Kopplingsbyte KingCab. Tips tack
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Användare
- Inlägg: 15
- Blev medlem: lör jun 30, 2012 20:04
Kopplingsbyte KingCab. Tips tack
Hej.
Har köpt en Kingcab 4wd D21 Turbodiesel från 1997.
Behöver verkligen byta koppling på den. Slirar tom på låg 1a.
Någon som kan tipsa om hur man går till väga? Har bytt på någon VW och gamla volvosar men denna lådan ser redigt tung ut.
Ska man ta upp hela paketet med motor o låda? eller ska lådan ner?
Alla tips mottages tacksamt
/Jonas
Har köpt en Kingcab 4wd D21 Turbodiesel från 1997.
Behöver verkligen byta koppling på den. Slirar tom på låg 1a.
Någon som kan tipsa om hur man går till väga? Har bytt på någon VW och gamla volvosar men denna lådan ser redigt tung ut.
Ska man ta upp hela paketet med motor o låda? eller ska lådan ner?
Alla tips mottages tacksamt
/Jonas
Re: Kopplingsbyte KingCab. Tips tack
Att ta ner lådan brukar vara betydligt enklare. Ta en vän och en garagedomkraft till hjälp när du skall till att lyfta ner den.
http://www.4x4expedition.se - Expeditioner där DU kan delta!
http://www.4x4offroad.se - Allt du behöver för din offroad- och expeditionsbil!
http://www.4x4offroad.se - Allt du behöver för din offroad- och expeditionsbil!
Re: Kopplingsbyte KingCab. Tips tack
Ett tips är att släppa på tvärbalken till fram fjädringen
-
- Användare
- Inlägg: 15
- Blev medlem: lör jun 30, 2012 20:04
Re: Kopplingsbyte KingCab. Tips tack
Tack för tipsen.
Hur gör ni med växelspakarna?
Kan man lossa dom uppifrån eller lossar man stagen under?
Hur gör ni med växelspakarna?
Kan man lossa dom uppifrån eller lossar man stagen under?
Re: Kopplingsbyte KingCab. Tips tack
Växelspaken sitter med låsring uppifrån
fördelningslådespaken behöver du nog inte bråka med
fördelningslådespaken behöver du nog inte bråka med
-
- Användare
- Inlägg: 15
- Blev medlem: lör jun 30, 2012 20:04
Re: Kopplingsbyte KingCab. Tips tack
Okej tack.
Men lyckas inte förstå hur man får bort gummitutan kring spakarna.
Men lyckas inte förstå hur man får bort gummitutan kring spakarna.
Lone Wolf skrev:Växelspaken sitter med låsring uppifrån
fördelningslådespaken behöver du nog inte bråka med
Re: Kopplingsbyte KingCab. Tips tack
Den brukar vara skruvad runt kanten, grova stjänskruv har jag för mig
-
- Användare
- Inlägg: 15
- Blev medlem: fre aug 30, 2013 16:57
Re: Kopplingsbyte KingCab. Tips tack
Torsionsstavarna ska bort. Lossa stavarna i fram från länkarmen och lossa justerskruvarna bak. Du måste ner med balken som håller torsionsstavarna.
Damasken runt spakarna sitter med en aluminiumram fastskruvad med stora stjärnskruvar eller 10:ans bultskalle. Problemet är att dem är gömda under mattan. Så du kan behöva trycka mejseln genom mattan. Spakarna skulle jag ta bort båda. Lättare att hantera lådan.
Du kommer att upptäcka att detta inte är ett snabbjobb så mitt förslag är att du samtidigt byter packbox och tätningar där, liksom urtrampningslager.
Och var gärna två. Det är en tung klump. Själv har jag en vagga på hjul som går att hissa i fram och bakkant var för sig. Man kan också hänga upp lådan genom hålet i golvet genom att ta hjälp av en lång 2"x4" och låta den vila i ändarna på pallar eller bockar. Lägg ett spännband runt lådan och 2"x4":an.
Bra om du behöver vila eller ta omtag.
Damasken runt spakarna sitter med en aluminiumram fastskruvad med stora stjärnskruvar eller 10:ans bultskalle. Problemet är att dem är gömda under mattan. Så du kan behöva trycka mejseln genom mattan. Spakarna skulle jag ta bort båda. Lättare att hantera lådan.
Du kommer att upptäcka att detta inte är ett snabbjobb så mitt förslag är att du samtidigt byter packbox och tätningar där, liksom urtrampningslager.
Och var gärna två. Det är en tung klump. Själv har jag en vagga på hjul som går att hissa i fram och bakkant var för sig. Man kan också hänga upp lådan genom hålet i golvet genom att ta hjälp av en lång 2"x4" och låta den vila i ändarna på pallar eller bockar. Lägg ett spännband runt lådan och 2"x4":an.
Bra om du behöver vila eller ta omtag.
-
- Användare
- Inlägg: 19
- Blev medlem: lör apr 05, 2008 20:38
- Ort: Dala
Re: Kopplingsbyte KingCab. Tips tack
Jag vet inte hur det ser ut på dom nyare bilarna men tror att ram konstruktionen är snarlik som på min 86:a.
Och när jag kollade på vad som skulle skruvas bort under plus att jag hade någon lyft till bilen utan skulle fått ligga under så kom ja fram till att det enklaste helt enkelt va att lossa kylet och sen lossa och dra fram motorn.
Som jag minns det va det en ganska lätt operation och då fick jag tillräckligt med plats för att kunna skruva med kopplingen ja behövde inte ens lyfta ur motorn.
Jag säger inte att det nödvändigtvis behöver va enklare för dig men för min del va det mycket lättare att göra så och det kan ju va ett alternativ.
Och när jag kollade på vad som skulle skruvas bort under plus att jag hade någon lyft till bilen utan skulle fått ligga under så kom ja fram till att det enklaste helt enkelt va att lossa kylet och sen lossa och dra fram motorn.
Som jag minns det va det en ganska lätt operation och då fick jag tillräckligt med plats för att kunna skruva med kopplingen ja behövde inte ens lyfta ur motorn.
Jag säger inte att det nödvändigtvis behöver va enklare för dig men för min del va det mycket lättare att göra så och det kan ju va ett alternativ.
Jag brukar va dålig på att sätta ut punkter när jag skriver så här kommer några att klistra in efter behag.
..........
Nissan KC -86
Nissan KC -92
Nissan KC -88
Nissan KC -90
"Willys"valp -68
..........
Nissan KC -86
Nissan KC -92
Nissan KC -88
Nissan KC -90
"Willys"valp -68
-
- Användare
- Inlägg: 15
- Blev medlem: lör jun 30, 2012 20:04
Re: Kopplingsbyte KingCab. Tips tack
Tack för all hjälp.
Koplingen bytt innan jag såg dom två sista svaren
Blev kniven för att få bort gummit runt spakarna.
Tog lådan bakåt men inte ner. Tungt men genomförbart.
Tack igen
Koplingen bytt innan jag såg dom två sista svaren

Tog lådan bakåt men inte ner. Tungt men genomförbart.
Tack igen