Bykvarn Offroad
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Team Bykvarn Offroad II
Du e grym Robban.. Börjar bli sugen att komma och kika lite!
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8511
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Team Bykvarn Offroad II
Nej, nej, nej - iiiiiinte dom varselljusen - please. I beg you.



Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: Team Bykvarn Offroad II
Vad då rå? vill du köpa dom eller?
SKREV OBELIX
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8511
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Team Bykvarn Offroad II
Nej för f.......OBELIX skrev:Vad då rå? vill du köpa dom eller?
SKREV OBELIX

Du ska ha såna där små militära mörkerljuslampor som du moddar så dom får lite större ljusöppning.
Eller dom där små runda fina rostfria backlamporna som Biltema hade för 20 -30 år sedan.

Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: Team Bykvarn Offroad II
Håller med föregående talare.
Sådana där fula gula har man räddat mängder med Amazoner ifrån.
Jag röstar på fler jungfrubröst! Massor med härligt runda små jungfrubröst...
Sådana där fula gula har man räddat mängder med Amazoner ifrån.

Jag röstar på fler jungfrubröst! Massor med härligt runda små jungfrubröst...
//Martin, Angus Young i Zebra Bug.
Re: Team Bykvarn Offroad II
Efter att ha följt denna tråden sedan start så är det roligt att se att du börjar nå vägs ände.
Så jä-la imponerande! Kan inte sägas för många gånger.
Man inser ju hur mycket tid som gått åt som garagetid men när man granskar tråden så ser man ju att det ligger många timmar i funderande och teoretiska resonemang innan du ens var igång.

Så jä-la imponerande! Kan inte sägas för många gånger.
Man inser ju hur mycket tid som gått åt som garagetid men när man granskar tråden så ser man ju att det ligger många timmar i funderande och teoretiska resonemang innan du ens var igång.


Carpe Diem, livet är för kort för att slösa bort på oväsentligheter!
Re: Team Bykvarn Offroad II
Wältis o Hagberg, Av era kommentarer att döma så känner ni inte samma nostalgiska varma känsla som jag gör över dessa varselljus. Jag växte upp- eller blev längre o tyngre i alla fall, för vuxen blir jag nog aldrig- under varselljusens tid. Var med både när dom kom och när dom förvann från bilarna. Satt på gräsmattan och tittade på min pappa när han monterade dit såna på våran gamla Renå 12 kombi och tyckte det såg så häftigt ut. Renån gjorde säkert 15-20 km/h efter att dom kom på plats!
När jag såg att SWEDOL hade såna så köpte jag på mej en klase för att kunna modda mina hobbybilar på ett lätt -70 talsaktigt sätt.
Fula eller snygga? Allt ligger i betraktarens ögon- men framför allt i ägaren egen känsla. Men jag ska kasta ut en livboj åt er- Det KAN vara så att dom kanske inte kommer dit alls, och det beror på hur mitt närljus skärmar av ljuset så dom kan vinklas så dom inte lyser på motorhuven när jag kör nattkörning. Om dom inte går att vinkla rätt så kommer närljuset att sitta där istället för på bågen. För satta dit nån form av upp-o-ner vänd keps-skärm för att skärma av ljuset gör jag ICKE! Där kan vi prata om nåt JAG tycker är missprydande!
TIC 37, Visst är det som du skriver, många timmar vid ritbordet (datorn) har det blivit, rörelsemodeller för hjulupphängning, vrida och vända på ritningarna för att se om allt kommer få plats, beräkna styrkan på fjädrar o dämpare så den blir mjuk o fin i terrängen. Detta görs på planeringsstadiet så jag slipper att göra om och göra rätt så många gånger. Det har jag ändå fått göra några gånger- även jag kan ju räkna fel ibland. Kul att du följer tråden och finner den intressant
SKREV OBELIX
När jag såg att SWEDOL hade såna så köpte jag på mej en klase för att kunna modda mina hobbybilar på ett lätt -70 talsaktigt sätt.
Fula eller snygga? Allt ligger i betraktarens ögon- men framför allt i ägaren egen känsla. Men jag ska kasta ut en livboj åt er- Det KAN vara så att dom kanske inte kommer dit alls, och det beror på hur mitt närljus skärmar av ljuset så dom kan vinklas så dom inte lyser på motorhuven när jag kör nattkörning. Om dom inte går att vinkla rätt så kommer närljuset att sitta där istället för på bågen. För satta dit nån form av upp-o-ner vänd keps-skärm för att skärma av ljuset gör jag ICKE! Där kan vi prata om nåt JAG tycker är missprydande!
TIC 37, Visst är det som du skriver, många timmar vid ritbordet (datorn) har det blivit, rörelsemodeller för hjulupphängning, vrida och vända på ritningarna för att se om allt kommer få plats, beräkna styrkan på fjädrar o dämpare så den blir mjuk o fin i terrängen. Detta görs på planeringsstadiet så jag slipper att göra om och göra rätt så många gånger. Det har jag ändå fått göra några gånger- även jag kan ju räkna fel ibland. Kul att du följer tråden och finner den intressant

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8511
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Team Bykvarn Offroad II
Den tog mitt i solarplexus.OBELIX skrev: För satta dit nån form av upp-o-ner vänd keps-skärm för att skärma av ljuset gör jag ICKE! Där kan vi prata om nåt JAG tycker är missprydande!
SKREV OBELIX

Vicket minne du har!

