Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
Roger Patrol
- Guru
- Inlägg: 3819
- Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:36
- Ort: Vretstorp / Stockholm
Inlägg
av Roger Patrol » ons feb 05, 2014 11:09
Klas_B skrev:I svensk terräng är faktiskt Valpen (TGB-903 och L3314) rätt bra... Visst, jag är lite partisk. Men valpen är smal så den kommer emellan träden smidigare än många andra. Och med enkla medel så kan man bättra på terrängkapaciteten avsevärt:
* 37"x13,5" hjul eller bredare, med lågt lufttryck typ 0,4 fram 0,3 bak.
* Lätt klosshöjning bak, ev axelvändning fram. Då får man lätt på 38,5:or
* Justera lamelldiffen i bakaxeln så att den fungerar som det är tänkt.
* Lägga på lite barlast typ 100-200 kg över bakaxeln.
* Plocka ur några blad ur fjäderpaketen och ev. montera spiralhjälpfjädrar för bättre flex.
* Se över styrdämparen så den är frisk, ger säkrare vägkörning om det skulle behövas.
Servostyrning är för veklingar, en dubbel grötfrukost på morron innan körning så löser det sig...
Lamelldiff i framaxeln vore åxå bra men lite överkurs kanske till att börja med. Skonar iaf drivaxlarna jämfört med en stum diffspärr i kombination med blyfot.
// Klas
Håller med till fullo på allt utom exra vikt

så lätt bil som möjligt tycker jag
-
tm250e
- Användare
- Inlägg: 22
- Blev medlem: mån dec 17, 2012 12:21
- Ort: Härnösand
Inlägg
av tm250e » ons feb 05, 2014 12:10
Jag har en bildserie på hur jag monterade servo på min valp.
Måste bara lägga upp dom på nätet så kommer det en länk snart.
Volvo 164 servo körde jag med.
12,5/35-15 med 0,3 i tryck gick bra att tävla i trialen med.
-
nyborjan
- Hemmastadd
- Inlägg: 194
- Blev medlem: lör dec 28, 2013 2:26
- Ort: göteborg
Inlägg
av nyborjan » ons feb 05, 2014 17:30
Roger Patrol skrev:Klas_B skrev:I svensk terräng är faktiskt Valpen (TGB-903 och L3314) rätt bra... Visst, jag är lite partisk. Men valpen är smal så den kommer emellan träden smidigare än många andra. Och med enkla medel så kan man bättra på terrängkapaciteten avsevärt:
* 37"x13,5" hjul eller bredare, med lågt lufttryck typ 0,4 fram 0,3 bak.
* Lätt klosshöjning bak, ev axelvändning fram. Då får man lätt på 38,5:or
* Justera lamelldiffen i bakaxeln så att den fungerar som det är tänkt.
* Lägga på lite barlast typ 100-200 kg över bakaxeln.
* Plocka ur några blad ur fjäderpaketen och ev. montera spiralhjälpfjädrar för bättre flex.
* Se över styrdämparen så den är frisk, ger säkrare vägkörning om det skulle behövas.
Servostyrning är för veklingar, en dubbel grötfrukost på morron innan körning så löser det sig...
Lamelldiff i framaxeln vore åxå bra men lite överkurs kanske till att börja med. Skonar iaf drivaxlarna jämfört med en stum diffspärr i kombination med blyfot.
tack för svaren är ju inget jag ska köpa imon direkt om det blir något blir det i höst

fint namn du har (heter också Klas)
// Klas
Håller med till fullo på allt utom exra vikt

så lätt bil som möjligt tycker jag
-
OBELIX
- OffroadGeek
- Inlägg: 4729
- Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
- Ort: Söderköping
Inlägg
av OBELIX » ons feb 05, 2014 20:48
Brandvalpen hade en massiv bakre stötfångare som vägde 120 Kg tillsammans med draget, och den tog sej fram mycket bättre än kompisens som var helt original. Även den fick en likadan stötis sen och då var dom jämbördiga. Så jag håller med om att vikta upp den lite bak är bara till fördel på en valp.
Annars håller jag absolut med Roger om att hålla vikten nere. (Skrev han som väger 135 Kg)
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
-
Jocke17
- Användare
- Inlägg: 67
- Blev medlem: ons dec 02, 2009 7:50
- Ort: Mölnlycke
Inlägg
av Jocke17 » ons feb 05, 2014 21:05
Annars håller jag absolut med Roger om att hålla vikten nere. (Skrev han som väger 135 Kg)
Han kanske hade sätet väldigt långt bak

