lite funderingar på pickup, powerstroke,duramax,cummins.

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

turbofrallan
Rutinerad

lite funderingar på pickup, powerstroke,duramax,cummins.

Inlägg av turbofrallan » sön nov 03, 2013 16:27

hej har gått o dreglat över stor pickup nu i många år, har nu även tagit c1 kort så urvalet blir större.
har nu väldigt många leksaker, men tänkte o göra mig av med alla o köpa mig en pickup i stället. tanken är att den ska användas som bruksbil då jag ska sälja den med. jag kör nu en volvo xc70 d5, den drar i genomsnitt 0.65 per mil. jag vet att en pickup lär dra mer än det, men tänkte att om jag slår ihop summan jag betalar för alla leksaker nu så borde det ju inte bli dyrare. volvon kostar 7200kr i skatt 7500 kr i försäkring. pontiacen kostar 2300kr i skatt o 8000 i försäkring. polarisen 2700 i försäkring. quaden 165kr i skatt 5000kr i försäkring. det blir 32000 i året ungefär då är inte diesel,bensin inräknat. jag kör i genomsnitt 3000 mil i året. nu till mina frågor då. hur mycket drar en powerstroke,duramax,cummins ungefär årtalen mellan 96 te 04. hur är dom o använda som bruksbilar? vill ju ha stor hytt då jag har ett barn o snart ett till inom 2 veckor. är det nått man ska tänka på vid köp av dessa bilar? har sökt o läst väldigt mycket om alla bilarna. cummins har jag hört att lådan o framvagnen är lite smådåliga. silverado duramax elektronik fel, spridare, fördelningslåda,. powerstroke har jag inte hittat så mycket om. har även en fundering på o skaffa snöblad då jag använder atv nu. hoppas ni orkar läsa detta o slänga in några tips o nyttigheter mvh fredrik
har du kört fast elle?

Chrille_91
Veteran

Re: lite funderingar på pickup, powerstroke,duramax,cummins.

Inlägg av Chrille_91 » sön nov 03, 2013 17:45

Jag har en -02 Silverado duramax 1,5 hytt.
Japp spridare får bytas någonstans mellan 20-30000mil.
Fördelningslådan får man byta en liten grej till oljepumpen för nån tusenlapp så händer de inget med den sen.
Elfel har inte jag hört talas om eller vart med om på dom bilarna jag vet om som folk har här i krokarna iaf.

Förbrukningen på min ligger i snitt på 1,5 liter per mil ungefär men då har jag ju 6" höjning och 35" däck också. Långkörning har jag haft nere den på 1,3liter.

Snöplog har jag till min o de funkar jättebra att köra med.

Se upp om dom har nån form av trimbox för motorn är väldigt lätt att trimma upp till högre effekt än vad växellådan klarar av.
Witara Xxl med toyotaaxlar med arb-spärrar, Astra GSI 16v, stenkryparlåda, Warn 8274 och 16/38,5x15 Super swamper tsl.
Opel Calibra turbo 4x4.
Chevrolet silverado duramax 02- 6" superlifthöjning, 35" däck o vinch.
Chevrolet blazer -76 Helcab

Mathias T
4x4xnerd

Inlägg av Mathias T » sön nov 03, 2013 20:12

har en manuell cummins 98- dvs sista året med 12v motorn och bästa årgången enl många.
skottsäker med rejäl mek radpump och reservdelar finns bland många entreprenadmaskiner/traktorer.
Det värsta som kan hända med dom är en styrpinne som ibland vandrar ut i kamdreven och spräcker alukåpan,lätt att fixa innan det händer.
Det mest elektroniska är abs systemett.
Sedan låter den som en hel scania också :lol: :lol:
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

henke_99
4x4xnerd

Inlägg av henke_99 » sön nov 03, 2013 20:17

Mathias T skrev:Sedan låter den som en hel scania också :lol: :lol:
Är det nån av dom här bilarna som låter som en scania så är det definitivt inte den med cumminsmotor iaf :poke: Saknas ju lixom två cylindrar för att den ska lyckas med det :wink:
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Rössvik
Veteran

Inlägg av Rössvik » sön nov 03, 2013 20:31

du ska tydligen passa dej för 6,0an powerstroke sägs det den va inte riktigt färdig konstruerad när den släpptes=många barnsjukdomar.... kom typ 02 04 nångång o försvann 08 om a minns rätt... tycker ja personligen att silveradon är en trevligare bil än ram:en e o åka i tystare mindre skramligt o sen skakar den ju inte som ett tröskverk på tomgång heller :mrgreen: o mathias möjligen att du kan få en hyvelbänk o låta som en FL volvo men inte som en scania som henke säger de fattas lite grejjer för det :poke:
lift your truck fat chicks can´t jump!

