Ännu en köprådstråd: terrängkapabel bruksbil

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

jordglob
Användare

Ännu en köprådstråd: terrängkapabel bruksbil

Inlägg av jordglob » lör jan 11, 2014 11:55

Hej!

Jag har lurkat här på forumet ett tag och tittat på alla fina byggen och roliga skogsbilder. Tänkte att det kanske är dags att presentera mig, och vad kan vara bättre än att göra det i en köprådstråd? :D Ber samtidigt om ursäkt för kommande wall of text också :rodnar: ...

Bakgrund: Jobbade som lastbilsmekaniker tills för några år sedan, och kan nog laga det mesta. Utom rost! Hatar att laga rost, det blir aldrig bra när jag försöker mig på det.Rostiga objekt som jag gett mig på tidigare har blivit stående eller bortskänkta när jag insett mina begränsningar. Men motorer, lådor och sånt brukar inte vara något problem, det är ju roligt! El går också bra för det mesta, iaf om man har lite grejer att felsöka med...

Har aldrig ägt en fyrhjulsdriven bil, än mindre en kompetent off road. Har suktat efter något i många år men det har aldrig blivit av. Tänkte att det skulle bli ändring på det nu.

Jag vill ha något expiditionsbils/overlandliknande, som jag kan åka med till jobbet (7 mil enkel resa) åtminstone ibland utan att bli ruinerad. Inte intresserad av att kunna krypa upp för stenrösen eller dränka den i surhål, men lite lättare skogskörning kommer det bli. Kanske svårare skogskörning också när hornen växt ut :twisted: Vore roligt att modda med lite höjning, större hjul, winchar osv.

Allra helst skulle jag vilja ha en Land Cruiser 80, men tycker att de är lite onödigt dyra, sen har jag fått för mig att det är svindyra delar till dem? Patrol och Pajero ser också trevliga ut till ett trevligare pris, men jag funderar över priset på delar där med. Sen är det kanske svårt att hitta något som inte är helt upprostat...

Är inte superförtjust i amerikanska bilar, men tycker att en XJ vore ganska optimal om man hittar en som inte är rostig. Den här såg fin ut: http://www.blocket.se/stockholm/Jeep_Ch ... m?ca=4&w=3 Är osäker på priset. En WJ med mercadieseln skulle kanske kunna vara bra med tanke på att jag gillar dieslar. Hur skottsäkra är de?

En gammal dröm är en Defender. Men jag vet absolut ingenting om dem mer än att många tycker att de går sönder. Verkar som att de årsmodeller som skulle kunna rymmas inom min budget tappar oljepumpsdrevet? Det kan ju inte vara så svårt att förebygga med lite loctite och kanske lite låstråd? Hur är de i övrigt? Vart köper man delar? Discoveryn kan jag ännu mindre om...

Idag åker jag en sur men billig golf som jag nog kan hålla liv i några år till om jag är motiverad. Men skulle vilja ha en bra 4x4 som med rätt underhåll kan bli en trogen följeslagare under många år. Gillar inte slitåslängkvaliteten hos moderna bilar... Budgeten är flexibel, kan så klart betala mer för en bra bil. Men säg 50k typ. Möjligen mer, gärna mindre.

Stort tack till er som orkade läsa! Ännu större tack till de av er som orkar försöka hjälpa till att reda ut min beslutsångest :D

Spiken
Veteran

Re: Ännu en köprådstråd: terrängkapabel bruksbil

Inlägg av Spiken » lör jan 11, 2014 12:11

Hej :beer:

Jag föreslår en Patrol. Tycker den verkar uppfylla dina krav bra. Lättare att hitta till rimligt pris också. Reservdelar får man nog handla via nätet. Min Nissanhandlare visste knappt vad en Patrol var för något.

Har ingenting emot Landcruiser eller Defender heller, men prislappen brukar vara lite högre på dom, som sagt.

Håller med dig, rost är inte kul.

farcry
Veteran

Inlägg av farcry » lör jan 11, 2014 12:17

Har haft flera xj dom är grymma o lättmekade, billiga beg delar som är relativt lätt o hitta annars finns det sjukt mkt nya delar..
Kolla efter rost på bakre delen av sparklådan barnsjukdom, samt rost under mattan i skuffen höger vänster sida intill hjulhusen..
Är den inte riktigt rostskyddsbehandlad sedan den kom till sverige är den nog rost skadad om den inte är bara sommarkörd.
Motorn är en slit varg så sköter du om motor o låda är den karossen som lämnar in först

Köpte min xj för 4 år sedan i top skick en ägare mest sommarkörd, rostskyddsbehandlad en 97 a som rullat då 14500 för 42500 :- Så du borde ev får ner den en bit?

Lycka till :tumbup:
Farcry´s Jeep j20 pimp nu även XJ combo tråd
viewtopic.php?f=15&t=39226" onclick="window.open(this.href);return false;

4x4 Raggarrunda/träff i Stockholm city...
viewtopic.php?f=8&t=51479" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeep xj 97
Jeep j20 81

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » lör jan 11, 2014 13:40

jordglob skrev:Hej!

En gammal dröm är en Defender. Men jag vet absolut ingenting om dem mer än att många tycker att de går sönder. Verkar som att de årsmodeller som skulle kunna rymmas inom min budget tappar oljepumpsdrevet? Det kan ju inte vara så svårt att förebygga med lite loctite och kanske lite låstråd? Hur är de i övrigt? Vart köper man delar? Discoveryn kan jag ännu mindre om...
T o m 1997 heter dom Ninety(korta) eller OneTen(långa). Före detta Seriebilar.
Defender Storm/Td5 fr o m 1998 t o m 2006.
2007 kom Defender Puma/Td4/Commonrail(finns även i Transit & Londondroskan).

Före Stormen lär dom vara driftsäkra(ej elektrifierade) men mycket tröga.
Stormen har t o m -03/-04 problem med att oljepumpsdrevet inte är tillräckligs säkrat samt att kablaget mellan motorn och elboxen under högra framstolen kapilärt leder in olja i elboxen/styrdatorn. Kablaget lär vara bättre -04 fram till 2007 då Fordmotorn kom.
Puman kostar mer men är en helt annan bil än Stormen komfortmässigt.
Provkör båda så förstår du vad jag menar.
Är det en budgetfråga så köp en Storm efter -03/-04.

Discoettan och i viss mån tvåan är väl Land Rovers motsvarighet till jips XJ.
Lågt värderade = prisvärda för dom som inte har tummen mitt i handen.
Jipdelar finns gott om begagnade i Sverige, men dyra från USA(med frakten inräknat)
Land Roverdelar är mycket billiga i GB, men inte så stort utbud beg här hemma.

På en Stock Car Defender får du dit 33/10-16"(255/85-16") utan att höja. Med demonterade krängningshämmare kan bakdäcken putsa skärmbreddarna bak vid maxflex.
Akilleshälen är parallellstaget bakom framaxeln, som alltså bör skyddas. Lägsta punkten är ljuddämparens främre gavel, som alltså lämpligen ersätts med ett 3"-rör.
Land Rover Storm & Puma har fördelningslåda med mellandiffrential samt ABS-baserat antislirsystem. Något som inte finns på motsvarande jip. Ovärderligt både vid DD och i terrängen.

Om du inte är ute efter familjebil vill jag rekommendera TJ -06 eller kort Puma -07.
Båda goda kompromisser mellan DD och offroad. Provkör båda. Smaken är som.....

:tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

farcry
Veteran

Inlägg av farcry » lör jan 11, 2014 14:07

här kan du se var rosten sätter sig med tiden

viewtopic.php?f=15&t=47775" onclick="window.open(this.href);return false;
Farcry´s Jeep j20 pimp nu även XJ combo tråd
viewtopic.php?f=15&t=39226" onclick="window.open(this.href);return false;

4x4 Raggarrunda/träff i Stockholm city...
viewtopic.php?f=8&t=51479" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeep xj 97
Jeep j20 81

Roger Patrol
Guru

Inlägg av Roger Patrol » lör jan 11, 2014 14:53

Patrol 97-00 har du 2,8L och man låda, rostar som alla andra men bara ett fåtal riktiga burkar, påstås det går att köra under litern,
finns lite piratdelar i landet till vettiga priser
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

Lövis
Användare

Inlägg av Lövis » lör jan 11, 2014 15:03

Varför inte en Vitara?
Att springa utan att vara jagad av polisen tyder på Psykisk obalans!

jordglob
Användare

Inlägg av jordglob » lör jan 11, 2014 17:15

Oj, många svar! Ska försöka svara er alla...
farcry skrev:Har haft flera xj dom är grymma o lättmekade, billiga beg delar som är relativt lätt o hitta annars finns det sjukt mkt nya delar..
Kolla efter rost på bakre delen av sparklådan barnsjukdom, samt rost under mattan i skuffen höger vänster sida intill hjulhusen..
Är den inte riktigt rostskyddsbehandlad sedan den kom till sverige är den nog rost skadad om den inte är bara sommarkörd.
Motorn är en slit varg så sköter du om motor o låda är den karossen som lämnar in först

Köpte min xj för 4 år sedan i top skick en ägare mest sommarkörd, rostskyddsbehandlad en 97 a som rullat då 14500 för 42500 :- Så du borde ev får ner den en bit?

Lycka till :tumbup:
farcry skrev:här kan du se var rosten sätter sig med tiden

viewtopic.php?f=15&t=47775" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag gillar XJ:n, det verkar vara en ganska perfekt storlek och jag har sett en hel del fina byggen från usa. Och skapligt skottsäkra verkar de ju vara, med lagom lite lull-lull. Jag såg tråden du länkar till, och det är ett bra exempel på ett objekt jag aldrig hade orkat slutföra... Grymt jobbat, men jag är ingen plåtis. Iofs aldrig för sent att lära sig. Jag ska maila till ägaren av 00-an jag länkade till, den är inte så långt bort så den skulle man kunna åka och kolla på!
Wältmeister skrev: Före Stormen lär dom vara driftsäkra(ej elektrifierade) men mycket tröga.
Stormen har t o m -03/-04 problem med att oljepumpsdrevet inte är tillräckligs säkrat samt att kablaget mellan motorn och elboxen under högra framstolen kapilärt leder in olja i elboxen/styrdatorn.

...

Om du inte är ute efter familjebil vill jag rekommendera TJ -06 eller kort Puma -07.
Båda goda kompromisser mellan DD och offroad. Provkör båda. Smaken är som.....

Tack för utförligt svar! Det är väl de gamla med TD5 som ligger inom budget är jag rädd. Jag tycker mig ha läst att man kan säkra oljepumpsdrevet själv? Det låter ju som en ganska enkel operation. Kablaget var nytt för mig, måste kolla upp lite mer om det. Jag hittade denna som jag blev sugen på, lite pyssel men inget jag inte klarar av: http://www.blocket.se/vi/50747798.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

TJ:n är ju faktiskt inte så tokig. Vet inte varför jag inte har kollat dem. Gillar att de har riktig ram, och går att få med samma sexa som i cherokeen om jag inte missuppfattat? Hur är resten av drivlinan?
Spiken skrev:Jag föreslår en Patrol....
Roger Patrol skrev:Patrol ...
Patrol verkar vara vettiga, och har bra priser. Inte så många objekt ute bara, men hittade en på blocket: http://www.blocket.se/uppsala/Nissan_Pa ... m?ca=4&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag har lite dålig koll på bra näthandlare för japanska bilar om man bortser från typ mekonomen, vart beställer ni delar? Så kan jag bilda mig en uppfattning om vad saker kostar.
Lövis skrev:Varför inte en Vitara?
Vitara tittade jag på ett tag, men tycker de känns lite små? Men de kanske är bra, måste titta mer.

macke
OffroadGeek

Inlägg av macke » lör jan 11, 2014 17:44

Defender!!
TGB 13

AlterEgo
Forumräv

Inlägg av AlterEgo » lör jan 11, 2014 18:04

Hmm, sju mikl enkel resa till jobbet... Jag hade inte velat åka 70 mil i veckan i LR seriebil/90/110/Defender. Komforten är inte bäst i världen och värmen är inte avsedd för svenska vintrar. Finfina bila till mycket annat, men inte som pendlarbil. Sen har dom en karisma som få andra bilar ens kommer i närheten av, men det är en annan pilsner. Tycker jag.

En Cherokee/Grand Cherokee går bra att hjula efter vägen med om den inte är alltför ombyggd. Kända för elkrångel och rost på ställen som nämnts ovan men maskineriet, i varje fall sexan med den japanska automatlådan håller god pålitlig kvalitet.

