sj413
Du vet att man inte får bygga på öppen bil i dag?
-
- Användare
- Inlägg: 34
- Blev medlem: lör sep 28, 2013 18:38
- Ort: norrköping
Re: A-traktor Suzuki sj413
Vad menas med öppen bil?Voltaren skrev:Du vet att man inte får bygga på öppen bil i dag?
Re: A-traktor Suzuki sj413
En utan tak skulle jag tro.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: A-traktor Suzuki sj413
Cab som denna tex bilen ska original ha plåt takAxelwestergren skrev:Vad menas med öppen bil?Voltaren skrev:Du vet att man inte får bygga på öppen bil i dag?
http://www.blocket.se/goteborg/Suzuki_s ... m?ca=2&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Användare
- Inlägg: 34
- Blev medlem: lör sep 28, 2013 18:38
- Ort: norrköping
Re: A-traktor Suzuki sj413
Räknas inte den som taklucka?
Re: A-traktor Suzuki sj413
Axelwestergren skrev:Räknas inte den som taklucka?
Nä den har om möjligt targatak men är för öppen min son provade för ett år sedan att få sin sj413 besiktigad. Det har varit omöjligt trotts att vi provat på 3st besiktnings företag/stationer vår är lastbilsregistrerad i dag.
Tror faktiskt att man inte får bygga på en bil med taklucka i dag heller.
Den vi har har original plast tak med svetsad plåt under plast taket + plastvägg bak som är limmad.
Allt är grönt med våran bil förutom att den har varit en öppen bil.
Vi lyckas alltså inte få vår registrerad som a-traktor.
Omregistrering från bil till A-traktor
Dokumentet innehåller en kort sammanfattning av några av de regler som gäller när man gör om ett fordon till en A-traktor. Längst ner i dokumentet finns länkar till fullständig föreskrift samt fordonsförordningen.
Ursprungsfordon
Ursprungsfordonet ska vara en serietillverkad täckt bil som inte får vara skrotat.
Konstruktiv hastighet
Grundkrav
En A-traktors högsta konstruktiva hastighet får inte överstiga 30 km/h på horisontell väg. Ombyggnaden vara konstruerad och utförd så att det endast med stor svårighet går att öka A-traktorns högsta konstruktiva hastighet.
A-traktorns hastighet på lägsta växeln ska vara högst 10 km/h vid två tredjedelar (2/3) av ursprungsmotorns maximala varvtal.
Kompletterade anvisning
Beräkning av nominell max körhastighet
Nominell max körhastighet beräknas ur följande formel med av tillverkaren angivna värden: XXXXXXXXXXxxxxxxxn V = 7,2 x 3,14 x R (km/h) XXXXXXXXXXxxxxxxxu R = största rullningsradie för drivhjulsdäck (m) n = motorvarvtal vid maxeffekt (s-1.) n är alltså varv per sekund. u = total utväxling på högsta växeln Nominell max körhastighet får anges endast för traktor- med mekanisk transmission. Alternativt kan formeln xxxxxxxxxxxxn v = 3,6 x OR xxxxxxxxxxxxu användas, där OR är rullningsomkretsen (m).
Beräkning av total utväxling (hastighet) när delutväxlingar är kända
xxxxxxxxx90 v = xx3,6 x 1,984 x xxxx3,03 x 2,16 x 3,31 v = 29,7 km/h 90 = varv/sek 1,984 = rullomkrets 3,03, 2,16, 3,31 = de olika delutväxlingarna
För att fordonets högsta hastighet på horisontell väg ska kunna begränsas till max 30 km/h måste som regel de högre växlarna i fordonets växellåda sättas ur funktion eller en extra nedväxlingsanordning (en extra växellåda) monteras mellan växellåda och drivhjul.
Är fordonet försett med automatisk växellåda får endast nedväxlingsanordning godtas (automatlåda får alltså inte spärras). Ändringen ska vara så utförd att det krävs en relativt omfattande demontering för att avlägsna spärranordning eller motsvarande.
Spärring av växelförare i växellådans lock kan därför inte anses uppfylla kraven eftersom utbyte av lock vanligen är relativt enkelt. Växlar kan göras obrukbara på ett godtagbart sätt exempelvis genom a.) bortmontering av växeldrev b.) nedsvarvning eller nedslipning av kuggarna på växeldrev c.) igensvetsning av kuggarna eller d.) inmontering av hylsor på axel med förskjutbara drev, så att de sistnämnda ej kan förskjutas till ingrepp med motsvarande drev e.) fastsvetsning av synkroniseringsringarna vilket kan vara godtagbar åtgärd i vissa typer av växellådor. Hylsorna som avses under d) ska vara så utförda, att de ej kan avlägsnas utan fullständig demontering av den axel på vilken hylsorna än anbringade.
