provkör en cherokee xj

sen kommer du troligtvis aldrig drömma om en annan bil
på cherokee xj 1984-2001 så är reservdelar hyfsat prissatta
87-91 så hade den ett annat topplock och bara 177hk med fransk renix tändning och diverse
91-96 (tror jag) hade den high output motorn HO med 190hk (står allt från 185 till 193 i regbevis)
96+ kom nyare obd 2 system och mer datorgrejor i bilen och fler tändspolaroch en nyare front/instrumentpanel kom
99+ kom nyare topplock som har en förmåga att spricka det första året? och hästkrafterna blev mindre igen
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
normala problem som även jag har haft med min jeep (som jag har ägt i 1år nu)
1. ljuskontakten, all ström till hel och halvlyse går igenom den, koppla in relä så slipper du problem, annars finns risken att lyset bara slutar att fungera (hände för mig mitt i mörka natten) kostar ca 5-600:- att fixa ifall ljuskontakten måste bytas
2. grenröret, det spricker i skarvarna och varför då köpa ett orginalgrenrör när du kan skaffa header till samma pris
kostar ca 3200:- plus jobb
3. bladfjädrarna bak är ofta sunkiga (pga åldern) går att fixa hyfsat billigt med begagnade grejor från skroten och göra en såkallad "bastard pack" eller med add a leaf som kostar ca 1000lappen (sen blir bilen superstötig) eller nya grejor som kostar ca 3000:- (tror jag)
4. knutkorsen fram blir ofta glappa (dom som gör att du kan svänga och driva med framhjulen) på engelska/amerikanska kallad universal joint/ u joint kostar ca 250:- plus jobb
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
sällsynta problem som kan uppkomma
5.ibland händer det att folk får problem med: NSS (neutral safety switch) som gör att bilen inte går att starta eller är svårstartad, men brukar starta ifall man vickar på växelspaken: spraya lite elektronik smörja i den/ta bort ärgen så brukar det fungera igen
6. ibland får folk samma problem som ovan, det andra problemet kan vara att CPS (crank position sensor) har dålig kontakt och då får motorn ingen gnista till tändstiften: löses på samma sätt som ovan(smörja/rengöra) eller i värsta fall byte av CPS
7. ibland får motorn dålig gång, rengör då givarna och gasspjället som ofta är igenkletat med kladd och gegga från vevhusventilationen
motorn och automatlådan är värda sin vikt i guld och är så gott som odödliga ifall man bara byttar olja och oljefilter som man ska (50 000mil är inga problem och en hel del har rullat betydligt mer än så i staterna)