Willys MB -44 B23E Aut Valpaxlar 35" Mudzilla
-
pini
- Rutinerad
- Inlägg: 427
- Blev medlem: sön aug 07, 2011 21:25
- Ort: Tidaholm
Inlägg
av pini » ons feb 05, 2014 21:07
Har monterat elservo på min funkar klockrent faktiskt slipper skära av ramen då
Valp 1,9 tdi
Wrangler tj 4,0
-
OBELIX
- OffroadGeek
- Inlägg: 4729
- Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
- Ort: Söderköping
Inlägg
av OBELIX » ons feb 05, 2014 21:08
Roger köper sina kläder på barnavdelningen, det var JAG som vägde 135 pannor
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
-
HOGI
- Hemmastadd
- Inlägg: 224
- Blev medlem: tis aug 10, 2010 20:43
- Ort: Kvicksund
Inlägg
av HOGI » ons feb 05, 2014 21:27
Roger Patrol skrev:Klas_B skrev:I svensk terräng är faktiskt Valpen (TGB-903 och L3314) rätt bra... Visst, jag är lite partisk. Men valpen är smal så den kommer emellan träden smidigare än många andra. Och med enkla medel så kan man bättra på terrängkapaciteten avsevärt:
* 37"x13,5" hjul eller bredare, med lågt lufttryck typ 0,4 fram 0,3 bak.
* Lätt klosshöjning bak, ev axelvändning fram. Då får man lätt på 38,5:or
* Justera lamelldiffen i bakaxeln så att den fungerar som det är tänkt.
* Lägga på lite barlast typ 100-200 kg över bakaxeln.
* Plocka ur några blad ur fjäderpaketen och ev. montera spiralhjälpfjädrar för bättre flex.
* Se över styrdämparen så den är frisk, ger säkrare vägkörning om det skulle behövas.
Servostyrning är för veklingar, en dubbel grötfrukost på morron innan körning så löser det sig...
Lamelldiff i framaxeln vore åxå bra men lite överkurs kanske till att börja med. Skonar iaf drivaxlarna jämfört med en stum diffspärr i kombination med blyfot.
// Klas
Håller med till fullo på allt utom exra vikt

så lätt bil som möjligt tycker jag
Mja dubbel grötfrukost hjälper inte. Bilar utan servo suger i skogen. Brottararmar och stukade tummar är ofrånkomligt. Körstilen blir därefter - orkar inte vrida mer, det får bli fullt spätt rakt över/igenom hela skiten!
I övrigt en liten grov och trevlig bil. Går härligt sakta på lågen trots den klena motorn.
Har lagt ner hobbyn tills vidare!
-
nyborjan
- Hemmastadd
- Inlägg: 194
- Blev medlem: lör dec 28, 2013 2:26
- Ort: göteborg
Inlägg
av nyborjan » ons feb 05, 2014 21:38
om det blir en blir det en som jag kallar det pickup modell typ denna
[img=http://forumbilder.se/DBRT9/5325-833874 ... ?width=150]
kommer antagligen byta till dieselmotor och om det blir något får vi se men om det blir något är det inte omöjligt att jag reggar den till a traktor (fyller snart 15) eller om den får förbli vanlig bil hur är det på träffar? om man kör en bilregistrerad måste man ha körkort då? och får man köra med en a traktor?
tycker dock dom flesta man ser är kapell modellen tack för alla svar

-
OBELIX
- OffroadGeek
- Inlägg: 4729
- Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
- Ort: Söderköping
Inlägg
av OBELIX » ons feb 05, 2014 21:48
Regelverket kring behörigheten är olika från område till område. Det är bättre att du frågar träffansvarige på det område du tänker besöka.
På området jag kör så skulle du inte få köra den på traktorkort om den är reggad som lätt lastbil. Där krävs fr.o.m i år behörighet för det fordon man framför.
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
-
nyborjan
- Hemmastadd
- Inlägg: 194
- Blev medlem: lör dec 28, 2013 2:26
- Ort: göteborg
Inlägg
av nyborjan » ons feb 05, 2014 22:07
okej jag bor i kållered/mölndal förort till gbg jag har inte hittat något ställe inärheten att köra förutom egna ägor

då är det alltså bäst att leta reda på en klubb/förening och traktor regga den köra dom trevliga traktor åren sedan regga som bil igen då?
-
macke
- OffroadGeek
- Inlägg: 4889
- Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
- Ort: Segeltorp, Stockholm
Inlägg
av macke » ons feb 05, 2014 23:05
Det finns minst 3 körområden nära dig
TGB 13
-
nyborjan
- Hemmastadd
- Inlägg: 194
- Blev medlem: lör dec 28, 2013 2:26
- Ort: göteborg
Inlägg
av nyborjan » ons feb 05, 2014 23:06
du har möjligen inga länkar/namn? hittar inget när jag söker

-
svana
- Forumräv
- Inlägg: 933
- Blev medlem: tor maj 17, 2012 0:02
- Ort: Nynäshamn (Sthlm)
Inlägg
av svana » ons feb 05, 2014 23:18
Sök på youtube, offroad borås..
-
macke
- OffroadGeek
- Inlägg: 4889
- Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
- Ort: Segeltorp, Stockholm
Inlägg
av macke » ons feb 05, 2014 23:35
Borås, offroaders bohuslän och tossene körområde men vet inte vad dom heter.
TGB 13