Den här har jag bränt ihop sen nyår. Inte tänkt för skogen. I fall den hamnar där är det ytterst ofrivilligt. Dock blir den fyrhjulsdriven

Den här var mitt offroad projekt från början men när jag ställde motor och låda på vågen tappade jag sugen.

Den är inte värd TGB axlarna så det blev HDJ 80 axlar i stället. Är i alla fall diffspärrar fram och bak.

Adaptern från lådan till Volvo FD51.
Så fort jag får tag på skiftnycklar från LJ70 så kan jag fortsätta med den.
Ok för fortsätta med hjulupphängningarna.
Jag var (och är) övertygad om att 4 länk var bäst på vägen och skiftnycklar passar bäst i terräng.
Nycklar är ju nästan svårt att misslyckas med. 4 länk kräver att man tänker till lite.
Det jag kan komma på som är viktigt är att yoken rör sig med konstant vinkel hela tiden. Inte det viktigaste men ger ju samtidigt att castern är oförändrad.
Det med bussningarna på skiftnycklarna behöver vara slappa för att funka och skulle ställa till det med portaler är ju sant men lösbart. På samma sätt som med 4 länken, bussningar med gummi horisontal led (för att ta upp reaktionskrafterna) och hål i vertikalled för att kunna flexa.
Jag gjuter egna bussningar i polyuretan så jag kan göra dem som jag vill. Fast det finns säkert sådana som passar. En av sakerna jag hoppades att någon här skulle veta, vilka bussningar finns det?
Från början med Range Rover projektet valde jag att inte skaffa portaler, just P.G.A reaktionskrafterna som blir med momentarmen på portalerna.
Fast har ju sett Morgan kasta runt Roadkill i många år och det funkar ju så jag skaffade portaler. Med tillhörande TGB. De har fått CrMo knutar och nya lager och skivbromsar. Har faktiskt ritat en fungerande frihjulslösning med däcktrycksreglerning genom lagren. Tänkte ha CTIS men det går inte med frihjul. Kollade på hur de gör i F1 (eller gjorde, förbjudet numera) Finns tätningar som tål 10 bar.
Lagren i frihjulslösningen är 20% kraftigare än TGBn originallager.
Men den får vänta.
Det med värmen i axlarna har jag funderat på. Claes på Tatanka säger att det inte är ett problem. Han har kört i 140-150 km/h i timmar med givare i axlarna och det har inte varit ett problem. Vet inte vad som skulle krångla egentligen. Jag kör inte med axelolja till knutarna längre. Tätade av dem och kör med riktigt CV fett. Om damasken går sönder får man in vatten i portalen annars. Funkar tydligen med vatten i portalen också för jag upptäckte det inte förrän hjulen började glappa.................
Lagren är fan inte billiga.
Nu får man kolla damasken för man märker inte om den är sönder (läcker inte olja). Fast det står på min grease monkeys att göra lista när han kör smörjning på bilen.
Farsan hade bilverkstad på den tiden en PV framvagn skulle smörjas var 125 mil. Ge honom en smörjspruta så smörjar han fan allt.
Håller fullständigt med om att ska man hoppa ska det vara individuell fjädring. Nu har jag inte tänkt köra Baja 1000 med den. 160 km/h i öknen menade jag inte. Hopp och 160 km/h är alltså inte samtidigt.
Axlarna tål riktigt mycket. Har varit så pass högt upp med TGBn minst 2 gånger att jag hunnit fundera på hur det ska sluta. Den väger betydligt mer än det planerade projektet.
Fast det kan man se på två sätt. Förhållandet mellan ofjädrad och fjädrad vikt. Med lägre fjädrad vikt kan det faktiskt bli värre.
Bara att se på hur monsterbilar uppför sig.
Att all hjulupphängning är kompromiss är helt sant. Läser man böcker i ämnet brukar det stå på första sidan att det är som att stå i en triangel, när man närmar sig 2 hörn kommer man längre från det tredje.
Jag letar efter den bästa kompromissen.
Hopp var fel uttryck. Den ska klara nerslag bra.
Skiftnycklar (Vem har kommit på "skiftnycklar"?. Haknyckel passar bättre. I mitt garage heter skiftnyckel mutterfräs eller verktyget vars namn inte får nämnas, de duger till att bocka plåt och slå på saker)
I alla fall, haknyckar, är bra för det går knappt att misslyckas, dåliga på att flexa, tål stryk i terrängen och är egentligen olämpliga med portaler.
Fast det funkar, för Micke Valp är nöjd med dem.
Det jag funderar på med 4 länken är infästningspunkter. Om man sätter nedre i drivaxelns centrum (portalaxel) och svetsar en ordentlig momentarm på axeln till den övre länkarmen, För att ta upp krafterna från portalens hävarm.
Första planen var att använda wrangler TJ geometri men det kanske inte funkar så bra med portaler.
Var hittar man bussningar med värden på? Brukar ligga på mellan 50-80 shore och det är ett jävla spann.