kylartrassel i Sj413
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
kylartrassel i Sj413
Nu börjar jag bli trött på sj:n tempmätaren visar på kokning ena minuten för att nästa minut visa på 80 grader. Jag har bytt vattenpump kylare och kylvätskan är ren och fin och ingen gråvit sörja i motorn dessutom finns det värme i bilen och inte sprutar det ingen vätska ur kylaren när tempmätaren visar på kok om man öppnar locket.
Nu står hoppet till er som har något att tänka med för det har tydligen inte jag.
Nu står hoppet till er som har något att tänka med för det har tydligen inte jag.
Re: kylartrassel i Sj413
jordfel typ att den tunna jordkabeln från batteriet till karossen är av brukar ge konstiga fenomen med mätarna sätt en startkabel mellan motorn och karossen och testa om mätarfelet försvinner.
Problem med att motorn går varm vid krypkörning brukar annars orsakas av taskiig viscokoppling till kylfläkten
Problem med att motorn går varm vid krypkörning brukar annars orsakas av taskiig viscokoppling till kylfläkten
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Tack för snabbt svar skall kolla upp det i morgon. Men spontant så låter det som ett troligt fel för det är dåligt drag i lysena dom bara glöder plus att den gick inte varm i sommras när jag tassade runt i skog och mark.
Min tempmätare var trasig så jag satte i en biltema tillfälligt. Temperaturen pendlade hela tiden mellan 90 och 110 grader, bytte mätaren mot något bättre (?) märke som visade precis likadant. Jag kunde öppna kylarlocket utan att de sprutade när tempmätaren visade 100 grader.
Bytte vattenpump, slangar, termostat, givare, spolade ur kylsystemet. Ingen skillnad. Till slut kollade jag temperaturen med en Fluke och den visade konstant 10 grader mindre än de billiga mätarna. Jag kör nu omkring med en (visad) temp på runt 100 grader och har gjort det länge och har ännu inte haft några problem.
Mitt råd: kolla med en seriös temp-mätare (typ Fluke)
Att mätaren går upp och ned får man nog leva med. Kan ligga i konstruktionen av kylkanaler/termostathus, men hemligt är det!
Bytte vattenpump, slangar, termostat, givare, spolade ur kylsystemet. Ingen skillnad. Till slut kollade jag temperaturen med en Fluke och den visade konstant 10 grader mindre än de billiga mätarna. Jag kör nu omkring med en (visad) temp på runt 100 grader och har gjort det länge och har ännu inte haft några problem.
Mitt råd: kolla med en seriös temp-mätare (typ Fluke)

Att mätaren går upp och ned får man nog leva med. Kan ligga i konstruktionen av kylkanaler/termostathus, men hemligt är det!
Taro-90
Supra-91
RX7-83
413-87 lwb
413-86 swb
413-87 lwb
Supra-91
RX7-83
413-87 lwb
413-86 swb
413-87 lwb
okej då undrar jag ju så klart vilket märke man ska snegla på när det gäller tempmätare det är ju viss skillnad på priset om man jämför biltemaskräp och autometer tex
-
- Beroende
Jag har biltema i suzikun. Rör sig inte en mm från 90grader på volvospisen som sitter i.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... are-32242/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... are-32242/" onclick="window.open(this.href);return false;
//Jimmy
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng