Bykvarn Offroad

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Team Bykvarn Offroad II

Inlägg av OBELIX » ons dec 04, 2013 19:38

"Plan-B" funkade.

Stolen hamnade där jag ville ha den för att få den rätta positionen till pedalerna. Så nu kan jag börja pilla med rattstång och sånt :tumbup:
En bild på det då:
Bild
Det jag inte gillar är väl att instrumentbrädan är ju för f-n lägre än knäna :? Men efter att ha tittat på massa olika bilder o filmer på just krigar-willysen så inser jag att det är så det ska vara.
Verkar som den är byggd för pygméer. Men US Army kanske bara hade såna i som armé?

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Rössvik
Veteran
Inlägg: 2201
Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
Ort: habo

Re: Team Bykvarn Offroad II

Inlägg av Rössvik » ons dec 04, 2013 20:54

inte för att va sån men ska du ha ratten i knät när du sitter o kör??? för de ser som sagt väldigt högt upp.....
lift your truck fat chicks can´t jump!

per-ole
Forumräv
Inlägg: 525
Blev medlem: sön jun 13, 2010 14:56
Ort: skepplanda

Re: Team Bykvarn Offroad II

Inlägg av per-ole » ons dec 04, 2013 21:19

detta får ju en samurai att se rymlig ut ju:P :poke:

dahla
Hemmastadd
Inlägg: 105
Blev medlem: tis mar 08, 2011 17:15
Ort: Söderköping

Re: Team Bykvarn Offroad II

Inlägg av dahla » ons dec 04, 2013 22:48

Jag tror ju att stolen "ska" vara lägre placerad... pedalstället är väl inte lika som på en orginalwillys för dessa går väl ner i golvet och det ställer säkert till med en del problem jämfört med hängande pedaler.

En tiltbar ratt skulle nog också underlätta även om det inte fanns på originalet.

Nu kanske inte den här ritningen är till 100% rätt rent skalmässigt men nog ser det ut som om stolarna sitter mycket lägre på en äkta willys.

Bild

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Team Bykvarn Offroad II

Inlägg av OBELIX » ons dec 04, 2013 23:04

Visst är det så att stolarna ska sitta lägre, men utan att förlänga axelavståndet så finns det inte en chans för mej att komma i och ur. Detta på grund av dom stora hjulhusen. Hade jag valt att höja upp karossen mer kunde jag gjort hjulhusen i originalstorlek, då hade jag fått sätena längre bak och kunde ha sänkt ner dom till en mer "rätt" nivå.

Men men, nu fick det bli så här.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Hagberg
Forumräv
Inlägg: 516
Blev medlem: fre mar 02, 2012 18:03
Ort: Älvängen

Re: Team Bykvarn Offroad II

Inlägg av Hagberg » tor dec 05, 2013 19:16

Har ni aldrig ridit kamel?
Man ser bra om man sitter högt.
//Martin, Angus Young i Zebra Bug.

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Team Bykvarn Offroad II

Inlägg av OBELIX » fre dec 06, 2013 17:43

Kamel måste ju vara ännu värre än en häst! Bits och spottar där framme, och ännu KNÖLIGARE på mitten och sparkas där bak. Men Camel-toe kan ju vara vackert........

Den där bilden Dahla klistrade in hade jag haft stor nytta av innan jag började bygga på min. Så här ett år för sent då- tack för den!

Idag har jag byggt rattstång och planerat för parkeringsbromsen, instrumenteringen och vart alla knappar och brytare ska sitta. Men jag hann med att spruta trynet på´na i rätt färg:
Bild

Det är nu man börjar bli lite ambivalent i frågan vart man ska börja med allt som är kvar........

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Team Bykvarn Offroad II

Inlägg av OBELIX » tis dec 17, 2013 17:03

Pilla lite här, pilla lite där, köpa lite sånt fixa dom där så man kan börja med det där, osv osv osv........

Bara massa småsaker att göra nu- inget redigt att egentligen visa upp på bild :?