Men upplysningsvis så monterades inte de"upp-o-nervända keps-skärmarna".

Dom ligger på en hylla någon stans.

Me and my big mouth.

Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: Team Bykvarn Offroad II
Hahaha!! Du gillar de där gula varselljusen va?
Svar, nej. Jag såg aldrig min far skruva dit några varselljus på vår gröna Opel rekord från -77 (första bilen jag kommer ihåg JTE033) men hade jag sett det så hade jag kanske delat din läggning...
Men Walpysen är ett riktigt runkobjekt! Den har du gjort bra.


Svar, nej. Jag såg aldrig min far skruva dit några varselljus på vår gröna Opel rekord från -77 (första bilen jag kommer ihåg JTE033) men hade jag sett det så hade jag kanske delat din läggning...
Men Walpysen är ett riktigt runkobjekt! Den har du gjort bra.

//Martin, Angus Young i Zebra Bug.
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 184
- Blev medlem: ons okt 20, 2010 20:20
- Ort: JKPG
Re: Team Bykvarn Offroad II
Jag gillar de varselljusen iaf, så jag ger
Ger lite civil känsla över bilen.
Håller med de andra om att det är en toppen tråd och du gör ett grymt jobb, kämpa på

Håller med de andra om att det är en toppen tråd och du gör ett grymt jobb, kämpa på

Re: Team Bykvarn Offroad II
Klart du ska ha "vansinnesljus" som vi kallade dom när de begav sig, har för mej att dom kom när det vart lag på halvljus eller varselljus. Minns när jag och min far skruvade dit dom på vår VW 1500S och att man tyckte att det var knäppt att köra med lyse på ljusa dagen, Hahaha, nostalgi.
Snyggt Robban, du e grym.
Snyggt Robban, du e grym.
Re: Team Bykvarn Offroad II

TEAM CASUMO Volvo PV-Valp
TEAM RED DOG såld
vaxjooffroaders.se
Co driver i Team Bergunda
TEAM RED DOG såld
vaxjooffroaders.se
Co driver i Team Bergunda
Re: Team Bykvarn Offroad II
Skoj att höra att man inte är ensam om att gilla dessa varselljus
Det har ju hänt en hel del sen jag köpte Svanas valp som blev startpunkten för bygget. Att det är samma fordon -rent juridiskt i alla fall- är rätt svårt att se.
Före:

Efter:

Men det är mycket kvar att göra.
För er som har samma funderingar på att bygga nåt själv så kan jag dela med mej av några bra tips:
Bestäm dej för VAD du ska bygga, planera hela bygget och håll dej till planen när du bestämt dej.
Skaffa alla större komponenter så du har det mesta innan själva bygget sätter igång, finns inget tråkigare än att behöva vänta för att delar saknas.
Ha ett bra ställe att vara på, Det behöver inte vara ett jättegarage- men alla delar ska få plats eller vara i absolut närhet av garaget.
Tänk på att det inte blir billigare att bygga själv jämfört med att köpa färdigt. Det kan liknas vid en kommunal upphandling- det slutar på dubbla kostnaden än du tänkt från början.
SKREV OBELIX

Det har ju hänt en hel del sen jag köpte Svanas valp som blev startpunkten för bygget. Att det är samma fordon -rent juridiskt i alla fall- är rätt svårt att se.
Före:

Efter:

Men det är mycket kvar att göra.
För er som har samma funderingar på att bygga nåt själv så kan jag dela med mej av några bra tips:
Bestäm dej för VAD du ska bygga, planera hela bygget och håll dej till planen när du bestämt dej.
Skaffa alla större komponenter så du har det mesta innan själva bygget sätter igång, finns inget tråkigare än att behöva vänta för att delar saknas.
Ha ett bra ställe att vara på, Det behöver inte vara ett jättegarage- men alla delar ska få plats eller vara i absolut närhet av garaget.
Tänk på att det inte blir billigare att bygga själv jämfört med att köpa färdigt. Det kan liknas vid en kommunal upphandling- det slutar på dubbla kostnaden än du tänkt från början.
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
Re: Team Bykvarn Offroad II
det ÄR korkat o åka runt med halvljus på dagtid så det är inget nyttHPY2CU skrev:Klart du ska ha "vansinnesljus" som vi kallade dom när de begav sig, har för mej att dom kom när det vart lag på halvljus eller varselljus. Minns när jag och min far skruvade dit dom på vår VW 1500S och att man tyckte att det var knäppt att köra med lyse på ljusa dagen, Hahaha, nostalgi.
Snyggt Robban, du e grym.


lift your truck fat chicks can´t jump!
Re: Team Bykvarn Offroad II
Då är hela karossen lackad och klar:

En lite suddig bild från andra sidan också:

Huven är finjusterad och tätningslisterna är monterade också. Kvar är bara själva kistorna där huvlåsens sprint ska låsa fast huven mot grillen, men det gör jag när jag monterar kylaren för bästa passform.
SKREV OBELIX

En lite suddig bild från andra sidan också:

Huven är finjusterad och tätningslisterna är monterade också. Kvar är bara själva kistorna där huvlåsens sprint ska låsa fast huven mot grillen, men det gör jag när jag monterar kylaren för bästa passform.
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a