udda lösning istället för schakle

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Rössvik
Veteran
Inlägg: 2201
Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
Ort: habo

udda lösning istället för schakle

Inlägg av Rössvik » fre jan 10, 2014 18:32

http://www.pirate4x4.com/forum/chevy/95 ... vy-13.html" onclick="window.open(this.href);return false;

det börja på denna sidan o fortsätter på nästa har aldrig hört talas o sånna innan men de kan ju funka bra på en skogsbil kanske????
lift your truck fat chicks can´t jump!

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: udda lösning istället för schakle

Inlägg av Joel_Vbg » fre jan 10, 2014 19:02

Udda lösning men jag skulle vilja se den "in action".... :tumbup:
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Re: udda lösning istället för schakle

Inlägg av niva_mats » fre jan 10, 2014 22:22

Helt klart ett intressant sätt att lösa problemet med att kunna flexa ut lite mer utan att behöva bilen.

Den tråden skall följas det är klart.

Det skulle vara intressant att veta vad ABS har att säga om en dylik lösning.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: udda lösning istället för schakle

Inlägg av Grottulf » lör jan 11, 2014 8:28

Det finns tydligen att köpa också, för jag har sett det i en annan tråd där byggaren köpte det nånstans ifrån.
Den enda fördelen som jag ser det är väl att axeln blir stabilare i sidled, vilket jag iofs skulle behöva på min...
Men jag undrar hur länge "plast"-puckarna håller innan de blir utslitna...?

Rössvik
Veteran
Inlägg: 2201
Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
Ort: habo

Re: udda lösning istället för schakle

Inlägg av Rössvik » lör jan 11, 2014 17:18

Joel_Vbg skrev:Udda lösning men jag skulle vilja se den "in action".... :tumbup:
jo de hade vart nått det :tumbup: men enligt han som byggde bilen i tråden så ska det tydligen funka fint....

pröva o bygg de på K30n då grottulf för det är väl ingen risk att den bilen ska se inkörnings porten på svenska spels fordons avdelning??? :mrgreen:
lift your truck fat chicks can´t jump!

pigge
Hemmastadd
Inlägg: 173
Blev medlem: fre jan 09, 2009 21:14
Ort: Fristad

Re: udda lösning istället för schakle

Inlägg av pigge » lör jan 11, 2014 19:28

Finns att köpa färdiga till en del bilar tex cherroke

Sök på leafspring slipers så kommer det upp ganska mycket
En fördel verkar vara att fjädern blir mer linjär i hårdhet.

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: udda lösning istället för schakle

Inlägg av macke » lör jan 11, 2014 20:21

TGB 13

jannebmw
Rutinerad
Inlägg: 353
Blev medlem: lör feb 21, 2009 15:08
Ort: a-torp

Re: udda lösning istället för schakle

Inlägg av jannebmw » sön jan 12, 2014 10:12

Det var ju skitsmart,
Men det kostar nog skjortan

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: udda lösning istället för schakle

Inlägg av Spiken » sön jan 12, 2014 10:27

Förstog inte vittsen med den där konstruktionen, men så är jag ju ingen vetenskapsman heller.
Samma rörelse som ett vanligt shackel, förutsatt att det inte är för kort.

På -90 talet skulle alla åka med "revolvershackel", nu ser man inte en bil med sådana.

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: udda lösning istället för schakle

Inlägg av Grottulf » sön jan 12, 2014 14:07

Det skulle väl vara sidostabiliteten då som sagt...
Sen förändras ju inte castervinkeln vid fjädring heller (såvida axeln sitter på mitten av fjädern...)
Men i skogen tycker jag det är bättre med shackel, för man får ju mer utfjädring när shacklet svingar ner, om man har installerat det med en bra vinkel.
(Men att fjädern då blir progressiv åt fel håll talar vi tyst om :rodnar: :wink: )

Sen har jag svårt att tro att detta håller något vidare i längden, det blir mycket belastning på en liten yta på de där plastbitarna,
Även om de är gjorda av äkta "unobtainium" med en en friktionskoefficient på noll, så lär det komma in skit däremellan som äter upp det :roll:

Rössvik
Veteran
Inlägg: 2201
Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
Ort: habo

Re: udda lösning istället för schakle

Inlägg av Rössvik » sön jan 12, 2014 20:37

Spiken skrev:Förstog inte vittsen med den där konstruktionen, men så är jag ju ingen vetenskapsman heller.
Samma rörelse som ett vanligt shackel, förutsatt att det inte är för kort.

På -90 talet skulle alla åka med "revolvershackel", nu ser man inte en bil med sådana.
ja vart tog alla dessa vägen??? o halv eleptiska fjädrar?? vart tog alla dessa vägen??
lift your truck fat chicks can´t jump!

Bullorg
Rutinerad
Inlägg: 429
Blev medlem: ons maj 11, 2011 19:22
Ort: Onsala

Re: udda lösning istället för schakle

Inlägg av Bullorg » sön jan 12, 2014 23:51

Polarna har revolvers på sin LR fast den står still för tillfället med ett lätt rost problem på båda halvorna av ramen :-)
LAND ROVER skadad.
Discovery-98 300tdi med portaler Bogger 38,5/15-16 och hydro assist, TGB40-74, Discovery -98 300tdi orginal
portal Disco tråden

No(r)way
Användare
Inlägg: 27
Blev medlem: fre maj 11, 2012 8:58

Re: udda lösning istället för schakle

Inlägg av No(r)way » mån jan 13, 2014 10:41

da er det testet i norge med godt resultat. på en susuki med patrol aksler. ikke min, men tipset noen om det og de smidde noen prøve exemplar. det er vist planer om flere prøve exemplar for å sjekke hvordan det virker :)


https://www.dropbox.com/s/a3qgx4cnlw8bo ... 51436.jpeg" onclick="window.open(this.href);return false;

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: udda lösning istället för schakle

Inlägg av Grottulf » tis jan 14, 2014 9:58

No(r)way skrev:da er det testet i norge med godt resultat. på en susuki med patrol aksler. ikke min, men tipset noen om det og de smidde noen prøve exemplar. det er vist planer om flere prøve exemplar for å sjekke hvordan det virker :)


https://www.dropbox.com/s/a3qgx4cnlw8bo ... 51436.jpeg" onclick="window.open(this.href);return false;
Då får du återkomma senare med en rapportering om hur det fungerar :tumbup:

Skriv svar