dana 30 framaxel, utväxlingsfrågor:

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Laine
Användare
Inlägg: 48
Blev medlem: ons nov 13, 2013 15:10
Ort: Stockholm

dana 30 framaxel, utväxlingsfrågor:

Inlägg av Laine » tis jan 21, 2014 13:13

har utväxling 3.73 på min GC, fick en framaxel från en xj med utväxling 3.55 och "high pinion".

Som jag uppfattat det så kommer det inte att gå att flytta över 3.73 diffen till 3.55 huset, men VARFÖR går det inte? och finns det ngt sätt att få det att gå endå eller är det bara att slänga den axeln på tippen å leta en ny?
:aargh: :aargh: :aargh:

tacksam för snabba svar.
mvh/ Laine
Jeep Grand Cherokee 95, 3" höjd, 31" däck.

Johan Lundgren
Hemmastadd
Inlägg: 182
Blev medlem: ons apr 25, 2012 22:25
Ort: Ystad

Re: dana 30 framaxel, utväxlingsfrågor:

Inlägg av Johan Lundgren » tis jan 21, 2014 13:23

För att highpinion axeln har reverse cut. Vad det innebär vet jag ej. Bara att det inte funkar.
Jeep grand cherokee
Rough country 4" longarm kit
Notch customs skärmbreddare
NEV stötfångare och takkorg
37x12,5-17 på 8x17 "blackspoke"

ErraN_XJ
Veteran
Inlägg: 1558
Blev medlem: tis dec 21, 2010 18:23
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: dana 30 framaxel, utväxlingsfrågor:

Inlägg av ErraN_XJ » tis jan 21, 2014 13:39

Johan Lundgren skrev:För att highpinion axeln har reverse cut. Vad det innebär vet jag ej. Bara att det inte funkar.
de betyder att kuggarna e skurna åt andra hållet.
#JeepGaraget


:thefinger:


#Offroaders Bohuslän

Laine
Användare
Inlägg: 48
Blev medlem: ons nov 13, 2013 15:10
Ort: Stockholm

Re: dana 30 framaxel, utväxlingsfrågor:

Inlägg av Laine » tis jan 21, 2014 14:05

Bara å kasta då :-(
Jeep Grand Cherokee 95, 3" höjd, 31" däck.

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: dana 30 framaxel, utväxlingsfrågor:

Inlägg av Robe » tis jan 21, 2014 15:19

Jag har en utväxling hemma från en 4.0 XJ som ligger nånstans i garaget. Kanske har tur att det är 3.73?
Kan kolla i helgen.
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

no1_martin
Rutinerad
Inlägg: 333
Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
Ort: Kungälv

Re: dana 30 framaxel, utväxlingsfrågor:

Inlägg av no1_martin » tis jan 21, 2014 17:16

Kasta din GCaxel och skaffa en utväxling eller stoppa i tillhörande 3,55 i bakaxeln. Om inte annat stoppa i xjdrivaxlarna i din.
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet. :jump: ZJ i6 Manuell

Laine
Användare
Inlägg: 48
Blev medlem: ons nov 13, 2013 15:10
Ort: Stockholm

Re: dana 30 framaxel, utväxlingsfrågor:

Inlägg av Laine » tis jan 21, 2014 22:12

no1_martin skrev:Kasta din GCaxel och skaffa en utväxling eller stoppa i tillhörande 3,55 i bakaxeln. Om inte annat stoppa i xjdrivaxlarna i din.
Så som jag fattar det när jag läst hela dagen är:

Spelar ingen roll att det är reverse pinion hade man en ej reverse å bytte ut allt i klumpen till detta hade den passat å lirat?

Däremot så passar inte 3.73 i det huset men 3.55 skulle funkat i ett 3.73 hus?

Fråga: Finns 3.73 hus med high pinion?

Fråga 2: man strävar efter lägre utväxling? Det vill säga högre värde på nummrena?
Varför skulle man vilja nergradera till 3.55 i bakaxeln med då och om man nu skulle vilja det, förlorar man nån märkbar effekt av detta på väg/ i skogen?

Mvh
Jeep Grand Cherokee 95, 3" höjd, 31" däck.

Laine
Användare
Inlägg: 48
Blev medlem: ons nov 13, 2013 15:10
Ort: Stockholm

Re: dana 30 framaxel, utväxlingsfrågor:

Inlägg av Laine » tis jan 21, 2014 22:18

Robe skrev:Jag har en utväxling hemma från en 4.0 XJ som ligger nånstans i garaget. Kanske har tur att det är 3.73?
Kan kolla i helgen.
Så som jag fattade det är det olika hus för 3.55 och 3.73 så 3.73 skulle inte passa i mitt 3.55 hus, annars kunde jag ju tagit 3.73 diffen från gc axeln å slängt i.

