Hur tillverkar man kofångare?

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

TIC37
Hemmastadd
Inlägg: 119
Blev medlem: mån mar 05, 2012 11:44
Ort: Malmö

Hur tillverkar man kofångare?

Inlägg av TIC37 » lör okt 05, 2013 9:31

Jag undrar hur man gör för att tillverka en kofångare helt enkelt?

Har sett många fantastiska skapelser här på forumet (några mindre fantastiska) och alla fyller sin funktion men det finns tydligen flera vägar att gå så nu inför mitt eget bygge så vill jag ha era åsikter.

Lådbalkar!

U-balkar!

Plåtbyggen!

Vilket väljer man och varför? Jag är bara lite tränad i svetsningens grunder och saknar plåtverkstadens faciliteter men vill ha en presentabel kofångare med funktion och lite snits. Vilket sätt skall man använda och kan man kanske få tips om dimensioner och lämpliga förstärkningar. Kan även tänka mig viss hjälp om jag kan hitta någon kontakt med likasinnade här nere i Malmötrakten.
Carpe Diem, livet är för kort för att slösa bort på oväsentligheter!

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Hur tillverkar man kofångare?

Inlägg av OBELIX » lör okt 05, 2013 9:45

Frågar du mej så säger jag inget av dom materialen du räknar upp. Plattjärn 5x100 mm är stötisen på Cherokeen byggd i, och den tycker jag blev bra. Bygg ihop den på bilen, kapa upp varje del och montera/svetsa dit och när den är komplett så tar du bort den från bilen och svetsar klart, spacklar och målar.

Pappmallar, är bra att ha och lite enklare att göra fel på än med stål. Annars är det väl vinkelslip med kapskivor, svets, spackel o färg som du behöver. Förutom material då.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Roger Patrol
Guru
Inlägg: 3819
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
Ort: Vretstorp / Stockholm

Re: Hur tillverkar man kofångare?

Inlägg av Roger Patrol » lör okt 05, 2013 10:49

OBELIX sätt påminner om mitt men jag fick en plåt klipp å bockad som grund,
min tog ca 10 timmar effektiv tid att göra och 500kr i kaffekassan plus priset för bågen jag inte minns.
du ser den i länken nedan
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

elste
Guru
Inlägg: 2680
Blev medlem: fre jan 09, 2009 18:30
Ort: Köping

Re: Hur tillverkar man kofångare?

Inlägg av elste » lör okt 05, 2013 13:33

CrMo rör och Al durkplåt

Rössvik
Veteran
Inlägg: 2201
Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
Ort: habo

Re: Hur tillverkar man kofångare?

Inlägg av Rössvik » lör okt 05, 2013 16:48

själv tycker ja det beror helt på vad för bil det ska sitta på.... o hur du ska använda bilen kan ju spela in med.....
lift your truck fat chicks can´t jump!

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Hur tillverkar man kofångare?

Inlägg av Grottulf » mån okt 07, 2013 9:30

Det viktigaste är inte vad det är för material, eller ens hur grovt det är tycker jag.
Det viktigaste är hur den är uppbyggd.
Tänk på att den ska kunna ta upp smällar vart som helst, så sätt förstärkningsstag och triangulera så mycket som möjligt.
Använder man grövre material så blir hur man bygger den mindre viktigt, men då får man istället en massa dödvikt.

koppartaket
Veteran
Inlägg: 2001
Blev medlem: tis sep 09, 2008 20:33
Ort: Lidköping
Kontakt:

Re: Hur tillverkar man kofångare?

Inlägg av koppartaket » mån okt 07, 2013 12:28

Jag gick latmansvägen och köpte en fördig modellanpassad av First Four (till Land Rover)
finns säkert till din oxå och dom brukar inte kosta multum om man handlar från rätt sida planeten (England tex)

Min gick totalt på med styrstagsskydd 4000 kr förberedd för vinsch dimljus och rejäla recovery points
bara att skruva dit
utan trassel

Fast på Suzukin där det inte är så noga med passform hade jag troligtvis byggt själv
Subaru Boxer 1990-2013 R.I.P (2013-04-27)

TIC37
Hemmastadd
Inlägg: 119
Blev medlem: mån mar 05, 2012 11:44
Ort: Malmö

Re: Hur tillverkar man kofångare?

Inlägg av TIC37 » mån nov 11, 2013 22:59

Jaha!

Har börjat skissa på vart jag skall ta vägen och ändå så blir jag fundersam. Har häktat ner originalet och börjat titta på vart jag skall sätta vad och var jag kan dra nytta av balkarna bäst osv.
Jag tror att det är så här jag skall göra för att få winschen på rätt ställe (gul yta) men så blir jag konfunderad ändå för mellan de vita linjerna som jag ritat in så har jag 270 mm och det tycker jag är på tok för högt för att kunna montera en kofångare som tål någonting. :poke:

Bild

Brytkrafterna på balkfästena blir ju horribla med risk för att jag böjer balkarna uppåt om jag skulle träffa något med kofångaren.
Infästningen till kofångaren tänkte jag att man kunde ha i 8 mm stålplåt men när jag ser höjden på de framtida fästena så tycker jag ändå att det känns som att allt kommer vika sig bakåt. Har jag rätt eller är jag ute och cyklar?

Kan man montera fästena endast på utsida rambalk eller bör man gränsla balken som originalkofångaren gör??
Carpe Diem, livet är för kort för att slösa bort på oväsentligheter!

lam84
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: mån okt 14, 2013 18:57

Re: Hur tillverkar man kofångare?

Inlägg av lam84 » mån nov 11, 2013 23:21

vad är det för bil?
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld

TIC37
Hemmastadd
Inlägg: 119
Blev medlem: mån mar 05, 2012 11:44
Ort: Malmö

Re: Hur tillverkar man kofångare?

Inlägg av TIC37 » tis nov 12, 2013 8:40

Pajero -96 V6 3500
Carpe Diem, livet är för kort för att slösa bort på oväsentligheter!

TIC37
Hemmastadd
Inlägg: 119
Blev medlem: mån mar 05, 2012 11:44
Ort: Malmö

Re: Hur tillverkar man kofångare?

Inlägg av TIC37 » tor nov 28, 2013 6:31

Så, nu låter jag den här tråden fortsätta i byggtråden eftersom jag efter lite pedagogisk hjälp fått tips om hur det här skall utvecklas.
Carpe Diem, livet är för kort för att slösa bort på oväsentligheter!

Skriv svar