Airbag Chevrolet Suburban -99:a

Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Bikersteffo
Användare

Airbag Chevrolet Suburban -99:a

Inlägg av Bikersteffo » tis feb 04, 2014 22:18

Är det någon som vet om det är möjligt att koppla ur airbagen fram på passagerarsidan?
Tänkte montera barnstolen där om de va möjligt.
Frågade verkstan på Northcar men de svarade att de inte gick!
Misstänker kanske att de är styrda av GM så att de inte får göra så av säkerhetsskäl.
Men det måste väl gå att fixa ändå va?
Tacksam för tips!

no1_martin
Rutinerad

Re: Airbag Chevrolet Suburban -99:a

Inlägg av no1_martin » tis feb 04, 2014 22:52

1.1ohm kör jag i min Xc90. Samma har två vänner i sina bilar den ena en Porsche 996 den andra en Lexus hobbybil och vi alla tre vill kunna ha med barnen fram men själva kunna återställa bilarna så fort det är möjligt. Verkar som resistorn måste sitta i kontakstycket till själva airbagen. Jag provade att sätta motstånden i ett gemensamt kontaktstycke för både 70% och 100% utlösningen till passagerarairbagen men då har systemet koll på både konduktans och impedans så det blev till att flytta motstånden till sista kontaktstyckena då funkade det utan problem sedan.
Frontera B stödprojekt i väntan på det rätta.
Hittat det rätta objektet. :jump: ZJ i6 Manuell

sebringZ28
Beroende

Inlägg av sebringZ28 » ons feb 05, 2014 19:46

Har sett uppgifter på allt mellan 2 och 2200 ohm i US GM, prova dig fram, och ja den skall sitta i kontaktstycket som annars sitter i laddningen, sen skulle jag även kortsluta polerna på laddningen så inte något annat, tex åska tänder den.

Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project

"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee

Bikersteffo
Användare

Inlägg av Bikersteffo » ons feb 05, 2014 22:57

Alltså hallå!!! svarar ni på nått annat inlägg eller??? Va e de för snack om ohm hit å dit, svara så man begriper vad som menas, jag e inte Bossebildoktorn som kan allt!!

Bosse6996
Användare

Inlägg av Bosse6996 » ons feb 05, 2014 23:58

Utan att veta exakt skulle jag gissa att du ska dra ut kontakten från airbagen och sätta ett motstånd där för att inte varningslampan ska lysa och sen kortsluta laddningen i airbagen för att sen inte ska kunna smälla av andra orsaker t.ex blixten(väldigt osannolikt men bättre att ta det säkra före)
Hannes
Chevrolet Avalanche. -04

sebringZ28
Beroende

Inlägg av sebringZ28 » tor feb 06, 2014 6:12

Om du börjat reflektera över att koppla ur kudden så förutsatte vi nog att du visste lite om hur den funkade, ja för att felindikeringslampan inte skall lysa så måste man koppla in ett motstånd, så att systemet inte tolkar det som att kudden är bortkopplad. Sen om man vill försäkra sig om att den inte löser ut av annat så rekomenderar jag ju att man säkrar laddningen genom kortslutning.

Annars finns det lösningar, ha barnet bak där det ändå är säkrare, köpa en nyare där du stängta av kudden. ;)

Magnus
Senast redigerad av sebringZ28 den sön feb 09, 2014 13:43, redigerad totalt 1 gånger.
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project

"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee

Bikersteffo
Användare

Inlägg av Bikersteffo » sön feb 09, 2014 9:31

Ok, tack för svar, hur menar ni med att kortsluta laddningen? Hur gör man då rent praktiskt, låter som den ska explodera då!? Vet nån exakt var och vilket motstånd man ska köpa och sätta i kontaktstycket?

Anders, KC & GC
Hemmastadd

Inlägg av Anders, KC & GC » sön feb 09, 2014 13:13

Jag har demonterat airbagen helt i min Jeep ZJ -96. Den ligger hemma i garaget. Då är det INGEN risk att den löser ut och dödar ditt barn. Enda rätta tycker jag.

Inga problem annat än en massa piller att få loss panelen ovanför bagen. Själva bagen sitter med vanliga skruvar. Lossa batteripolen nån timme innan du börjar pilla för att va säker på att bagen inte löser ut medan du håller på. 2.2 ohms motstånd i kontaktdonet till bagen lurar systemet att bagen är inkopplad, så att inte varningslampan lyser och ger anmärkning på besiktningen.

Eftersom båda är jänkare av ungefär samma årsmodell gissar jag att samma motståndsvärde funkar.
Anders, KingCab och Grand Cherokee

Anders, KC & GC
Hemmastadd

Inlägg av Anders, KC & GC » sön feb 09, 2014 13:18

Jag har demonterat airbagen helt i min Jeep ZJ -96. Den ligger hemma i garaget. Då är det INGEN risk att den löser ut och dödar ditt barn. Enda rätta tycker jag.

Inga problem annat än en massa piller att få loss panelen ovanför bagen. Själva bagen sitter med vanliga skruvar. Lossa batteripolen nån timme innan du börjar pilla för att va säker på att bagen inte löser ut medan du håller på. 2.2 ohms motstånd i kontaktdonet till bagen lurar systemet att bagen är inkopplad, så att inte varningslampan lyser och ger anmärkning på besiktningen.
Kan inte tänka mig att det är tvåstegsutlösning på en så gammal jänk. DVS inga problem med dubbla anslutningar för 70% alt 100% utlösning.

Eftersom båda är jänkare av ungefär samma årsmodell gissar jag att samma motståndsvärde funkar.
Anders, KingCab och Grand Cherokee

Skriv svar