Ännu en köprådstråd: terrängkapabel bruksbil

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Spiken
Veteran

Re: Ännu en köprådstråd: terrängkapabel bruksbil

Inlägg av Spiken » sön jan 12, 2014 0:14

Jag vill ha något expiditionsbils/overlandliknande, som jag kan åka med till jobbet (7 mil enkel resa) åtminstone ibland utan att bli ruinerad. Inte intresserad av att kunna krypa upp för stenrösen eller dränka den i surhål, men lite lättare skogskörning kommer det bli. Kanske svårare skogskörning också när hornen växt ut Vore roligt att modda med lite höjning, större hjul, winchar osv.
Läste första inlägget igen och upptäckte ett fel. :poke: Dom här två meningarna kan man inte ha i ett och samma stycke, funkar inte. Sorry. Du låter som en hunsad man, som måste vara förnuftig och förståndig, fast egentligen vill du inte.

Köp en Ford Ka och lid igenom veckorna. När helgen kommer startar du upp ett riktigt hard core monster av något slag, som omvandlar allt till oväsen och lervälling.

Själv samåker jag i en KIA Picanto :roll:

mantajohan
Forumräv

Inlägg av mantajohan » sön jan 12, 2014 3:42

provkör en cherokee xj :tumbup: sen kommer du troligtvis aldrig drömma om en annan bil

på cherokee xj 1984-2001 så är reservdelar hyfsat prissatta

87-91 så hade den ett annat topplock och bara 177hk med fransk renix tändning och diverse

91-96 (tror jag) hade den high output motorn HO med 190hk (står allt från 185 till 193 i regbevis)

96+ kom nyare obd 2 system och mer datorgrejor i bilen och fler tändspolaroch en nyare front/instrumentpanel kom

99+ kom nyare topplock som har en förmåga att spricka det första året? och hästkrafterna blev mindre igen

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

normala problem som även jag har haft med min jeep (som jag har ägt i 1år nu)

1. ljuskontakten, all ström till hel och halvlyse går igenom den, koppla in relä så slipper du problem, annars finns risken att lyset bara slutar att fungera (hände för mig mitt i mörka natten) kostar ca 5-600:- att fixa ifall ljuskontakten måste bytas

2. grenröret, det spricker i skarvarna och varför då köpa ett orginalgrenrör när du kan skaffa header till samma pris
kostar ca 3200:- plus jobb

3. bladfjädrarna bak är ofta sunkiga (pga åldern) går att fixa hyfsat billigt med begagnade grejor från skroten och göra en såkallad "bastard pack" eller med add a leaf som kostar ca 1000lappen (sen blir bilen superstötig) eller nya grejor som kostar ca 3000:- (tror jag)

4. knutkorsen fram blir ofta glappa (dom som gör att du kan svänga och driva med framhjulen) på engelska/amerikanska kallad universal joint/ u joint kostar ca 250:- plus jobb

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

sällsynta problem som kan uppkomma

5.ibland händer det att folk får problem med: NSS (neutral safety switch) som gör att bilen inte går att starta eller är svårstartad, men brukar starta ifall man vickar på växelspaken: spraya lite elektronik smörja i den/ta bort ärgen så brukar det fungera igen

6. ibland får folk samma problem som ovan, det andra problemet kan vara att CPS (crank position sensor) har dålig kontakt och då får motorn ingen gnista till tändstiften: löses på samma sätt som ovan(smörja/rengöra) eller i värsta fall byte av CPS

7. ibland får motorn dålig gång, rengör då givarna och gasspjället som ofta är igenkletat med kladd och gegga från vevhusventilationen

motorn och automatlådan är värda sin vikt i guld och är så gott som odödliga ifall man bara byttar olja och oljefilter som man ska (50 000mil är inga problem och en hel del har rullat betydligt mer än så i staterna)
letar mercedes w201 och w124 200 diesel

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » sön jan 12, 2014 9:11

Ett relativt frekvent komfortproblem, som jag haft på 2 av 3 jipar, är att fläktmotståndet (reostaten) vägrar samarbeta med reglaget på instrumentbrädan.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Roger Patrol
Guru

Inlägg av Roger Patrol » sön jan 12, 2014 9:32

Läste ditt inlägg igen å funderar på detta du inte vill betala massa för att köra till jobbet :roll:

vad är bäst.. åka Audi a4 tdi till jobbet , 7L fram å åter å ha en ball nöjesbil hemma (jag har så)
eller åka halvskoj till jobbet å tanka ca 20L om dagen :o bruksbilen brukar ju inte kännas så kul när det är just en bruksbil mot om man har en leksak att använda ibland
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

jordglob
Användare

Inlägg av jordglob » tis jan 14, 2014 13:42

Roger Patrol skrev:Läste ditt inlägg igen å funderar på detta du inte vill betala massa för att köra till jobbet :roll:

vad är bäst.. åka Audi a4 tdi till jobbet , 7L fram å åter å ha en ball nöjesbil hemma (jag har så)
eller åka halvskoj till jobbet å tanka ca 20L om dagen :o bruksbilen brukar ju inte kännas så kul när det är just en bruksbil mot om man har en leksak att använda ibland
Det är sant, jag tänkte ha kvar golfen för det mesta av tråkpendlandet. Men vill ju gärna kunna åka riktig bil till jobbet någon gång ibland utan att det kostar en arm och ett ben. Dvs kompressormatad 454 och liknande går bort:)
Spiken skrev: Läste första inlägget igen och upptäckte ett fel. :poke: Dom här två meningarna kan man inte ha i ett och samma stycke, funkar inte. Sorry. Du låter som en hunsad man, som måste vara förnuftig och förståndig, fast egentligen vill du inte.
Haha! Det är väl givet att man inte vill vara förnuftig och förståndig? Jag vill helst åka sexhjulsdriven och höjd Volvo F12, såna som luftfartsverket har som brandbilar. Men jag får nöja mig med nåt mindre för att inte sticka ut så mycket. :mrgreen:

Ska kolla på en defender i helgen! Lägger upp bilder om det blir nåt!

Spiken
Veteran

Inlägg av Spiken » tis jan 14, 2014 21:01

Dvs kompressormatad 454 och liknande går bort
:(

jordglob
Användare

Inlägg av jordglob » tor feb 06, 2014 22:37

Efter mycket om och men blev det en Grand Vitara 1.9 ddis. Känns trevlig så här långt! Kom nyss hem med den så bilder får vänta tills imorgon. Ska pyssla om den lite i helgen så det blir väl en garagetråd också vad det lider.

Tack för alla tips i tråden!

MattisH
Guru

Inlägg av MattisH » tor feb 06, 2014 23:00

Vad för årsmodell?
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

jordglob
Användare

Inlägg av jordglob » fre feb 07, 2014 19:04

MattisH skrev:Vad för årsmodell?
Det är en 09 som har gått 15000 mil, i ok bruksskick. Så inga stela axlar eller möjlighet till spärrar i axlarna, tyvärr. Men verkar kunna funka ok ändå av det jag sett på australiensiska forum.

Skriv svar