Olika upphängningar, för och nackdelar

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

frankzz
Hemmastadd
Kontakt:

Re: Olika upphängningar, för och nackdelar

Inlägg av frankzz » sön jan 12, 2014 0:35

Tog lite andra bilder i kväll. Har inte med det här att göra.
Bild
Den här har jag bränt ihop sen nyår. Inte tänkt för skogen. I fall den hamnar där är det ytterst ofrivilligt. Dock blir den fyrhjulsdriven

Bild
Den här var mitt offroad projekt från början men när jag ställde motor och låda på vågen tappade jag sugen.
Bild

Den är inte värd TGB axlarna så det blev HDJ 80 axlar i stället. Är i alla fall diffspärrar fram och bak.
Bild
Adaptern från lådan till Volvo FD51.

Så fort jag får tag på skiftnycklar från LJ70 så kan jag fortsätta med den.

Ok för fortsätta med hjulupphängningarna.
Jag var (och är) övertygad om att 4 länk var bäst på vägen och skiftnycklar passar bäst i terräng.
Nycklar är ju nästan svårt att misslyckas med. 4 länk kräver att man tänker till lite.
Det jag kan komma på som är viktigt är att yoken rör sig med konstant vinkel hela tiden. Inte det viktigaste men ger ju samtidigt att castern är oförändrad.

Det med bussningarna på skiftnycklarna behöver vara slappa för att funka och skulle ställa till det med portaler är ju sant men lösbart. På samma sätt som med 4 länken, bussningar med gummi horisontal led (för att ta upp reaktionskrafterna) och hål i vertikalled för att kunna flexa.

Jag gjuter egna bussningar i polyuretan så jag kan göra dem som jag vill. Fast det finns säkert sådana som passar. En av sakerna jag hoppades att någon här skulle veta, vilka bussningar finns det?
Från början med Range Rover projektet valde jag att inte skaffa portaler, just P.G.A reaktionskrafterna som blir med momentarmen på portalerna.
Fast har ju sett Morgan kasta runt Roadkill i många år och det funkar ju så jag skaffade portaler. Med tillhörande TGB. De har fått CrMo knutar och nya lager och skivbromsar. Har faktiskt ritat en fungerande frihjulslösning med däcktrycksreglerning genom lagren. Tänkte ha CTIS men det går inte med frihjul. Kollade på hur de gör i F1 (eller gjorde, förbjudet numera) Finns tätningar som tål 10 bar.
Lagren i frihjulslösningen är 20% kraftigare än TGBn originallager.
Men den får vänta.

Det med värmen i axlarna har jag funderat på. Claes på Tatanka säger att det inte är ett problem. Han har kört i 140-150 km/h i timmar med givare i axlarna och det har inte varit ett problem. Vet inte vad som skulle krångla egentligen. Jag kör inte med axelolja till knutarna längre. Tätade av dem och kör med riktigt CV fett. Om damasken går sönder får man in vatten i portalen annars. Funkar tydligen med vatten i portalen också för jag upptäckte det inte förrän hjulen började glappa.................
Lagren är fan inte billiga.
Nu får man kolla damasken för man märker inte om den är sönder (läcker inte olja). Fast det står på min grease monkeys att göra lista när han kör smörjning på bilen.
Farsan hade bilverkstad på den tiden en PV framvagn skulle smörjas var 125 mil. Ge honom en smörjspruta så smörjar han fan allt.

Håller fullständigt med om att ska man hoppa ska det vara individuell fjädring. Nu har jag inte tänkt köra Baja 1000 med den. 160 km/h i öknen menade jag inte. Hopp och 160 km/h är alltså inte samtidigt.
Axlarna tål riktigt mycket. Har varit så pass högt upp med TGBn minst 2 gånger att jag hunnit fundera på hur det ska sluta. Den väger betydligt mer än det planerade projektet.
Fast det kan man se på två sätt. Förhållandet mellan ofjädrad och fjädrad vikt. Med lägre fjädrad vikt kan det faktiskt bli värre.
Bara att se på hur monsterbilar uppför sig.

Att all hjulupphängning är kompromiss är helt sant. Läser man böcker i ämnet brukar det stå på första sidan att det är som att stå i en triangel, när man närmar sig 2 hörn kommer man längre från det tredje.
Jag letar efter den bästa kompromissen.

Hopp var fel uttryck. Den ska klara nerslag bra.
Skiftnycklar (Vem har kommit på "skiftnycklar"?. Haknyckel passar bättre. I mitt garage heter skiftnyckel mutterfräs eller verktyget vars namn inte får nämnas, de duger till att bocka plåt och slå på saker)
I alla fall, haknyckar, är bra för det går knappt att misslyckas, dåliga på att flexa, tål stryk i terrängen och är egentligen olämpliga med portaler.
Fast det funkar, för Micke Valp är nöjd med dem.

Det jag funderar på med 4 länken är infästningspunkter. Om man sätter nedre i drivaxelns centrum (portalaxel) och svetsar en ordentlig momentarm på axeln till den övre länkarmen, För att ta upp krafterna från portalens hävarm.

Första planen var att använda wrangler TJ geometri men det kanske inte funkar så bra med portaler.
Var hittar man bussningar med värden på? Brukar ligga på mellan 50-80 shore och det är ett jävla spann.
Ska jag skriva bilar här?
Hemsida
http://www.fengineering.net" onclick="window.open(this.href);return false;

Amazon -69 lite lägre, lite bredare
Buss B58 -79 lite längre
Can Am outlander 1000 cc V twin -16 (till salu)
Husaberg 400 -03

frankzz
Hemmastadd
Kontakt:

Inlägg av frankzz » sön jan 12, 2014 1:03

Såg bilderna på öken bygget. Såg dem köra när jag bodde i Kalifornien. Ser jävligt skoj ut. Rörramen jag la in bild på har liknande layout men är till för slät asfalt. Och mer än dubbla hastigheten än 160 km/h.
Tror att varvet tar slut vid 324 km/h. Har nått excel ark där jag räknat på det.

På tal om det. Lyckades få upp min gamla Niva i 180 km/h med 31" däck i nerförsbacke. Det var rätt läbbigt.
Nivan hade inte riktigt originalmotor. Finns lite bilder på det bygget på

Skulle vara skoj med ett Baja bygge. Vet inte var man ska köra här i Sverige. Kan ju köra i stubben men är ju bara några veckor om året. Har redan 3 projekt på en gång och det får räcka just nu.
Har väl inte tänkt bygga fler stora projekt till mig själv efter de här 3.
Fundera på att bygga åt andra men frågan är om det finns underlag för det i Sverige.

Kollade förresten på rockcrawling i Kalifornien. Var deras final eller nått. Sprang på en snubbe helgen innan på någon bilutställning som var deras promotor. Han hade en teknisk genomgång på en bil som stod på utställningen. Jävligt intressant teknik. Hans bästa kommentar var "trying to fit 10 pounds of shit in a 5 pound bag"
Har några filmer från rock crawlingen, dock med mobilen så de är sådär. Tror reglerna liknar Trail. De var fan inte fega. Hade spakar så de kunde bromsa hjulen individuellt. Kunde spinna runt på ett hjul.

Har förresten en film på det temat. Ska se om jag får upp den här.
Hemsida

Buss B58 -79 lite längre
Husaberg 400 -03

macke
OffroadGeek

Inlägg av macke » sön jan 12, 2014 1:20

Har du gjort skivbromsarna själv?
TGB 13

frankzz
Hemmastadd
Kontakt:

Inlägg av frankzz » sön jan 12, 2014 1:34

Nja jag har inte svarvat skivorna själv men resten har jag gjort.
Hade nog kunnat sälja kompletta satser för 4 hjul runt 13-15000kr men så passade inte originalhjulen.
Det är direkt olämpligt att köra med "adapter-spacer" till HUMWEE fälgarna. KPI är åt helvete.
Håller på att ta fram nya tallrikar med 6,5-8 bultcirkel och inflyttade typ 17mm eller nått. Kommer inte ihåg exakt just nu och har inte igång CAD datorn.

