Inlägg
av squiz3r » tis dec 31, 2013 12:44
Håller på att bygga om upphängningen på Jeepen och vill ha längre slaglängd. Att köpa nya höjningdämpare är ju ett alternativ men jag funderar på att ändra vinkeln på dem istället.. Dämparna har slaglängd på 20cm men om jag lutar dem inåt så att vinkeln i förhållande till axeln är 23* helt inflexat och 39* vid utflex skulle jag öka slaglängden på axeln till 28,6cm, nästan 50% mer. Detta gör ju dock att stötdämparna inte dämpar lika mycket... Vad kommer detta få för konsekvenser? Risk för dödsvobbel? Gungar mer vid skumpigt underlag såklart, men kommer det bli märkbart? Framkomlighet i terräng är i alla fall viktigare än vägprestanda.
(Om någon känner till dämpare man kan plocka billigt på skroten som har längre slaglängd får ni gärna skriva det!)
Jeep Cherokee Limited 4.0 -94 Snorkel, vinsch, taktält m.m.
ATV Loncin 110cc -06
SAAB 9-3 2.0I -00
Volvo 340 -87
SAAB 9-5 Vector 2.3T Sportcom, pilotpaket -04
SAAB 900 2.0L -95
Chevrolet Trans Sport
Skoda Octavia 1.6GLT -97
Volvo V70 2.0 I5