Projekt extrem suzuki (fas 2 påbörjad sid 23)

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

skogsvild
Veteran

Projekt extrem suzuki (fas 2 påbörjad sid 23)

Inlägg av skogsvild » tis aug 14, 2007 21:49

Idag var jag nere i borås och hämtade hem ljuvliga saker till nya projektet.

På päronens tomt står nu 1 fram och 1 bakaxel från en tgb20.

Imorron ska jag börja med och tvätta av dom hed högtryckstvätten och sen ska jag väl börja med att kapa bort de fästen jag inte kommer att andvända dvs INGA

Nu fattas det nått att sätta dom på

Har lite ideer om en lång suzuki så ifall nån vet om nån sån som är BILLIG så säg till.
Behöver inte axlar, motor eller växellåda

Jag vet att jag börjar lite i fel ände men va fan gör det bara det blir bra i slutändan

Ska försöka komma ihåg kameran imorron
Senast redigerad av skogsvild den mån okt 20, 2008 17:59, redigerad totalt 2 gång.
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

RogerÅ
Avstängd

Re: Nytt projekt

Inlägg av RogerÅ » tis aug 14, 2007 21:55

skogsvild skrev:Idag var jag nere i borås och hämtade hem ljuvliga saker till nya projektet.

Imorron ska jag börja med och tvätta av dom hed högtryckstvätten och sen ska jag väl börja med att kapa bort de fästen jag inte kommer att andvända dvs INGA

Har lite ideer om en lång suzuki så ifall nån vet om nån sån som är BILLIG så säg till.

Jag vet att jag börjar lite i fel ände men va fan gör det bara det blir bra i slutändan

låter spännande :D

mattebigge
4x4xnerd
Kontakt:

Inlägg av mattebigge » ons aug 15, 2007 12:22

skogsvild skrev:Idag var jag nere i borås och hämtade hem ljuvliga saker till nya projektet.

Tycker det är rätt ände att börja i, med två riktiga axlar, motor och låda osv.
Karossen är väl skit det samma egentligen, ta nån roligare kaross när du ändå börjar från scratch..då kan du ju ta vilken ram som helst ochså. tex en som inte är tokrostig, dvs inte Suzuki.
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!

Lasse Suzican
4x4xnerd
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » ons aug 15, 2007 12:28

mattebigge skrev:..då kan du ju ta vilken ram som helst ochså. tex en som inte är tokrostig, dvs inte Suzuki.
Är det någonting som INTE rostar på Suzuki (410/413/Sammy), så är det just ramen. Rören mellan ramskenorna kan vara lite kexiga, men mer är det inte...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

RogerÅ
Avstängd

Inlägg av RogerÅ » ons aug 15, 2007 12:31

lasse suzicán skrev:
mattebigge skrev:..då kan du ju ta vilken ram som helst ochså. tex en som inte är tokrostig, dvs inte Suzuki.
Är det någonting som INTE rostar på Suzuki (410/413/Sammy), så är det just ramen. Rören mellan ramskenorna kan vara lite kexiga, men mer är det inte...
dessutom är ramarna i sig ganska fina dock inte bladfjädrarna då :D

mattebigge
4x4xnerd
Kontakt:

Inlägg av mattebigge » ons aug 15, 2007 12:33

Jaha..va bra att nånting är bra..
Min farbror hade en Isuzu pickis, den gick av mitt på kick upen, det blev tippflak, hastigt och lustigt..

skogsvild
Veteran

Inlägg av skogsvild » ons aug 15, 2007 12:45

Nu har jag varit och tvättat axlarna och mått lite på dom :D

Plannerar att köra med mina 15" fälgar och köra med original trummbromsar till att börja med iallafall. senare ska det byggas om till skivor är det tänkt

Var lite osäker på om 15" fälgarna skulle få plats med originall trummbromsar då tgb modellerna kör med 16" fälgar original.
Men efter lite mätande och styrande konstaterade jag att det går.

Behöver bara svarva av den uppstickande kanten längst in på trummorna så går i i 15" fälgarna :D

Ska be en kille stansa ut nya centrum till fälgarna med volvons bultcirkel samt willys bultcirkel och flytta ut dom i fälgen så de breddar mycket innåt.

När jag svetsat nya centrum i fälgarna så kommer axlar och däck bli totalt 2m breda ytterkant på hjulen :? Där sket sig ideen med att kunna köra den på kärra.

Bredaste kärran jag hittat häromkring är 1,95m bred.
Går inte göra så fälgarna breddar mer innåt än det.

Men men får väl låna lätta lastbilen på jobbet om man ska iväg på träffar så det går ju ändå.

Bilder kommer senare ikväll då jag ska upp till garaget.
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

Andreas
Beroende

Inlägg av Andreas » ons aug 15, 2007 13:07

Minn bil med portalaxlar går ju upp hur lätt som helst på min biltrensport och det är 196 bred, dock kör ju jag med originalfälgar men jag har väl typ 20cm kvar..

Du måste bredda dina fälgar väldigt lr??

skogsvild
Veteran

Inlägg av skogsvild » ons aug 15, 2007 13:14

fälgarna jag har är 15" fälgar som är breddade till 10"

bibendum81
Rutinerad
Kontakt:

Inlägg av bibendum81 » ons aug 15, 2007 13:24

:no pics:
Åka vilse är en hobby! ¨
Det är dom som åker vilse som finner dom nya vägarna...

mattebigge
4x4xnerd
Kontakt:

Inlägg av mattebigge » ons aug 15, 2007 15:24

sätt på några skithjul, när du kör den på kärran, precis som en monstertruck

skogsvild
Veteran

Inlägg av skogsvild » ons aug 15, 2007 15:33

Här kommer lite kort på vad jag har för grejjer till nya bygget för tillfället.

Här är de däcken från gamla jeepen
Bild
Shot with PENTAX Optio 50 at 2007-08-15

Inte så där jätte bra mönster i däcken men ska kolla ifall man kan låna en mönsterskärare nånstans och skära upp lited mönster i mittendelen :D
Bild

Och här är de underbara axlarna :D
Bild

Bild

Sen en bild på kanten (vid röda pilen) som måste svarvas ner för att 15" fälgarna ska gå på :D
Bild

Det var alla bilder för den här gången men mer bilder kommer så fort det görs några framsteg :lol:

skogsvild
Veteran

Inlägg av skogsvild » sön aug 19, 2007 16:13

OM jag hittar en lång suzuki till rätt pris så har jag lite inspiration :D

Ska bygga en sån här. Är så jävla rå och precis mitt "stuk" på hur en offroader ska se ut.

Bild
Bild
Bild

Nu måste jag bara införskaffa mig en lång suzuki, en bunt rör :D och en rörbock sen kan kreativiteten flöda :D
Senast redigerad av skogsvild den tor sep 13, 2007 0:24, redigerad totalt 1 gånger.

Whistler
Forumräv
Kontakt:

Inlägg av Whistler » sön aug 19, 2007 17:00

Behöver du verkligen en lång suzuki till det? Den är ju ändå avkapad bak...

skogsvild
Veteran

Inlägg av skogsvild » sön aug 19, 2007 17:18

jo lite smidigare när ramen är längre baktill :D

EDIT: kanske inte behövs nån lång suzuki då man kan flytta fram framaxeln som den ovan har gjort för att få längre hjulbas :roll:

Skriv svar