Dieselvärmare
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Dieselvärmare
Tveksam om det ens sitter ett styrdon i själva värmaren då den styrs via CANBUS i bilen..... och lär då bli svårt med hemma pul...
De äldre VAG maskinerna sitter det styrdon i värmaren och bara styrsignalen kommer då från bilen, de går att bygga själv, såsom tex t4 vilken man bara tillsätter ett tidur(eller vilken + signal som helst) och en cirkulationspump(den som sitter original orkar inte med , har provat) och lite relän...Den värmaren styrs av en + signal från bilen som uppfylls av att motorn går och en tempvakt i fronten som är ställd på +7C´har jag för mig..
SÅ i det här fallet är det nog VAG eller en monterar du en värmare till vilket troligtvis blir billigare om du inte respekterar din egen fritid...
Monterar du en egen värmare lär den inte slitas ut på rekordtid vilket tillsatsvärmarna gör, väljer du webasto kan du "nolla" värmaren själv och slipper verkstadsbesök bara för du kört under kvartstank och värmaren har låst sig för för lite soppa,,, eller underspänning osv
Har nu ägt 7st t4´or som gått mellan 14000-31000 mil och ingen hade en fungerande tillsatsvärmare inte ens den som gått 14000mil..
De äldre VAG maskinerna sitter det styrdon i värmaren och bara styrsignalen kommer då från bilen, de går att bygga själv, såsom tex t4 vilken man bara tillsätter ett tidur(eller vilken + signal som helst) och en cirkulationspump(den som sitter original orkar inte med , har provat) och lite relän...Den värmaren styrs av en + signal från bilen som uppfylls av att motorn går och en tempvakt i fronten som är ställd på +7C´har jag för mig..
SÅ i det här fallet är det nog VAG eller en monterar du en värmare till vilket troligtvis blir billigare om du inte respekterar din egen fritid...
Monterar du en egen värmare lär den inte slitas ut på rekordtid vilket tillsatsvärmarna gör, väljer du webasto kan du "nolla" värmaren själv och slipper verkstadsbesök bara för du kört under kvartstank och värmaren har låst sig för för lite soppa,,, eller underspänning osv
Har nu ägt 7st t4´or som gått mellan 14000-31000 mil och ingen hade en fungerande tillsatsvärmare inte ens den som gått 14000mil..
mvh
Peter W
Willys CJ3 -50
Peter W
Willys CJ3 -50
Re: Dieselvärmare
Gissar att det sitter en webasto thermo top v i den om det är en webasto,dom kan endast startas via canbus eller värmaren egna komlänk w-bus
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Re: Dieselvärmare
Okej, ddetta lät lite för avancerat för min lilla hjärna så jag skippar nog detta helt.
Tillsatsvärmaren fungerar perfekt för mig
Tillsatsvärmaren fungerar perfekt för mig

Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Re: Dieselvärmare
väljer du webasto kan du "nolla" värmaren själv och slipper verkstadsbesök bara för du kört under kvartstank och värmaren har låst sig för för lite soppa,,, eller underspänning osv
Låser sig Ebersprächer om man kört den tom på diesel,det har jag gjort och nu vägrar värmaren starta.
Har provat att lossa jordkabeln för att nolla den men det spelar ingen roll.
Mvh anders
Låser sig Ebersprächer om man kört den tom på diesel,det har jag gjort och nu vägrar värmaren starta.
Har provat att lossa jordkabeln för att nolla den men det spelar ingen roll.
Mvh anders
Re: Dieselvärmare
Åtminstone på VAGmonterade värmare, T4ór har Eber med Ebers styrning inbyggd i värmaren och dom låser sig vid för många underspänningar eller soppatorsk. Och då behövs Ebers eget verktyg för upplådning,,,
Om Eber gör det i andra originalmonterade bilar ska vara osagt eller i renodlade eftermonteringar..
Nyare VAG kör Webasto men går inte att nolla med ryckt säkring då VAG styr värmarna och då programmerat in låsningarna, kan gå att ändra i programmeringen så dom inte låser åtminstone på underspänning... Rena eftermonterade Webasto nollas genom att göra dom spänningslösa....
