Oljud vid kall motor
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Oljud vid kall motor
Har en Silverado -00 som har ett halvt tickande halvt mekaniskt oljud vid uppstart av kall motor. Ökar i takt med varven, men försvinner efter 20-30 sek. Någon som har en aning om vad det kan vara?
Mvh
Niklas
Mvh
Niklas
Re: Oljud vid kall motor
lyftarna
Många motorer låter sådär efter många mil. Det tar en liten stund innan oljetrycket byggs upp i de hydrauliska ventillyftarna. Ljudet blir värre när det är kallt ute och det därför är större spel mellan olika ytor i motorn. Det är helt normalt, ofarligt och inget att göra åt.
Grand Cherokee 4,7 2000
Cherokee 4.0 2001
Cherokee 4.0 2001
-
- Hemmastadd
- Kontakt:
vad har du för oljetryck? Hur långt har åket gått?
Ett bonnaknep som funkar (gjort det på flera maskiner, även min silverado) på igenkläggade lyftare och oljekanaler o pump är att tippa i en halvliter diesel i motoroljan, köra en sväng så det sköljer igenom och sedan byta olja och filter.
Min bygger oljetryck mycket fortare efter den "fixen".
Annars är det som sagt inget farligt. Låter illa bara.
Ett bonnaknep som funkar (gjort det på flera maskiner, även min silverado) på igenkläggade lyftare och oljekanaler o pump är att tippa i en halvliter diesel i motoroljan, köra en sväng så det sköljer igenom och sedan byta olja och filter.
Min bygger oljetryck mycket fortare efter den "fixen".
Annars är det som sagt inget farligt. Låter illa bara.
Chevrolet Silverado 1500 -01, 5,3:a bensin.
Har även några lador fyllda med skrot. Finast: BM Bamse och 2xFordson. Fulast: allt skit som borde lagas klart...
Svetsare, MC-mek, Brandman, Guldsmedsbutiksarbetare, Korrekturläsare, Bonde och Hemmaman.
Har även några lador fyllda med skrot. Finast: BM Bamse och 2xFordson. Fulast: allt skit som borde lagas klart...
Svetsare, MC-mek, Brandman, Guldsmedsbutiksarbetare, Korrekturläsare, Bonde och Hemmaman.
Misstänkte lyftarna. Fast det måste väl gå att göra något åt? Ska testa knepet med dieseln för det ska snart bytas likväl. Vilket oljetryck den har när jag startar vet jag inte. Får kolla det nästa gång. Bilen har gått närmare 29.000 mil så den har gått en del. Tack för svar!
-
- Rutinerad
Kan man köra dieselknepet på en 6,2 diesel från 88 oxå ??
ursäkta men får man kalla konstapeln för gris??