Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
No(r)way
- Användare
Jeg kjører alltid med reflekser i bilen, og når det er folk jeg ikke ser så stopper jeg og deler ut. sier jeg ikke så de, og at de må ta på seg refleks så jeg ser de neste gang

folk er flinke til å få de på når man gjør de oppmerksomme på det

(eller de nesten har blitt kjørt over/på)
og reflekser er det bare å spørre om de har på forsikring eller bil dele butikker, og når jeg sier jeg trenger flere fordi jeg stopper og deler ut når jeg ikke ser folk så får jeg alltid flere

-
cherokeex2
- Veteran
Skönt att det inte bara är jag som blir irriterad på personer utan reflex.
Bra tips där no(r)way om att stanna och ge till dom som inte syns.
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
-
niva_mats
- 4x4xnerd
I jobbet så har jag bara varselkläder. även om åkaren i detta fallet hellre ser att vi använder åkeriets profilkläder.
Men han betalade ändå reflexkläderna utan knot.
Sedan har jag oxå svarta jackor som fick reflexer på strategiska ställen. då glömmer man inte att ha på sig dom när man skall ut.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
-
Majestix
- Hemmastadd
Hade närkontakt med en cyklist vid en T-korsning.
Jag tittade åt höger och såg ingen, tittade åt vänster, ingen där, fortsatte att rulla långsamt medan jag passerade cykelbanan och - Pang! En tjej glider snyggt av motorhuven. Hon kom från höger och "försvarade" sig med att
-"Jag fick inte ögonkontakt med dig men cyklade eftersom jag såg ju dig och körde på cykelbanan".
Hon körde in i min högersida. Ingen hjälm eller lyse.
Det var "givetvis" mitt fel.
Hur tänker man om man sitter på en cykel och håller på sin rätt när man anser att någon i en bil gör fel?
Jag fick inte en bula i huvudet och en spricka i bröstbenet, inte ens en repa på bilen.....
Syns man inte, finns man inte.......
Jeep Wrangler 4,0 1991
VW Amarok 4WD
-
Spiken
- Veteran
Här är alla duktiga på att använda reflex.
Har inte sett en enda utan.

-
joones
- Rutinerad
-
Kontakt:
Spiken skrev:Här är alla duktiga på att använda reflex.
Har inte sett en enda utan.

Klockrent
Det är ju "huvudet på spiken" brukar man väl säga.
VW TARO -95
-
Wild_Devil
- Guru
Ninetoes skrev:Ojdå... Nu skäms jag. Jag äger i princip bara svarta kläder, och reflex tror jag att jag använde en gång i slutet av nittiotalet...
Men å andra sidan har jag ju körkort, så jag slipper gå längs vägarna. Jag åker runt och svär åt dom jävlarna som inte fattar att man måste använda reflex!

Hoppas du har reflexväst i bilen att ta på om bilen skulle ställa till en promenad åt dig...
Har själv oftast kläder med reflex i.... men kom på att min reflexvästen ligger i hallen nu och inte i bilen..
/R
A day without driving cars or listen to music is a day without living..
Numera BIL-Sexuell och hittills glad ägare av 3X3..

-
Roger Patrol
- Guru
missade en hund med ett hårstrå i kväll .... ett pucka hade reflexväst å hade sin hund ute i gatan

utan reflex förstås
-
joones
- Rutinerad
-
Kontakt:
Tur att det gick bra. Jag har faktiskt tänkt på en liten nackdel med reflexvästarna och det är att man får svårare att se de som inte har väst. Går det en människa 200 meter bort med väst, så lyser den som en julgran, det gör att personen på 50 meters avstånd blir svårare att upptäcka, om den saknar väst. Om personen med hunden inte burit väst hade du förmodligen haft lättare att se hunden. Helt klart är det det så att bär man väst bör hunden också bära reflexväst/täcke. Det är nästan viktigare med reflexväst på hunden då den är mer utsatt och förmodligen har svårare att läsa trafiken.
En annan sak som också är otäckt är folk med barnvagnar folk går och knuffar dem framför sig och tänker inte på att de kan synas ganska dåligt utan reflexer. Står de vid ett övergångsställe så är ju vagnen nästan ute i gatan det är inte många cm från döden. Ibland börjar ju folk att gå över gatan innan bilarna har stannat, det är ju deras lagliga rätt. Men gick jag över vägen med en barnvagn skulle jag inte rulla ut den på övergångsstället innan jag var 100% säker på att bilarna sett vagnen och stannat.
VW TARO -95
-
mateks
- Forumräv
JZ skrev:Håller med om att reflexvästar är bra.
Men vill samtidigt sända en känga åt dom som, för att varna bilister, riktar sina starka diodlampor
rakt mot bilarna som kommer, varpå man blir bländad och inte ser ett skit.
Dom flesta har en ficklampa som dom gungar lite fram och tillbaka och det funkar fint.

Som cyklist har jag använt min pannlampa med bra fokus för att blända tillbaka mot bilister som inte vill blända av. Bilister är i allmänhet dåliga på att blända av när de ser en ficklampa/pannlampa.
Suzuki sj424 td -85
-
Ninetoes
- Beroende
Wild_Devil skrev:Ninetoes skrev:Ojdå... Nu skäms jag. Jag äger i princip bara svarta kläder, och reflex tror jag att jag använde en gång i slutet av nittiotalet...
Men å andra sidan har jag ju körkort, så jag slipper gå längs vägarna. Jag åker runt och svär åt dom jävlarna som inte fattar att man måste använda reflex!

Hoppas du har reflexväst i bilen att ta på om bilen skulle ställa till en promenad åt dig...
/R
Men hörrö! Jag kör ju Toyota...

-
Danne
- OffroadGeek
-
Kontakt:
Oftast är det för man vet inte riktigt vad det är man möter eller hur många, därför bländar jag av lite sent när jag ser folk med lampor, för att vara säker på att det inte finns en hund eller nån som går utanför som inte har nån lampa.
Lätt att man fokuserar på den man ser så man missar dom som syns sämre så att säga.
Cyklister brukar jag försöka blända av för så mycket jag kan men en gående kan ju alltid stanna och titta bort så där är jag inte så noga.
Offroad: Mitsubishi
L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı