Nya däck till Jeepen, beslutsångest
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Nya däck till Jeepen, beslutsångest
Behöver nya däck till Jeepen (GC -03a) och kan inte bestämma mig riktigt.
Fälgarna blir dessa: http://www.falgproffset.se/falgar/platf ... dodge_9517
Men sen till däcken. Kör cirka 40% asfalt/hårt grus, 40% löst grus och 20% terräng, inte mer än 100 mil om året (gårdsbil).
Har funderat på dessa tre alternativ utan inbördes ordning:
1: http://www.falgproffset.se/dack/personb ... sommardack
Lite dyra men montering på fälgarna ingår. dock känner jag inte till märket.
2: http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop. ... p=R-129166
Är väl lite av en klassiker. Verkar vara bra till terräng men hur är dom på vägen?
3: http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop. ... p=R-202317
Vintergodkända, vilket ju är bra om man behöver till macken vintertid.
Så vad skulle den samlade erfarenheten här rekommendera?
Vad kan det kosta att få däck påkrängda hos en däckfirma? Har krängt av och på traktordäck själv, men där är ju fälgen lite kraftigare.
/SGT
Fälgarna blir dessa: http://www.falgproffset.se/falgar/platf ... dodge_9517
Men sen till däcken. Kör cirka 40% asfalt/hårt grus, 40% löst grus och 20% terräng, inte mer än 100 mil om året (gårdsbil).
Har funderat på dessa tre alternativ utan inbördes ordning:
1: http://www.falgproffset.se/dack/personb ... sommardack
Lite dyra men montering på fälgarna ingår. dock känner jag inte till märket.
2: http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop. ... p=R-129166
Är väl lite av en klassiker. Verkar vara bra till terräng men hur är dom på vägen?
3: http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop. ... p=R-202317
Vintergodkända, vilket ju är bra om man behöver till macken vintertid.
Så vad skulle den samlade erfarenheten här rekommendera?
Vad kan det kosta att få däck påkrängda hos en däckfirma? Har krängt av och på traktordäck själv, men där är ju fälgen lite kraftigare.
/SGT
Re: Nya däck till Jeepen, beslutsångest
Skulle nog tro att ST Maxx passar ditt ändamål bäst. Onödigt att ha för grova om det inte behövs
Att få däcken påkrängda kan kosta allt mellan nån hundring till en tusenlapp, eftersom du inte köpt däcken hos dom.
Bäst är nog att få det "svart" andingen hos en däckfirma eller nån bilverkstad.

Att få däcken påkrängda kan kosta allt mellan nån hundring till en tusenlapp, eftersom du inte köpt däcken hos dom.
Bäst är nog att få det "svart" andingen hos en däckfirma eller nån bilverkstad.
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Kostnad för att kränga på däck variera ju en del från firma till firma. När jag fick däck pålagda för något år sedan fick jag ge 300kr/hjul det kan ha varit 250kr också men i det häradet var det i alla fall.
Inte helt billigt men gubben fick jobba ganska mycket med att få dem att täta mot fälgen. De fick hjälpas åt två stycken och använda två "chockkanoner" (jag vet inte vad de heter) jag fick ju julen balancerade och påmonterade på bilen så sett till det fick jag ju mycket för pengarna ändå.
Inte helt billigt men gubben fick jobba ganska mycket med att få dem att täta mot fälgen. De fick hjälpas åt två stycken och använda två "chockkanoner" (jag vet inte vad de heter) jag fick ju julen balancerade och påmonterade på bilen så sett till det fick jag ju mycket för pengarna ändå.
VW TARO -95
Skulle nog också tyck ST maxx, ingen mening med grövre om du inte ska du bara för att testa bilen gränser i lerhål som jag gör 
Sen är ju ett vintergodkänt däck alltid bra att ha om man ska köra på vintern, men låt dig inte luras grova däck är sällan särskilt bra på vinterväglag jämfört med ett "riktigt" vinterdäck bara för att dom är godkända, vet dock inget om ST maxx då jag inte testat det själv.
Jag ger 500 spänn vitt för fyra däck oavsett storlek.

