Jag har lurkat här på forumet ett tag och tittat på alla fina byggen och roliga skogsbilder. Tänkte att det kanske är dags att presentera mig, och vad kan vara bättre än att göra det i en köprådstråd?

Bakgrund: Jobbade som lastbilsmekaniker tills för några år sedan, och kan nog laga det mesta. Utom rost! Hatar att laga rost, det blir aldrig bra när jag försöker mig på det.Rostiga objekt som jag gett mig på tidigare har blivit stående eller bortskänkta när jag insett mina begränsningar. Men motorer, lådor och sånt brukar inte vara något problem, det är ju roligt! El går också bra för det mesta, iaf om man har lite grejer att felsöka med...
Har aldrig ägt en fyrhjulsdriven bil, än mindre en kompetent off road. Har suktat efter något i många år men det har aldrig blivit av. Tänkte att det skulle bli ändring på det nu.
Jag vill ha något expiditionsbils/overlandliknande, som jag kan åka med till jobbet (7 mil enkel resa) åtminstone ibland utan att bli ruinerad. Inte intresserad av att kunna krypa upp för stenrösen eller dränka den i surhål, men lite lättare skogskörning kommer det bli. Kanske svårare skogskörning också när hornen växt ut

Allra helst skulle jag vilja ha en Land Cruiser 80, men tycker att de är lite onödigt dyra, sen har jag fått för mig att det är svindyra delar till dem? Patrol och Pajero ser också trevliga ut till ett trevligare pris, men jag funderar över priset på delar där med. Sen är det kanske svårt att hitta något som inte är helt upprostat...
Är inte superförtjust i amerikanska bilar, men tycker att en XJ vore ganska optimal om man hittar en som inte är rostig. Den här såg fin ut: http://www.blocket.se/stockholm/Jeep_Ch ... m?ca=4&w=3 Är osäker på priset. En WJ med mercadieseln skulle kanske kunna vara bra med tanke på att jag gillar dieslar. Hur skottsäkra är de?
En gammal dröm är en Defender. Men jag vet absolut ingenting om dem mer än att många tycker att de går sönder. Verkar som att de årsmodeller som skulle kunna rymmas inom min budget tappar oljepumpsdrevet? Det kan ju inte vara så svårt att förebygga med lite loctite och kanske lite låstråd? Hur är de i övrigt? Vart köper man delar? Discoveryn kan jag ännu mindre om...
Idag åker jag en sur men billig golf som jag nog kan hålla liv i några år till om jag är motiverad. Men skulle vilja ha en bra 4x4 som med rätt underhåll kan bli en trogen följeslagare under många år. Gillar inte slitåslängkvaliteten hos moderna bilar... Budgeten är flexibel, kan så klart betala mer för en bra bil. Men säg 50k typ. Möjligen mer, gärna mindre.
Stort tack till er som orkade läsa! Ännu större tack till de av er som orkar försöka hjälpa till att reda ut min beslutsångest