Gör den startförsök eller är den helt död?
Om Eber gör det i andra originalmonterade bilar ska vara osagt eller i renodlade eftermonteringar..
Nyare VAG kör Webasto men går inte att nolla med ryckt säkring då VAG styr värmarna och då programmerat in låsningarna, kan gå att ändra i programmeringen så dom inte låser åtminstone på underspänning... Rena eftermonterade Webasto nollas genom att göra dom spänningslösa....
Gör den startförsök eller är den helt död?
mvh
Peter W
Willys CJ3 -50
Peter W
Willys CJ3 -50
Re: Dieselvärmare
Helt död.
Sitter i en 05a vivaro.
Mvh anders
Sitter i en 05a vivaro.
Mvh anders
Re: Dieselvärmare
har en skoda superb med webasto
köpte en extra fjärr på tradera för 290kr och ville sedan ha den kodad till bilen kollade med vag och dom skulle ha 1500kr för detta.
sökte lite och kom fram till att mottagaren till fjärren satt på vänster skärm bak i baggaget
kopplade loss strömmen till denna och satte tillbaka och inom fem sekunder tryckte jag på off på fjärren vips var den kodad till bilen. man kan ha upp till fem fjärrar.
Fuck VAG
kolla på ebay finns säkert satser där till bra peng.
kolla med webasto återförsäljare vad du skall ha till bilen t.ex
tyrilux i gbg dom är auktoriserade för både webasto och eberspäääächer.
köpte en extra fjärr på tradera för 290kr och ville sedan ha den kodad till bilen kollade med vag och dom skulle ha 1500kr för detta.
sökte lite och kom fram till att mottagaren till fjärren satt på vänster skärm bak i baggaget
kopplade loss strömmen till denna och satte tillbaka och inom fem sekunder tryckte jag på off på fjärren vips var den kodad till bilen. man kan ha upp till fem fjärrar.
Fuck VAG
kolla på ebay finns säkert satser där till bra peng.
kolla med webasto återförsäljare vad du skall ha till bilen t.ex
tyrilux i gbg dom är auktoriserade för både webasto och eberspäääächer.
Re: Dieselvärmare
Strömmen, jag antar att det är närmsta VAG verkstad eller annan med diagnos som når in i bilens styrsystem för nollning. Här i östersund tar dom väl en tusing för den tjänsten. Men bli inte förvånad om det skulle vara nått trasigt på värmaren för hållbarheten är i klass med skotrar..
Har du vägarna förbi östersund kan jag låsa upp den för fikabröd
Skogis, det ska jag komma ihåg. Man vågar inte röra runt för mycket med datorn i bilen för då lär man låsa nått förr eller senare.. Men det lät ju säkrare som du gjorde
Har du vägarna förbi östersund kan jag låsa upp den för fikabröd

Skogis, det ska jag komma ihåg. Man vågar inte röra runt för mycket med datorn i bilen för då lär man låsa nått förr eller senare.. Men det lät ju säkrare som du gjorde
mvh
Peter W
Willys CJ3 -50
Peter W
Willys CJ3 -50
Re: Dieselvärmare
Bilar utrustade med denna finess bör köras ordentligt varma, dvs att värmaren gått ordentligt varm så att den bränner ut ordentligt, tydligen känsliga på vag dom där enheterna, så undvik kort körning annars blir det dyrt är kontentan...
Jag har alltid varit ledande då det gäller dåliga lösningar, he he
Re: Dieselvärmare
Värmaren går en stund efter att man släckt av bilen, gissningsvis för att elda upp det sista dieseln.Moggen skrev:Bilar utrustade med denna finess bör köras ordentligt varma, dvs att värmaren gått ordentligt varm så att den bränner ut ordentligt, tydligen känsliga på vag dom där enheterna, så undvik kort körning annars blir det dyrt är kontentan...
Mina fordon:
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314
Toyota Land Cruiser Prado -98
Nissan King Cab 4x4 sugdiesel -86
Kubota B6000 4x4 -77
Volvo Tgb 1314