Bakaxel till niva
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Bakaxel till niva
Panik! Igår kväll (tisdag) skulle jag ta en sista runda med nivan innan Chaparall på fredag och se att allt fungerade och skjuter ena drivaxeln bak! Då den har svetsad diff och en kraftig vinch lyckas jag ta mig tillbaka trots att skogsmaskiner varit och härjat i skogen (lämmnar JÄTTEDJUPA spår....). Men inte roligt att åka till chaparall med bara drivning på ena bakhjulet... Någon som har en bakaxel liggandes som de vill avyttra för billig peng? Gärna i smålandsregionen eller att ni ska till chaparall och kan ta med er dit? Min är en -88, helst inga jättegamla för då skiljer sig utväxlingen i diffen, men jag blir lite desperat och tar snart vad som helst...
pm´a Niva Mats här på forumet. om han har så kan jag ta med till HC.
profile.php?mode=viewprofile&u=171
profile.php?mode=viewprofile&u=171
Proud member of Team Buntband
-
- Beroende
Synd.... Men jag har tyvärr ingen bakaxel liggande ....
Kolla skrotarna i närområdet...
Kolla skrotarna i närområdet...
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
här har du två nivor så du har res delar 5500kr för två
http://www.blocket.se/vi/13132148.htm?ca=6_s

http://www.blocket.se/vi/13132148.htm?ca=6_s
Har nu haft isär eländet och det är inte bara drivaxeln som rasat, utan diffklumpen och ena lagrat har havererat också. Så nu är jag ute efter en hel bakaxel, alt om någon skulle bara vilja sälja en diffklump och en drivaxel...
När det ändå ser ut att bli byte av bakaxeln funderar jag på att sätta en äldre med 4,3:1 utväxling. Då jag åker på 31" i skogen tycker jag den är lita väl snabb med 4,1:1. Tror ni det gör stor skillnad? Nackdelen blir ju att jag måste byta framdiffen också, så det är ju frågan om det är värt det.
Har iaf bestämt mig för att nivan får stanna hemma den här helgen. Kompisarna kör V8 och portaler så det är inte så tråkit att åka med dom istället.
Tobbe, jag hör av mig efter helgen om axlar. Se bara till att han inte kastar nått i helgen...
När det ändå ser ut att bli byte av bakaxeln funderar jag på att sätta en äldre med 4,3:1 utväxling. Då jag åker på 31" i skogen tycker jag den är lita väl snabb med 4,1:1. Tror ni det gör stor skillnad? Nackdelen blir ju att jag måste byta framdiffen också, så det är ju frågan om det är värt det.
Har iaf bestämt mig för att nivan får stanna hemma den här helgen. Kompisarna kör V8 och portaler så det är inte så tråkit att åka med dom istället.
Tobbe, jag hör av mig efter helgen om axlar. Se bara till att han inte kastar nått i helgen...
pitematte skrev:Har nu haft isär eländet och det är inte bara drivaxeln som rasat, utan diffklumpen och ena lagrat har havererat också. Så nu är jag ute efter en hel bakaxel, alt om någon skulle bara vilja sälja en diffklump och en drivaxel...
han har två kompletta axlar
och framvagar vill jag minnas...
till salu också pratade med honom igår om det.
hans niva kommer bli något i helvetes häst väg faktist...... tro MIG!!
ingen skit där inte, vi kikade på däck till den nu förra helgen men han tyckte 40tummare var för litet

//Tobbe
Jag har bytt utväxlingen i axlarna på min niva. Åker på 29,5" och det blir ungefär samma utväxling som std däck+utv.pitematte skrev:
Skillnaden är inte jättestor men man märker skillnaden tydligt både i naturen och på vägen

Ner i leran bara