Sen är ju ett vintergodkänt däck alltid bra att ha om man ska köra på vintern, men låt dig inte luras grova däck är sällan särskilt bra på vinterväglag jämfört med ett "riktigt" vinterdäck bara för att dom är godkända, vet dock inget om ST maxx då jag inte testat det själv.
Jag ger 500 spänn vitt för fyra däck oavsett storlek.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
-
- 4x4xnerd
Köper du genom dackonline så kan du välja vilken däckgubbe du vill som är upptagen i deras lista på anslutna verkstäder och få jobbet för 150:-/hjul om det är plåtfälgar, LM kostar 50:- extra.
Rätt smidigt att själv slippa hålla på och transportera däcken till gummigubben.
Dom garvade ju inte direkt läppen av sig när dom la på mina 33":or, men lovat pris är lovat.
Rätt smidigt att själv slippa hålla på och transportera däcken till gummigubben.
Dom garvade ju inte direkt läppen av sig när dom la på mina 33":or, men lovat pris är lovat.

Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
-
- Forumräv
kolla in falken wildpeak A/T, rekommenderas starkt på andra sidan Atlanten och kommer bli mitt nästa däck
letar mercedes w201 och w124 200 diesel
-
- Veteran
- Kontakt:
mantajohan skrev:kolla in falken wildpeak A/T, rekommenderas starkt på andra sidan Atlanten och kommer bli mitt nästa däck
Verkar väldigt snällt mönster på dom?
Subaru Boxer 1990-2013 R.I.P (2013-04-27)
Jag skulle lätt valt cooper stt
Ha haft ett gäng sådana och det är hittills de däckbjag vart mest nöjd med. Rullar lätt och relativt tyst på väg samt att de verkar hålla en evighet de längsta som rullat hör har nog gått en närmare 8k mil och är fortfarande godkänt mönster på
Inte vintergodkänt men funkar att åka till macken med utan att dräpa sig.
Funkar även helt okej i terräng
Kolla popgom tro de ha bättre priser än däckonline köpte mina 35x12,5 för en månad sen å de gick på en 6,5k samt att de oxå går skicka till däck krängare runt om i sverige.
Ha haft ett gäng sådana och det är hittills de däckbjag vart mest nöjd med. Rullar lätt och relativt tyst på väg samt att de verkar hålla en evighet de längsta som rullat hör har nog gått en närmare 8k mil och är fortfarande godkänt mönster på
Inte vintergodkänt men funkar att åka till macken med utan att dräpa sig.
Funkar även helt okej i terräng
Kolla popgom tro de ha bättre priser än däckonline köpte mina 35x12,5 för en månad sen å de gick på en 6,5k samt att de oxå går skicka till däck krängare runt om i sverige.
Don't be fooled by imitations...Get Real, Get Mopar!!!
-
- Forumräv
kolla på Google vad de säger om dom....koppartaket skrev:mantajohan skrev:kolla in falken wildpeak A/T, rekommenderas starkt på andra sidan Atlanten och kommer bli mitt nästa däck
Verkar väldigt snällt mönster på dom?
de verkar klara allt utom riktigt geggig lera
letar mercedes w201 och w124 200 diesel
-
- 4x4xnerd
På olika jipar har jag bl a haft:
Goodyear Wrangler ATR 235/85-16" *)
Cooper Discoverer STT 285/75-15"
Cooper Discoverer A/T 245-75-16" *)
BFGoodrich TA KM2 285/75-15"
På Defender har jag haft:
Michelin ??? 235/85-16" *)
BFGoodrich TA KM2 285/75-16"
TOYO Open Country AT 255/85-16" **)
*) = lite mesigare däck = huvudsakligen asfalt/grusvägsdäck.
Övriga liiite bullrigare p g a grövre mönstret och dugliga för såväl på som utanför vägen.
**) mitt val för DD sedan hösten 2013. Något bullriga. Året runt däck.
Dessutom har jag bl a provat däck jag inte vill rekommendera för ditt bruk:
Cooper STT gamla mönstret(om du skulle få erbjudande om beg, för dom tillv ej längre)
Kumho Power Guard
Kumho KL71
Super Swamper TSL Diagonal
Super Swamper TSL Radial
Avslutningsvis rekommenderar jag de *)-märkta.