Mvh
Jeep Grand Cherokee 95, 3" höjd, 31" däck.

Thelemorf
Hemmastadd
Inlägg: 124
Blev medlem: tor okt 17, 2013 18:00
Ort: Boden
Kontakt:

Re: dana 30 framaxel, utväxlingsfrågor:

Inlägg av Thelemorf » tis jan 28, 2014 13:36

Laine skrev:
no1_martin skrev:Kasta din GCaxel och skaffa en utväxling eller stoppa i tillhörande 3,55 i bakaxeln. Om inte annat stoppa i xjdrivaxlarna i din.
Fråga 2: man strävar efter lägre utväxling? Det vill säga högre värde på nummrena?
Varför skulle man vilja nergradera till 3.55 i bakaxeln med då och om man nu skulle vilja det, förlorar man nån märkbar effekt av detta på väg/ i skogen?

Mvh
Ja en numreriskt hög utväxling är en LÅG utväxling då det är ett förhållande man anger.

Så 3.07:1 är ju klart högre än 4.88:1.

Anledningen till att byta till lägre utväxling är för att det ska funka när man monterar större hjul än original då dessa höjer totala utväxlingen. Ska du inte ha bautastora hjul så är det inte jättestor skillnad mellan 3.55 och 3.73.

Sen om du nu har en XJ framaxel du vill använda och den inte har samma utväxling som i din bakaxel så måste någon av dem anpassas då du bör ha så lika utväxling som möjligt (läst inom 10%) i axlarna. Är ju såklart inte så bra för drivlinan ifall ena axeln går mycket fortare än den andra. Då kommer den ju att släpa/dra på den andra.

no1_martin
Rutinerad
Inlägg: 333
Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
Ort: Kungälv

Re: dana 30 framaxel, utväxlingsfrågor:

Inlägg av no1_martin » tis jan 28, 2014 23:35

Brytgränsen 3.55/3.73 är diffrentialen som avgör pga olika tjocka kronhjul. Inte axelhuset. Det är alltså måttet mellan lagerbanor och ytan vilken kronhjulet bultas mot som skiljer.

(Jag har en 3.73 och upp diffrential liggande)

Diffrential (Carrier) går att flytta fritt mellan axlarna. Hp/Lp 3.55/3.73

Vad jag menade är att om du inte vill köpa en 3.73 till din High pinion (reverse cut) så kan du ju gratis stoppa i 3.55 i din bakaxel för jag förstod det som en pengafråga. Skillnaden mellan 3.73 och 3.55 är väldigt liten. Alla delar i din High pinionaxel är bättre (högre frigång och bättre vinkel för kardan, starkare pinion pga den går åt rätt håll och starkare knutar) därför menade jag att det kunde vara ide att byta bak istället.

Jag har bytt hjul på min Gc och för att kompensera för det måste jag gå från 3.73 som jag har nu till 4.88 för att komma tillbaka ungefär till noll. Som du märker är inte skillnaden mellan 3.73 och 3.55 så stor.

Har förövrigt gjort samma byte på min gc men hade turen att få tag i en 3.73 axel med abs.
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet. :jump: ZJ i6 Manuell

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1361
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: dana 30 framaxel, utväxlingsfrågor:

Inlägg av jonte_malmö » fre jan 31, 2014 14:44

Jag har en Dana 30 High Pinion med 3.73 på min Cherokee, med odelade drivaxlar. Den kommer från en XJ Diesel runt 2000, alltså den med 2,5L VM-TD.
Subaru Forester 2.0 Turbo S, 5-vxl manuell '99

no1_martin
Rutinerad
Inlägg: 333
Blev medlem: mån apr 01, 2013 22:50
Ort: Kungälv

Re: dana 30 framaxel, utväxlingsfrågor:

Inlägg av no1_martin » fre jan 31, 2014 16:14

jonte_malmö skrev:Jag har en Dana 30 High Pinion med 3.73 på min Cherokee, med odelade drivaxlar. Den kommer från en XJ Diesel runt 2000, alltså den med 2,5L VM-TD.
Samma som jag har. Ingem disconect och Abs
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet. :jump: ZJ i6 Manuell

Skriv svar