Suburban -99:a luktar glykol
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Användare
Suburban -99:a luktar glykol
Köpte en Suburban -99:a i fint skick för ett tag sedan, nu har jag märkt att det luktar glykol utanför bilen när man stängt av den och klivit ur. Det finns inga stora läckor och det försvinner mkt lite glykol, inget i oljan och det ryker inte vitt! Vatten pumpen har ju ett litet hål under axeln och där kan man se nån liten vattendroppe, kan det vara pumpen som är på väg att pajja eller? Det kanske trycker ur lite där som förångas på grenrören, därav lukten eller? Det är heller ingen värme alls i det bakre värmesystemet, men fram blir det varmt, kan det bero på dålig cirkulation eller om pumpen är dålig? Temp mätaren står på ca 100 - 105 grader. Tacksam för svar och goda råd.
Re: Suburban -99:a luktar glykol
om det kommer ur skvallerhålet så är nog pumpen på väg att ge sig
ta loss remmen och känn på lagren
ta loss remmen och känn på lagren
luktar det varmt?
min läcker från insugspackningens bakkant, då läcker det ner på avgasröret.
min läcker från insugspackningens bakkant, då läcker det ner på avgasröret.
Chevy Suburban LT -99.
Jeep Cherokee ltd -97.
Toyta Starlet Tic -82.
Ford Sierra 2.2i -88.
BMW 2002 Tic -73.
Chevy Impala SS -95 (r.i.p.)
Ford Bronco XLT 33" -89 (r.i.p.)
Opel Corsa 2.0i -90. (r.i.p.)
Jeep Cherokee ltd -97.
Toyta Starlet Tic -82.
Ford Sierra 2.2i -88.
BMW 2002 Tic -73.
100 - 105 låter ju lite väl varmt
är det en bensinare eller diesel
är det en bensinare eller diesel
-
- Beroende
Har inte inställningarna för dom där i huvudet, men det låter inte oroväckande högt, står tempmätaren i mitten av området är det iaf normalt.
Hur är skicket på kylarlocket och ev lock på expansionskärlet? Där kan sådan lukt komma från om dom inte håller tätt.
Vattenpumpen är också en kandidat som sagts men jag skulle börja med locken.
Magnus
Hur är skicket på kylarlocket och ev lock på expansionskärlet? Där kan sådan lukt komma från om dom inte håller tätt.
Vattenpumpen är också en kandidat som sagts men jag skulle börja med locken.
Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
-
- Användare
Bytte vatten pump och då blev de bättre, va även nån slags slangnippel som läkte som försåg bakre värmepaket med vatten, blev också bättre, MEN nu läker det ändå, både fram och bak på motorn, e ju fan omöjligt att se var de kommer ifrån!!
Nån sa att insugspackningen kan läka vatten, var hur? tacksam för tips på symptom om det.
Ang att det inte var nån värme bak berodde på en kärvande spjällmotor som skulle öppna för att det skulle komma värme, så nu e de fixat å bra värme blev det.
Men tempmätaren står fortfarande ganska högt runt 105 grader? varför då?
Nån sa att insugspackningen kan läka vatten, var hur? tacksam för tips på symptom om det.
Ang att det inte var nån värme bak berodde på en kärvande spjällmotor som skulle öppna för att det skulle komma värme, så nu e de fixat å bra värme blev det.
Men tempmätaren står fortfarande ganska högt runt 105 grader? varför då?
-
- Användare
Å kylarlocket e nytt, så där kommer de inget ur!
tydligen vanligt att insugspackningen spricker och läcker.
min läcker mellan insug och topp på baksidan. går att se om man krånglar in en liten spegel.
min läcker mellan insug och topp på baksidan. går att se om man krånglar in en liten spegel.
Chevy Suburban LT -99.
Jeep Cherokee ltd -97.
Toyta Starlet Tic -82.
Ford Sierra 2.2i -88.
BMW 2002 Tic -73.
Jeep Cherokee ltd -97.
Toyta Starlet Tic -82.
Ford Sierra 2.2i -88.
BMW 2002 Tic -73.
-
- Användare
Hmm, kröp runt i motorrummet med pannlampa, ficklampa, minilampa å ett gäng speglar, såg till slut att insugspackningen framtill va "svampig" å lite svälld, petade med en lång smal mejsel på det svällda å då kröp det fram en droppe glykol!! Lär ju bli till å byta insugspackningen då, kul, grattis till mej själv, mycke mixter!!
Har du fått bytt packningen?
Var inne på besiktningen med min där dom värmde upp bilen inför avgastesten, när denna var gjord upptäckte jag att det hade börjat läcka vatten! Tyvärr var det vatten både ovanpå insug samt mellan motor och låda. Kan ju i.o.f.s vara vattenpumpen och vattnet förs vidare av fläkten.
Efter att jag kommit hem från bes. läckte det inte längre, antar att den inte kom upp i samma tryck som när man står still och varmkör den. Skall göra en noggrannare kontroll men gissar att jag råkat ut för samma problem som dig så det vore intressant att höra hur mycket arbete det rör sig om och ev. några tips?
Var inne på besiktningen med min där dom värmde upp bilen inför avgastesten, när denna var gjord upptäckte jag att det hade börjat läcka vatten! Tyvärr var det vatten både ovanpå insug samt mellan motor och låda. Kan ju i.o.f.s vara vattenpumpen och vattnet förs vidare av fläkten.
Efter att jag kommit hem från bes. läckte det inte längre, antar att den inte kom upp i samma tryck som när man står still och varmkör den. Skall göra en noggrannare kontroll men gissar att jag råkat ut för samma problem som dig så det vore intressant att höra hur mycket arbete det rör sig om och ev. några tips?
IH Scout 4x4 sd33t -80
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89