Motor
Begränsning av varvtal
Dieselpump ska vara inställd på minst det av tillverkaren angivna maxvarvet.
Varvtalsregulator (bensin) ska vara inställd på det varvtal där motorn lämnar maxeffekt. Regulatorn kan då närmast ses som ett skydd mot övervarvning och få utgöras av t ex en rotor som bryter vid detta varvtal
Begränsning av motorns maximala varvtal får göras på motorer som saknar kompressor och turbo. Begränsningen ska vara så utförd att motorn inte utan svårighet kan ändras till högre varvtal än som motsvarar 30 km/h på högsta användbara växel. Varvtalet får begränsas endast genom följande alternativ.
a.) Fastsvetsning av strypringar i insugningskanalerna i motorblocket eller topplocket. b.) Ändring av ventiltider genom omslipning eller utbyte av kamaxel. Begränsning av motorns varvtal genom strypningar i insugningsrör eller förgasare godtas inte, inte heller begränsning av gasreglagets rörelse. Varvtalet får vid a) och b) inte minskas till mer än 10 % under det varvtal där maximala effekten tas ut, eftersom annars dragförmågan bedöms minska för mycket.
Intyg
Vid registreringsbesiktningen kommer det att krävas ett intyg från en välkänd verkstad. I intyget ska det finnas med:
• fordonets registreringsnummer och identifieringsmärkning(chassinummer)
• typ av växellådor och tillverkningsnummer
• en beskrivning av vidtagna åtgärder(spärrning av växlar mm)
• uppgifter om verkstaden (organisationsnummer, namn, adress, telefonnummer)
• underskrift namnförtydligande från verkstadschef
Karosseri
A-traktor ska ha den ursprungliga fordonstypens sedvanliga förarhytt eller ursprungliga karosseri.
Fordonet ska vara ombyggt så att det är uppenbart att det inte längre är avsett för person- eller godsbefordran. Säte för en eller två passagerare bredvid förarsätet får dock behållas vid ombyggnaden.
Den sedvanliga förarhytten eller karosseriet kring förarsätet måste alltså behållas men får inte ha sådan längd att det finns utrymme för passagerarplatser eller gods bakom framsätena.
Bakre hyttvägg eller liknande ska placeras så att det inte är mer än 100 mm bakom framstolarna i sitt bakre läge med ryggstödet i normalt körläge.
Lastbil med sovhytt, dubbelhytt måste också kortas ner.
Bakre hyttvägg ska svetsas på samma sätt som vid reparation. Eventuella bakdörrar ska svetsas igen.
Barlastflak
Om A-traktorn har en tjänstevikt av högst 2 000 kg, och mindre än 60 % av tjänstevikten vilar på drivhjulen, ska den vara försedd med barlastflak som medger tillräcklig barlast.
Om A-traktorn har anordning för påhängsvagn, inräknas tillåten belastning på vändskivan i bruttovikten och vid beräkning av den procentuella axelbelastningen. Av tjänstevikten ska dock minst 40% vila på drivhjulen.
A-traktor får förses med barlastflak med en yta av högst 0,1 m2 per 100 kg tjänstevikt, dock högst 1,25 m2.
Barlastflak ska vara öppet och vara centrerat över bakaxeln.
Exempel på ombyggnad
Övrigt
A-traktor ska ha kopplingsanordning och i övrigt vara lämplig som dragfordon.
Påfyllningsöppning eller annan öppning till bränsletank får inte vara placerad i förarutrymme, passagerarutrymme, bagageutrymme eller motorrum.
Avgasrör ska vara så riktat att avgaserna avleds antingen uppåt, bakåt eller åt fordonets vänstra sida.
A-traktor ska vid färd på väg ha LGF-skylt (skylt för markering av långsamtgående fordon)
Regelverk
Fordonsförordningen (SFS 2009:211)
Länk: http://www.notisum.se/Pub/Doc.aspx?url= ... 090211.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Trafikverkets föreskrifter (VVFS 2003:19) om bil ombyggd till traktor samt bil ombyggd till motorredskap klass II
Länk: http://www20.vv.se/vvfs/lagrum_dokument ... ng=2003:19" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: A-traktor Suzuki sj413
Ska du bygga traktor av den så får du göra något liknande son de här har gjort
viewtopic.php?f=15&t=36141&hilit=+a+traktor+Suzuki" onclick="window.open(this.href);return false;
viewtopic.php?f=15&t=36141&hilit=+a+traktor+Suzuki" onclick="window.open(this.href);return false;
Mvh Emil
Re: A-traktor Suzuki sj413
innan ni bygger för mycket kolla med bilprovningen tråkigt om det skulle vara blankt nej.
mvh
johan
mvh
johan