Byta bakaxel Cherokee
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Byta bakaxel Cherokee
Jag funderar på att byta ut min bakaxel på min Cherokee Xj till en Dana 44 som jag har liggande. När jag kollar utväxlingen på denär det 3.5384! Men på min framaxel verkar det vara 3.545, Kan jag bortse ifrån denna skillnad eller måste jag byta utväxlingen? Hur kan man räkna ut hur stor % skillnad det blir i mellan axlarna
Junerud
Junerud
Mvh Magnus
Re: Byta bakaxel Cherokee
Jag hade nog byt utväxlingen, byte bakaxel på min med fel utväxling, PANG så small fördelningslådan :/June skrev:Jag funderar på att byta ut min bakaxel på min Cherokee Xj till en Dana 44 som jag har liggande. När jag kollar utväxlingen på denär det 3.5384! Men på min framaxel verkar det vara 3.545, Kan jag bortse ifrån denna skillnad eller måste jag byta utväxlingen? Hur kan man räkna ut hur stor % skillnad det blir i mellan axlarna
Junerud
Intressant fråga
Googlade lite och hittade
"If you want to run 4WD, your front and rear gear ratios need to be within 10% of each other. Nine out of 10 or more of the XJs I see in the junkyard have 3.55/3.54 gears"
Googlade lite och hittade
"If you want to run 4WD, your front and rear gear ratios need to be within 10% of each other. Nine out of 10 or more of the XJs I see in the junkyard have 3.55/3.54 gears"
Den skillnaden kan du nog leva medJune skrev:Jag funderar på att byta ut min bakaxel på min Cherokee Xj till en Dana 44 som jag har liggande. När jag kollar utväxlingen på denär det 3.5384! Men på min framaxel verkar det vara 3.545, Kan jag bortse ifrån denna skillnad eller måste jag byta utväxlingen? Hur kan man räkna ut hur stor % skillnad det blir i mellan axlarna
Junerud

Om jag fattat rätt så blir det i så fall att bakaxeln skulle snurra något fortare än framaxeln, och det skulle jag nog försöka undvika i möjligaste mån. Tvärtom skulle kunna funka då framaxeln totalt sett har en längre sträcka att färdas än bakaxeln. Kompensera med däckens rullomkrets kanske? Men det skulle nog se konstigt ut med lite mindre däck bak än fram.
Kompisen upplevde stor positiv skillnad när han monterat Super Swamper fram på sin 13-bil, dom var några cm större än orginaldäcken. Bilen tuggade sej fram och drog betydligt bättre när framaxeln så att säga alltid låg på lite mer.
OBS: Detta gäller för ren offroadkörning.....
SKREV OBELIX
Kompisen upplevde stor positiv skillnad när han monterat Super Swamper fram på sin 13-bil, dom var några cm större än orginaldäcken. Bilen tuggade sej fram och drog betydligt bättre när framaxeln så att säga alltid låg på lite mer.
OBS: Detta gäller för ren offroadkörning.....
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
-
- Guru
hur blev det den skillnaden
är det en kugg fel på kronhjulet eller, trodde inte det kunde bli så liten skillnad

är det en kugg fel på kronhjulet eller, trodde inte det kunde bli så liten skillnad
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumräv
jag funderar på samma, skillnaden lär ju vara extremt minimal och troligtvis noll problemRoger Patrol skrev:hur blev det den skillnaden![]()
letar mercedes w201 och w124 200 diesel
Det är en skillnad på 0.2%
Du har garanterat större skillnad än så på omkretsen på hjulen om det diffar lite i lufttrycket.
Du har garanterat större skillnad än så på omkretsen på hjulen om det diffar lite i lufttrycket.
Ja det var det jag misstänkte att jag kunde bortse ifrån denna lilla skillnad!
Skillanden i mellan axlarna vad det gäller antal kugg är 39/11 fram och på den nya bak dana 44 46/13.
Tack för svaren.
Skillanden i mellan axlarna vad det gäller antal kugg är 39/11 fram och på den nya bak dana 44 46/13.
Tack för svaren.
Mvh Magnus