Mathias T
4x4xnerd

Inlägg av Mathias T » sön nov 03, 2013 21:37

petnissar! :wink: syftade mest på den råa gången ! vill man ha tyst och silkeslen gång så finns det ju bensindrivna v10:or

ok elektroniska commonrail dieslar går väldigt tyst och fint men man kan hålla sig för skratt när nått rasar i systemet,har man riktigt flax sticker högtryckspumpen och fyller spridarna med metallskrot.
Jag tror ingen vill veta vad en högtryckare och 6st spridare (ok 8st för er v8 kåta) kostar med byte och inprogrammering.
En sak är säker och det är att en sådan motor ska hållas långt borta från dunkdiesel och skitiga farmartankar
Senast redigerad av Mathias T den sön nov 03, 2013 21:44, redigerad totalt 1 gånger.
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

turbofrallan
Rutinerad

Inlägg av turbofrallan » sön nov 03, 2013 21:40

okay eftersom jag ska ha den som bruksbil så får jag försöka ha den så orginal som möjligt, :roll:
ja det är ju olika saker jag gillar med alla bilarna, dodge är väll det som står högst upp på listan. men har kört en 00a silverado duramax o det var en rektigt trevlig bil. har tyvärr aldrig fått möjligheten o få köra nån ford med powerstroke, men en f350 ser rektigt trevlig ut. just nu tycker jag urvalet på blocket är lite små dåligt för tillfället. måste ju ändå sälja av mina leksaker först, pontiacen är ju inte direkt lätt såld nu under vintern=) vilken av bilarna har störst hytt? finns det dubbel cabin me 8 fotsflak? vad är det största flaket på bilarna? o brukar det finnas dieselvärmare eller är det oftast eftermonterat? för det har jag på volvon o det är helt underbart. snegla in o kolla när du ploga med duramaxen o det såg ju ut o funka kanon=)
har du kört fast elle?

sverker
Rutinerad

Inlägg av sverker » sön nov 03, 2013 21:41

Scania har ju också hyvelbänkar som är riktigt bra motorer, men visst sjunger de inte lika vackert som V8'orna.. ;)

gurgel
Rutinerad

Inlägg av gurgel » sön nov 03, 2013 23:55

henke_99 skrev:
Är det nån av dom här bilarna som låter som en scania så är det definitivt inte den med cumminsmotor iaf :poke: Saknas ju lixom två cylindrar för att den ska lyckas med det :wink:
Fast scania har både en 6'a och 5'a :poke:

Skulle jag ha en pickis som bruksbil blev det nog en nyare cheva duramax, långflak och camper. :tumbup:
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants.

Teo
Hemmastadd

Inlägg av Teo » mån nov 04, 2013 10:21

Jag kan upplysa om 7.3 Powerstroken.

94-97 (Sådan som jag har)

215 hästar. Problemen som finns med den är den mekaniska dieselmatarpumpen som kan paja om den är av märket "Carter", lätt och billigt att byta men irriterande problem.

98-03

250 härstar. Till skillnad från den tidigare som hade två kontaktstycken per ventilkåpa vilka ansvarade för eldistribution till två spridare/glödstift var så har den senare 7.3:an ett kontaktstycke per sida för alla 4.
Problemet med detta är att det bäger lite mer och då är mottagligare för vibrationer och kan således börja glappa. Enkelt att felsöka dock och billigt att åtgärna.

En rutinerad powerstrokare har dessutom alltid en kampossitionscensor i handskfacket då den kan ruttna. Min har bara pajat en gång under de 10 åren jag haft den.

Eftersom det är hydralisk-commonrailstyle insprutning gör man bäst i att ha vinterolja i och/eller en dieselvärmare när det är kallt ute.

I övrigt är det skottsäkra maskiner och likt 12V-Cumminsen den klara favoriten bland respektive årgångar.

