Bygga om fjädring

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Tony-4x4
Användare

Bygga om fjädring

Inlägg av Tony-4x4 » tor jan 02, 2014 11:08

Hej alla gurus och kunniga. Jag har en wrangler yj 1988 som jag funderar på att bygga om till spiralfjädring. nu undrar jag vad kan bilprovningen tänkas säga om detta och är det någon som gjort denna operation innan mig här? skulle vilja ha lite tips om vad man kan använda för delar från andra bilar och tanken är ju att den ska gå att besiktiga med det. finns även planer på att konvertera den till automat men har inte hittat så mycket om den operationen heller. så har ni länkar till dessa två projekten så mottager jag dem gärna. God fortsättning på er.

peterand
Beroende

Re: Bygga om fjädring

Inlägg av peterand » tor jan 02, 2014 12:42

Nu framgår det inte riktigt varför du vill konvertera till spiraler och det bästa tipset är att sälja din yj och köp en tj, då med automat.

Reg eller sfro besiktning kommer att krävas annars, absolut inte omöjligt men känns lite overkill om du "bara" ska byta till spiraler.

Ett tips annars är att köpa en zj med I6 och ta hela drivlinan inkl axlar och hjulupphängning och flytta över. Andra alternativ är toy och rangerover men då måste du hitta en fördelningslåda med högerdrop.
Peter 0761-891995
peterlunda@gmail.com
-------------------------------------
Fyrkrafs

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » tor jan 02, 2014 15:25

peterand skrev: det bästa tipset är att sälja din yj och köp en tj, då med automat.
X 2.
Varför göra det dyrt och besvärligt för sig? :vetej:
YJ:n har ju dessutom ett vämjeligt utseende med sina rektangulära strålkastare m m. :urk:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Tony-4x4
Användare

Inlägg av Tony-4x4 » fre jan 03, 2014 10:59

Nja är väll inte bara spiraler och automat som det är tänkt i framtiden utan även en td motor med. men man får se var framtiden utvisar om det. Men om det nu skall köpas en tj vad bör man tänka på och vilka årsmodeller och motorer bör man akta sig för?

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » fre jan 03, 2014 11:13

Från och med -04 4-växlad automatlåda och från och med -06 DANA 44 bakaxel. DANA 44 kan även förekomma på de sista -05:orna.
Tidigaste 4.0-sexorna hade problem med att avgasgrenören sprack.
Knutkors i drivaxlar och kardanaxlar underdimensionerade med billiga och lätta att byta utan specialverktyg.

Personligen så är min favoritjip TJ -06 Sport med 6-växlad manuell och lilla DOHC-fyran.
Men dom växer inte på träd. :(

Om man ska generalisera så är nog TJ -06 den bästa jip som byggts, och kommer att byggas.
Ingen bil är så bra och vidareutvecklad som sista årsmodellen. Gäller i synnerhet TJ.

:tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

peterand
Beroende

Inlägg av peterand » fre jan 03, 2014 11:21

Tony-4x4 skrev:Nja är väll inte bara spiraler och automat som det är tänkt i framtiden utan även en td motor med. men man får se var framtiden utvisar om det. Men om det nu skall köpas en tj vad bör man tänka på och vilka årsmodeller och motorer bör man akta sig för?
Att bygga om "efterhand" fungerar inte så bra med våra svenska regelverk eftersom varje ändring i sig triggar regbes men man kan regbes många ändringar på en gång. Köp SFRO's bok och läs på, det lönar sig.

Skulle vilja påstå att alla TJ är "bra köp", mest prisvärd är nog fyran med manuell, vanligast är 6an med automat. Ofta är kittade bilar prisvärda då man får dåligt betalt för tillbehören. Inga direkta svaga punkter och drivlinan brukar vara problemfri.

Ska du ha TD och spiraler så sätt på en komplett japansk drivlina.
Peter 0761-891995
peterlunda@gmail.com
-------------------------------------
Fyrkrafs

Skriv svar