Övriga liiite bullrigare p g a grövre mönstret och dugliga för såväl på som utanför vägen.
Cooper STT gamla mönstret(om du skulle få erbjudande om beg, för dom tillv ej längre)
Kumho Power Guard
Kumho KL71
Super Swamper TSL Radial
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Inte helt lätt det här. Man måste ju tänka på "ballhetsfaktorn" också. Mönstret på Falken A/T blir nog lite för tamt.
Intressant att ingen har sagt något om Hercules-däcket. Kanske är något man ska undvika?
/SGT
Intressant att ingen har sagt något om Hercules-däcket. Kanske är något man ska undvika?
/SGT
-
- Rutinerad
Håller på med exakt samma sak på samma bil om du menar en grand Cherokee årm 03.
Ska ha dit en 2 tums höjning, och sen blir det köp av däck. Jag har åkt på Cooper STT 245/75-16 från däckonline, innan och var då väldigt nöjd, så dem blir det igen!!!!
Fälgar blir : MICKEY THOMPSON MT Classic II
Ska du köpa en höjning sats är det bara att säga till har några stycken klara i början av februari
Ska ha dit en 2 tums höjning, och sen blir det köp av däck. Jag har åkt på Cooper STT 245/75-16 från däckonline, innan och var då väldigt nöjd, så dem blir det igen!!!!
Fälgar blir : MICKEY THOMPSON MT Classic II
Ska du köpa en höjning sats är det bara att säga till har några stycken klara i början av februari

Håll i bara!!
-
- Beroende
har cooper stt på min gwagen
i skogen: med typ0.8 i däcken så greppar dom och smetar ut sig bra på sten och gyttja, mönstret rännsar sig också ganska bra
på vägen: lite högt väg ljud men greppar bra i kurvor och på vät väg, e trotts vad däckonline påstår inte godkända som vinter däck. har mer en stora rediga klackar i mönstret och sido klackar också så dom gräver gansaka bra i gäggan
kört min som DD i snart 2 år och har inte slitits nämnvärt
i skogen: med typ0.8 i däcken så greppar dom och smetar ut sig bra på sten och gyttja, mönstret rännsar sig också ganska bra
på vägen: lite högt väg ljud men greppar bra i kurvor och på vät väg, e trotts vad däckonline påstår inte godkända som vinter däck. har mer en stora rediga klackar i mönstret och sido klackar också så dom gräver gansaka bra i gäggan
kört min som DD i snart 2 år och har inte slitits nämnvärt
// Noodles aKa Andreas
Gwagen Wolf 240(GD) nu mera TD swb 1989
Jeep Wrangler sahara limited 2.8 crd 2007
Gwagen Wolf 240(GD) nu mera TD swb 1989
Jeep Wrangler sahara limited 2.8 crd 2007
Litet problem har uppstått.
Sitter nu 225/75R16 på bilen vilket är orginal och får plats.
En kompis har 245/70R16 också orginal vilka får plats.
När jag mäter ut 245/75 från mina 225/75or så blir det extremt tajt ffa när man svänger. Men 245/75 från en 245/70 är ju bara 12 mm runt om. Är passningen så tajt.
Frågan är då om det är någon som har 245/75R16 på sin Grand Cherokee i orginal.
Till saken hör att det verkar vara svårt att hitta grovmönstrade däck i 245/70R16
/SGT
Sitter nu 225/75R16 på bilen vilket är orginal och får plats.
En kompis har 245/70R16 också orginal vilka får plats.
När jag mäter ut 245/75 från mina 225/75or så blir det extremt tajt ffa när man svänger. Men 245/75 från en 245/70 är ju bara 12 mm runt om. Är passningen så tajt.
Frågan är då om det är någon som har 245/75R16 på sin Grand Cherokee i orginal.
Till saken hör att det verkar vara svårt att hitta grovmönstrade däck i 245/70R16
/SGT
Kumho KL71 är ett av de däck som jag har tittat på. Skulle vara bra att veta vad du ogillade med dom.Wältmeister skrev:På olika jipar har jag bl a haft:
Kumho Power Guard
Kumho KL71
Super Swamper TSL Radial
/SGT