Så nu händer det saker!!!
I måndags när man kom ut på gatan och skulle ta bilen till dagis så det första som slog mig var ett hål i höger bakruta
tänk vad folk gör för en ask med fiskedrag och tafsar
Första tanken var ju -"Vad i he-te, varför har inte larmet gått???"
Skulle starta bilen och köra iväg med grabben och då......INGET BATTERI! Tro fasen att inte larmet gått igång. Skall skaffa batteri till bilen efter julhelgen
Så här gör jag även en efterlysning på en höger bakre sidoruta till en Pajero -96 om någon känner att de har en som ligger och dräller.
Sen har jag börjat omsätta mina funderingar om kofångaren till metallstadiet och det första som kapades till var en winschbalk, tog en bit 160 mm U-balk som låg i garaget.
Denna torde räcka för en 12500 lbs winsch, har svårt att se balken böja sig innan det börjar deformera rambalken också.
Sedan så började jag punkta ihop mittdelen eftersom det var det lättaste att få ihop och dessutom behövs som stöd när resten kommer på.
Naturligtvis gör man ju sina tankevurpor och jag fick stå och borra hål till bultarna dagen efter i varje plåt för sig. Ganska dumt om jag får säga det själv.
Men men, när jag väl fått hängt på mittdelen så gick det så snabbt att jag glömde fotografera vissa mellansteg men så här ser det ut med främre plåten och "locket" på samt att jag börjat värma/böja/värma/böja/värma/böja.......osv.
Tycker själv att det blev ganska bra för att vara första gången men en sak konstaterades omedelbart, vill man ha något gjort som man själv vill..... låt inte någon annan hjälpa till som dom vill.
Min kompis i garaget ville ge mig en hand med att värma så han värmde lite glest så första hörnan blev till att korrigera..ra..ra..ra ett par gånger innan jag vart nöjd. När jag körde andra hörnet så gjorde jag som jag själv ville och värmde sakta cm för cm samtidigt som jag hade en rörtång i vänster näve och sakta lät plåten ge med sig efterhand. Det blev mycket bättre!

Första hörnan som jag fick korrigera ett par gånger och säkert får ge mig på när det är dags för underplåten för den är fortfarande inte helt 100%.
Har börjat kapa upp underplåtarna idag så de kommer väl på i morgon eller i helgen. Blev lite stressad i eftermiddags bara när jag kom på att flera ställen stänger nu för det är ju snart JUL och insåg att jag behövde mer plåt men som tur är så jobbar de fram till 11-tiden i morgon så jag hinner plocka upp lite mer plåt innan jul. Skall passa på att kolla lite rörbockningar hos smeden i morgon för jag får ju göra någonting ovanför midjelinjen senare annars kommer det nog se ut som en groda med två stora Hella stående fritt på mitt lilla serveringsbord där framme.
För intresserade så kan jag meddela att hela kofångaren byggs i 4 mm plåt medan mittdelen som går ner under bilen kommer att bli 6 mm ända från där den viker in under kofångaren. Kommer sedan fortsätta dessa 6 mm plåtar in under bilen och avslutas inte förrän efter fördelningslådan för att sedan återkomma under tanken....var tanken!