BTW så är det någon av dessa som låter som en scania V8 så är det 7.3:an I tells ya!
www.PICKIS.LIFE
forumet för flakbilsentusiaster

Rössvik
Veteran

Inlägg av Rössvik » mån nov 04, 2013 17:21

gurgel skrev:
henke_99 skrev:
Fast scania har både en 6'a och 5'a :poke:

Skulle jag ha en pickis som bruksbil blev det nog en nyare cheva duramax, långflak och camper. :tumbup:
fast en scania utan 8a e ju som o torka sej i röven innan man skiter......
lift your truck fat chicks can´t jump!

turbofrallan
Rutinerad

Inlägg av turbofrallan » tis nov 05, 2013 17:19

du får skita o torka dig hur du vill :lol: men tack för svaren, blev lite klokare på powerstroken också. får väll börja att lägga ut sakerna på blocket tyvärr. hatar att sälja där då 98% är oseriösa o älskar att skicka mail. mvh
har du kört fast elle?

Gregerr
Hemmastadd

Inlägg av Gregerr » ons nov 06, 2013 0:35

Teo skrev:Jag kan upplysa om 7.3 Powerstroken.

94-97 (Sådan som jag har)

215 hästar. Problemen som finns med den är den mekaniska dieselmatarpumpen som kan paja om den är av märket "Carter", lätt och billigt att byta men irriterande problem.

98-03

250 härstar. Till skillnad från den tidigare som hade två kontaktstycken per ventilkåpa vilka ansvarade för eldistribution till två spridare/glödstift var så har den senare 7.3:an ett kontaktstycke per sida för alla 4.
Problemet med detta är att det bäger lite mer och då är mottagligare för vibrationer och kan således börja glappa. Enkelt att felsöka dock och billigt att åtgärna.

En rutinerad powerstrokare har dessutom alltid en kampossitionscensor i handskfacket då den kan ruttna. Min har bara pajat en gång under de 10 åren jag haft den.

Eftersom det är hydralisk-commonrailstyle insprutning gör man bäst i att ha vinterolja i och/eller en dieselvärmare när det är kallt ute.

I övrigt är det skottsäkra maskiner och likt 12V-Cumminsen den klara favoriten bland respektive årgångar.

BTW så är det någon av dessa som låter som en scania V8 så är det 7.3:an I tells ya!
Fint! Denna sammanställningen har jag sökt.
Men....
04-05? Blev det en annan motor då? Starkare?
98-05? Samma kaross??
Jag kollar efter en F350, och vill ha -05 karossen.
Men inte en -06 med fartspärr :)
Och gärna ett bränslesystem som klarar mindre talgoxar och kanske lite småsten :D
:tumbup:
TLC HJ60/61

MB Ge280 -87 Såld
TLC HJ45 -80 Såld
TLC HJ60 -85 37" SPOA Såld
TLC HJ60 -86 Rostig :) Såld
TLC HZJ75 -99 Expedition Såld

Teo
Hemmastadd

Inlägg av Teo » ons nov 06, 2013 16:15

Den har samma kaross från -98 till -05 men fick 6.0-motorn -03 fast det året gick det att beställa den med 7.3:an också. Jag skulle satsa på 7.3:an alla dagar i veckan.

-03/04 fick den en marginell facelift med tillsnofsad grill och crom nere på kofångaren i stället för uppe samt lite annorlunda instrumentbräda.

6.0:an ger mer effekt men är en trist motor i övrigt. Den är kinkig på dieseln och blir det knas så går pumpen och då blir det alumjöl i spridarna och så ryker dom med.

7.3:an 94,5-03 kan man köra på vad faen som helst. Ingen mekanisk pump som tar styk av skit i dieseln, mm.
www.PICKIS.LIFE
forumet för flakbilsentusiaster

Gregerr
Hemmastadd

Inlägg av Gregerr » ons nov 06, 2013 17:26

Grymt Teo!

Om jag är rätt ut så ska jag söka efter....
F350, 4x4
98-03, 7,3l, för att få nyare karossen och bra bränslesystem?
Hur är det med längder på flak och hytt?
Vill helst ha extended hytt och inte dubbla dörrar.
Är det öppningsbar "halv" bakdörr på extended?
Vad fanns för flaklängder?
Lång blir den ju oavsett.
Men har sett några som ser lite mer kompakta ut.

Vad mer är viktigt att tänka på?
TLC HJ60/61

MB Ge280 -87 Såld
TLC HJ45 -80 Såld
TLC HJ60 -85 37" SPOA Såld
TLC HJ60 -86 Rostig :) Såld
TLC HZJ75 -99 Expedition Såld

Skriv svar