ny här och söker tips på bil

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

varmlanningen
Användare

ny här och söker tips på bil

Inlägg av varmlanningen » lör jan 04, 2014 15:29

ny här och nybliven 18-åring, har kört lite offroad innan och det är förbannat kul, nu när det är dags för körkort och bil vill jag ha en bil som jag kan åka så långt in i skogen med som går, en aga-diffad king cab D21 med 35or vore ju fränt. ska hålla med att välta nån gång, båge runt hytt ska byggas i vilket fall! men hur är en king cab i skogen? bara åkt ledningsgator med king cab och det klarar det riktigt bra. så kom gärna med tips. finns inget roligare än att samla ihop ett gäng och åka en hel dag i leran och skogen, testa gränser helt enkelt :lol: och om det är mycket jobb gör inget då den mest kommer köras på kärra om det blir aga-diff.

ni får ursäkta för slarvig skrivning :)
man vet aldrig hur långt man kommer förns man har testat gränserna!

Danne
OffroadGeek
Kontakt:

Re: ny här och söker tips på bil

Inlägg av Danne » lör jan 04, 2014 15:46

Dom är ju inte optimala i skogen pga av långt överhäng och långt mellan axlarna men min L200 tar sig fram hyfsat bra faktiskt med bara några mindre förändringar och jag skulle tro att en KC är likvärdig min L200:a i framkomlighet då dom är ganska lika byggda.

Sen är ju faktiskt längden till fördel när man kör brant uppför eller nerför tycker jag.

En AGA diff kommer förmodligen att att påverka svängradien ganska negativt på en bil som redan har dålig från början men det kanske går att leva, jag har inte testat själv så.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

varmlanningen
Användare

Inlägg av varmlanningen » lör jan 04, 2014 15:58

ska man ha svängradie så skaffar man merca :lol:skulle helst importerat den största 3500 som går att hitta i usa men blir så förbannat dyrt :(

Niklas R
Hemmastadd

Inlägg av Niklas R » lör jan 04, 2014 16:07

:roll: Fula ankungen är ju till salu dock en L200 finns ibland annonserna här på forumet.
Ett + den finns redan i Värmland :roll:
Mitsubishi Pajero :D
https://www.facebook.com/LusaskensOffroaders" onclick="window.open(this.href);return false;

varmlanningen
Användare

Inlägg av varmlanningen » lör jan 04, 2014 16:10

de får ja kika på :) tack för tipset :)

Rössvik
Veteran

Inlägg av Rössvik » lör jan 04, 2014 17:45

min personliga åsikt är ju att kingcab e en skit bil i skogen.... alla(nästan) som finns till salu är dåliga(rostiga) det är ifs ifram = svårt/dyrt o höja o omständigt att byta utväxlingar i och hållbarheten är väl sådär..... hade satsat på en stel axlad bil istället... o försök ha en bil som åtminstonde ser besiktningsbar ut....= inte sönde knölad o allt sitter snett o är trasigt....
lift your truck fat chicks can´t jump!

mantajohan
Forumräv

Inlägg av mantajohan » lör jan 04, 2014 17:52

cherokee xj 91 eller nyare bra bil, enkelt att höja, låg vikt stark motor :wink:
letar mercedes w201 och w124 200 diesel

varmlanningen
Användare

Inlägg av varmlanningen » lör jan 04, 2014 18:01

kom och tänka på det förjävliga utväxlingen i lådan på en king cab, tokvarvar på första metern på 1an sen får man nästan kärringstopp på 2an :lol: får kika runt lite på blocket och hålla ögonen öppna!

Rössvik
Veteran

Inlägg av Rössvik » lör jan 04, 2014 18:54

mantajohan skrev:cherokee xj 91 eller nyare bra bil, enkelt att höja, låg vikt stark motor :wink:
ja en cherokee e en bra grund o bygga på inte för stor stela axlar vettig prisbild o spiraler fram som alla verkar älska av nån anledning...... o sen tycker ja du ska ha bil med en motor som är många liter på så du får vettigt vrid på låga varv o inte en massa varvande små dieslar som måste ha turbotryck för att orka.... men lite nyfiken på varför nyare än 91???
lift your truck fat chicks can´t jump!

pini
Rutinerad

Inlägg av pini » lör jan 04, 2014 19:05

l200 å e kc eller la samma typ av bil lång i skogen dålig svängradie drag som fungerar klockrent som potatiskup åkte terrano förrut i skogen spiralerna ibak va skitbra bra flex å så men fram så va de torisonsstavar käkade drivknutar å damasker till förbannelse å går bara en höja lite samma på l200 å king
så sikta på nåt annat
har en valp å en l200
l200 e skitbra dragbil valpen ska va i skogen l200 duger bra på åkern
Valp 1,9 tdi
Wrangler tj 4,0

svahnström
Forumräv

Inlägg av svahnström » lör jan 04, 2014 19:25

En kingcab är säkert jättebra men jämfört med en tex cherokee är den inget vidare vass i terrängen.
Willys cj2a
Volvo L2304
kingquad 750LE

Roger Patrol
Guru

Inlägg av Roger Patrol » lör jan 04, 2014 19:50

pajero har riktig diffspärr å du kan få dit 36tumare om du karosshöjer 3 tum
skulle jag välja, det finns ett par vettiga på blocket nu, en lång å en kort vad jag sett
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

mantajohan
Forumräv

Inlägg av mantajohan » lör jan 04, 2014 21:45

Rössvik skrev:
mantajohan skrev:cherokee xj 91 eller nyare bra bil, enkelt att höja, låg vikt stark motor :wink:
ja en cherokee e en bra grund o bygga på inte för stor stela axlar vettig prisbild o spiraler fram som alla verkar älska av nån anledning...... o sen tycker ja du ska ha bil med en motor som är många liter på så du får vettigt vrid på låga varv o inte en massa varvande små dieslar som måste ha turbotryck för att orka.... men lite nyfiken på varför nyare än 91???
från 91 så kom High output motorn med bättre topplock som andas bättre ca 15hk extra och chryslers egna elsystem så då slipper du renix (renault bendix ) styrsystemet med egr

enklare och billigare att laga

96-97 kom OBD2 ifall du gillar komplett datastyrning

varmlanningen
Användare

Inlägg av varmlanningen » sön jan 05, 2014 0:13

komplett datastyrning vore ju grejen, då jag går fordon och fått lära mig det mesta om bosch, mekonomen och volvos felsökningsdatorer! men går att felsöka fint ändå! bara den inte drar så förbannat mycket!

mantajohan
Forumräv

Inlägg av mantajohan » sön jan 05, 2014 1:46

topparna e lite mer klena på vissa åren med OBD2 99-01 (cirka tror jag) spricker lite halvofta och har mindre avgasportar= mindre effekt

vill du ha soppasnålast tror jag du ska satsa på 91-96 åren då jag tror dom e snålast, går iallafall att modifera databoxen betydligt mer utan felkoder (och trimma :naughty: )

Skriv svar