Men jag har i alla fall fått en reservsvets att ta till om min ordinarie säger upp samarbetet med mej:
Bild
Det enda jag vet om den är att den är köpt på DUAB-huset för två år sen och endast provad! Jag fick med tråd för både gas o fluss. Jag tror den är rätt likvärdig med den jag har, då det står 150 på den gula. Och jag antar att det är max ampere det står för. Min Biltema är på 160 A.

Sen har jag byggt ett nytt insug till en valp. Då det inte finns insug för Weber tvåportsförgasare att få tag på så blev det att bygga ett själv. Kapade av anslutningen till den stående zenithen, skar ut en ny fotplatta med hålen på rätt ställen, borrade o gängade för fästskruvarna till förgasaren, och sen började jag svetsa. Eller först så gjorde jag rent ordentligt och sen värmde upp insuget med blåslampa så jag kunde börja svetsa- Jaja, jag VET att jag egentligen skulle ha svetsat med pinne och elektroder för blandmetall, i det här fallet var det S355 och gjutjärn som skulle svetsas. Knackade hela tiden på svetsen med en spetshammare för att avstressa, och sen fick det svalna långsamt inbakat i ett fodral av Rockwoll eller nåt liknande kliande skit. Nåja, så här såg det ut när jag sen hade blästrat o målat det:
Bild
Å den andra sidan då:
Bild
Där sitter den tänkta förgasaren också, en Weber 32/32 med seriekopplade spjäll för fin gång på låga varv.

Mer bilder på bygget kommer när det faktiskt finns nåt att visa upp :tumbup:

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

volvotl12
Hemmastadd
Inlägg: 241
Blev medlem: lör feb 18, 2006 20:45
Ort: Åby vid sjön

Re: Team Bykvarn Offroad II

Inlägg av volvotl12 » tis dec 17, 2013 20:56

Jag har en NY Weber 32/36 från BV 202 med Misab grenrör ( insuget och avgaset )
+ bensinpump. bensinfilter och luftfilter.
TEAM CASUMO Volvo PV-Valp
TEAM RED DOG såld
vaxjooffroaders.se
Co driver i Team Bergunda

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Team Bykvarn Offroad II

Inlägg av OBELIX » tis dec 17, 2013 21:12

Och det insuget har valpens utgång med bara ett hål till avgassystemet? Jag har bara sett grenrör för tvåportare som passar mot senare främre röret, dvs med två till ett rör.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

volvotl12
Hemmastadd
Inlägg: 241
Blev medlem: lör feb 18, 2006 20:45
Ort: Åby vid sjön

Re: Team Bykvarn Offroad II

Inlägg av volvotl12 » tis dec 17, 2013 21:16

Det grenröret jag har är till B18 med ETT rör ut.
TEAM CASUMO Volvo PV-Valp
TEAM RED DOG såld
vaxjooffroaders.se
Co driver i Team Bergunda

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Team Bykvarn Offroad II

Inlägg av OBELIX » tis dec 17, 2013 21:29

Okej, ja nu är det tillverkat i alla fall.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Lone Wolf
Beroende
Inlägg: 1172
Blev medlem: lör mar 02, 2013 11:05
Ort: Falköping

Re: Team Bykvarn Offroad II

Inlägg av Lone Wolf » tis dec 17, 2013 21:35

Sitter insug och utblås ihop på ditt misab insug??
Bild tack

volvotl12
Hemmastadd
Inlägg: 241
Blev medlem: lör feb 18, 2006 20:45
Ort: Åby vid sjön

Re: Team Bykvarn Offroad II

Inlägg av volvotl12 » tis dec 17, 2013 21:40

Nej.
TEAM CASUMO Volvo PV-Valp
TEAM RED DOG såld
vaxjooffroaders.se
Co driver i Team Bergunda

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Team Bykvarn Offroad II

Inlägg av OBELIX » tor dec 19, 2013 19:45

Det ser ju nästan ut som en riktig:
Bild
Det som inte är klart på bilden är att varselljusen ska flyttas inåt mot mitten, samt att stötfångaren ska få samma mörkare nyans som bakre stötisen har.

SKREV OBELIX
Senast redigerad av OBELIX den fre dec 20, 2013 0:03, redigerad totalt 1 gånger.
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Skriv svar