kylartrassel i Sj413

Allt som rör Suzuki

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Lonewolf
Användare
Inlägg: 31
Blev medlem: mån feb 15, 2010 8:17
Ort: Dalarna

kylartrassel i Sj413

Inlägg av Lonewolf » lör dec 07, 2013 19:32

Nu börjar jag bli trött på sj:n tempmätaren visar på kokning ena minuten för att nästa minut visa på 80 grader. Jag har bytt vattenpump kylare och kylvätskan är ren och fin och ingen gråvit sörja i motorn dessutom finns det värme i bilen och inte sprutar det ingen vätska ur kylaren när tempmätaren visar på kok om man öppnar locket.

Nu står hoppet till er som har något att tänka med för det har tydligen inte jag.

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: kylartrassel i Sj413

Inlägg av Mathias T » lör dec 07, 2013 19:50

jordfel typ att den tunna jordkabeln från batteriet till karossen är av brukar ge konstiga fenomen med mätarna sätt en startkabel mellan motorn och karossen och testa om mätarfelet försvinner.
Problem med att motorn går varm vid krypkörning brukar annars orsakas av taskiig viscokoppling till kylfläkten
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Lonewolf
Användare
Inlägg: 31
Blev medlem: mån feb 15, 2010 8:17
Ort: Dalarna

Re: kylartrassel i Sj413

Inlägg av Lonewolf » lör dec 07, 2013 20:05

Tack för snabbt svar skall kolla upp det i morgon. Men spontant så låter det som ett troligt fel för det är dåligt drag i lysena dom bara glöder plus att den gick inte varm i sommras när jag tassade runt i skog och mark.

rotor
Rutinerad
Inlägg: 296
Blev medlem: lör mar 14, 2009 11:22
Ort: Vingåker

Re: kylartrassel i Sj413

Inlägg av rotor » lör dec 07, 2013 22:14

Min tempmätare var trasig så jag satte i en biltema tillfälligt. Temperaturen pendlade hela tiden mellan 90 och 110 grader, bytte mätaren mot något bättre (?) märke som visade precis likadant. Jag kunde öppna kylarlocket utan att de sprutade när tempmätaren visade 100 grader.
Bytte vattenpump, slangar, termostat, givare, spolade ur kylsystemet. Ingen skillnad. Till slut kollade jag temperaturen med en Fluke och den visade konstant 10 grader mindre än de billiga mätarna. Jag kör nu omkring med en (visad) temp på runt 100 grader och har gjort det länge och har ännu inte haft några problem.

Mitt råd: kolla med en seriös temp-mätare (typ Fluke) :D

Att mätaren går upp och ned får man nog leva med. Kan ligga i konstruktionen av kylkanaler/termostathus, men hemligt är det!
Taro-90
Supra-91
RX7-83
413-87 lwb
413-86 swb
413-87 lwb

Lonewolf
Användare
Inlägg: 31
Blev medlem: mån feb 15, 2010 8:17
Ort: Dalarna

Re: kylartrassel i Sj413

Inlägg av Lonewolf » lör dec 07, 2013 22:51

okej då undrar jag ju så klart vilket märke man ska snegla på när det gäller tempmätare det är ju viss skillnad på priset om man jämför biltemaskräp och autometer tex

sleeper_86
Beroende
Inlägg: 1230
Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
Ort: Skogen utanför Kalmar

Re: kylartrassel i Sj413

Inlägg av sleeper_86 » sön dec 08, 2013 12:39

Jag har biltema i suzikun. Rör sig inte en mm från 90grader på volvospisen som sitter i.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... are-32242/" onclick="window.open(this.href);return false;
//Jimmy

SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng

Skriv svar