Jeep Wrangller (YJ/TJ) funkar hyfsat bra på vägen men dom är korta och går därefter. Bagageutrymmet med isatt baksäte är i paritet med en hundkoja.

När det gäller japanarna så är moderna Toyota LandCruiser en trevligt alternativ, men glöm inte Hiliux.
Jag är inte bara fet, jag är dryg också.

zurfer
Forumräv

Inlägg av zurfer » lör jan 11, 2014 18:29

reservdelar till patrolen har jag handlat härifrån:

http://www.euro4x4parts.com/ ligger i frankrike. funkat mkt bra..

http://www.amayama.com/ från japan eller dubai, funkar bra med men lite längre lev. tid( tull o moms)

http://autopartsmarket.eu/ engelsktalande iaf, men vet inte vart de ligger, funkar bra.

https://www.atp-autoteile.eu/Kategorie/0/Startseite.htm Tüskland, funkade bra med.

http://www.milneroffroad.com/nissan/pat ... 22000-2010 sen är de många som rekommenderar miler men de har inte så mkt till patrolen, eller de jag viljat ha iaf.

jordglob
Användare

Inlägg av jordglob » lör jan 11, 2014 19:32

macke skrev:Defender!!
AlterEgo skrev:Hmm, sju mikl enkel resa till jobbet... Jag hade inte velat åka 70 mil i veckan i LR seriebil/90/110/Defender. Komforten är inte bäst i världen och värmen är inte avsedd för svenska vintrar. Finfina bila till mycket annat, men inte som pendlarbil. Sen har dom en karisma som få andra bilar ens kommer i närheten av, men det är en annan pilsner. Tycker jag.

En Cherokee/Grand Cherokee går bra att hjula efter vägen med om den inte är alltför ombyggd. Kända för elkrångel och rost på ställen som nämnts ovan men maskineriet, i varje fall sexan med den japanska automatlådan håller god pålitlig kvalitet.

Jeep Wrangller (YJ/TJ) funkar hyfsat bra på vägen men dom är korta och går därefter. Bagageutrymmet med isatt baksäte är i paritet med en hundkoja.

När det gäller japanarna så är moderna Toyota LandCruiser en trevligt alternativ, men glöm inte Hiliux.
Jag vet, komforten är inte den bästa. Men charmen! LandCruisers är fina, verkar som att man kan hitta de för vettiga pengar om man tittar efter en 90 istället för 80/100. Jag gillar inte pickuper, så hilux går tyvärr bort.
zurfer skrev:länkar
Tack, precis vad jag behöver!

Tack för alla svar, jag har några mail ute på annonser nu, ska kolla på dem och diskutera lite med sambon så får vi se sen.

Joel_Vbg
4x4xnerd
Kontakt:

Inlägg av Joel_Vbg » lör jan 11, 2014 19:46

Patrol eller XJ tycker jag...

Eftersom du sökt lite på Patrol och verkar kunna skruva så kanske denna skulle smaka? viewtopic.php?f=14&t=47714" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

wille
Användare

Inlägg av wille » lör jan 11, 2014 21:36

Ford Explorer!!!Kika på dom min har snart rullat 36000mil inga problem!!!Tar sig fram överallt där jag kört!!Satte på 31 tummare som fick plats utan några ingrepp!Tror Explorern fått oförtjänt dåligt ryckte.Mkt bil för pengarna.

koppartaket
Veteran
Kontakt:

Inlägg av koppartaket » lör jan 11, 2014 23:33

Tack för utförligt svar! Det är väl de gamla med TD5 som ligger inom budget är jag rädd. Jag tycker mig ha läst att man kan säkra oljepumpsdrevet själv? Det låter ju som en ganska enkel operation. Kablaget var nytt för mig, måste kolla upp lite mer om det. Jag hittade denna som jag blev sugen på, lite pyssel men inget jag inte klarar av: http://www.blocket.se/vi/50747798.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

http://slrk.egetforum.se/rep-av-disco-i ... 13344.html" onclick="window.open(this.href);return false;

En lite tråd om vad som är klassiska problem med just en D2-99 Min har rullat ca 27-28 tusen under reptiden...

mycket "onödigt" gjort oxå såsom stötfångare å annat, men just Oljepumpsbulten finns det foto på
Subaru Boxer 1990-2013 R.I.P (2013-04-27)

Skriv svar