Alltså jag svarvade inte adaptrarna själv. Jag kunde gjort dem på mitt gamla jobb men hann sluta innan de blev gjorda. De svarvade åt mig men jag knappade in programmet. Hade fått köra dem också om det inte varit för försäkringar och sånt. Skulle jag dessutom köra sönder kan det lätt kosta sexsiffriga belopp. Vet inte hur många delar jag gjort i den maskinen under de 18 år jag jobbade där men skiten skulle väl gå sönder när alla visste vad jag gjorde.
Bl.a har 5 år Chalmers Formula Student hjulaxlar gjorts i den maskinen. På helgen, på natten,

Hoppas på ett välbetalt jobb snart så ska jag köpa en 5 axlig svarv.

Förresten så fick jag tag på 10.9 förzinkade skruvar och 10,9 skruv till bromsoken med sånt där blått klet som ska funka som låsning.
Fick dock en låda av varje så jag har skruv till en massa konverteringar.
Ville ha tag på förzinkade 3/8 insex som var längre än de som håller bromssköljden orginal.
De kom 6 månader senare. De hade tillverkat dem. Den lådan var inte billig................
Kostade mer än alla de andra ihop
Senast redigerad av frankzz den sön jan 12, 2014 1:45, redigerad totalt 1 gånger.
Hemsida

Buss B58 -79 lite längre
Husaberg 400 -03

frankzz
Hemmastadd
Kontakt:

Inlägg av frankzz » sön jan 12, 2014 1:36

Bild
Får se om det funkar. Är lite slött i början.

Ok man får högerklicka och välja öppna i ny filk
Hemsida

Buss B58 -79 lite längre
Husaberg 400 -03

Marcus
OffroadGeek
Kontakt:

Inlägg av Marcus » sön jan 12, 2014 9:54

frankzz skrev:Såg bilderna på öken bygget. Såg dem köra när jag bodde i Kalifornien. Ser jävligt skoj ut. Rörramen jag la in bild på har liknande layout men är till för slät asfalt. Och mer än dubbla hastigheten än 160 km/h.
Tror att varvet tar slut vid 324 km/h. Har nått excel ark där jag räknat på det.
Du har ju bra koll, tror du kan få ihop nått riktigt fränt! :tumbup:

Men, bilen jag länka bilder på är inte en ökenrace från Usa, utan en bil byggd nu i höst, vinter av Art motorsport i UK, den är bygg för som jag tolkar det Europeiska event, typ King of portugal, Ultra4, Welsh Extreme.
Det som är kul med just den bilen är att den har mekanisk styrning vilket är en grundbult för att rega i Eu.
De tävlingar som körs med dessa bilar i Europa tenderar att vara winch och hög hastighet, vilket ger en bil som måste klara det mesta, i min värld en bil som då funkar för gatan och skogen.

Kämpa på, vi tittar nog alla på med spänning.

Jag själv satsar på toyotalänkarmar, enkelt, hållbart och fungar väl.
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

Kalle LKPG
Forumräv

Inlägg av Kalle LKPG » sön jan 12, 2014 10:54

Personligen har jag rent flexmässigt dåliga erfarenheter av shifnycklar och portaler. Ska det flexa något att tala om måste det vara gummibussningar som inte klarar momentet från portaler samt stora däck. Skall det hålla måste man ha pollybussningar el dyl och då blir det styvt och därmed ingen flex.

Bilen va ganska lätt, ca 11-1200kg, portaler och iroc 39,5

/Kalle
-TGB 13 helkaross
-Saab 9-5 215hp
-Rörhög lr sandloppa bubblabaserad
-Peugeot Expert -05

http://WWW.FELDTSROR.SE" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar