databox / styrboxen / motorstyrdon ????
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
databox / styrboxen / motorstyrdon ????
Hej, kan någon hjälpa mig komma på vad som är fel med våran Suzuki Vitara JLX årsmod:1991 (DYD600) stängde av den ,,sedan vid start så tickar det bara nere/under typ någonstans där säkringarna sitter(förarsida) har kollat batteri,säkringar inne&ute, provat dra igång den och då när man bogserar så lyser strålkastarna,det gör dom inte annars nu då om man vrider på tändningen vid detta fel,,kan det vara databoxen? eller vad den heter,,jag vet ej riktigt exakt var den sitter heller när vi provade dra igång den var den helt död med,,kan någon ha någon ide vad det är för fel.Mvh Stefan (väldigt tacksam för svar)
Mvh Stefan.
Re: databox / styrboxen / motorstyrdon ????
Snurrar startmotorn runt när du vrider nycklen?
Be Smart Drive Safe Stay Legal
Hej, Nej det bara tickar nere under som jag beskrev,,
Mvh Stefan.
Styrdonet är nog inte inblandat där utan mer nått fel mellan batteri/tändlås/startmotor eller någon form av jordfel
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Låter som startmotorn i sig behöver en översyn om det klickar i den men inget mer händer.
Kolla jordpunkterna med.
Å andra sidan skulle den starta om den bogseras så d verkar vara konstigt.
Databoxen sitter ovanför pedalstället förarsidan. Jordfel är förb träliga och kan skapa det mest konstiga fel o symptom.
Kolla jordpunkterna med.
Å andra sidan skulle den starta om den bogseras så d verkar vara konstigt.
Databoxen sitter ovanför pedalstället förarsidan. Jordfel är förb träliga och kan skapa det mest konstiga fel o symptom.
Be Smart Drive Safe Stay Legal
Sitter två relän uppe på styrboxen ett bränsle pump relä och ett maincontrol relä ..
Startmotorn går direkt från nyckeln så den ska snurra sedan är den byglad så bränsle pumps relä får en signal så länge du kör på starten .
Titta gnista och bränsle , och jord
Startmotorn går direkt från nyckeln så den ska snurra sedan är den byglad så bränsle pumps relä får en signal så länge du kör på starten .
Titta gnista och bränsle , och jord
Sitter även några grova säkringar under huven på höger sida
Tack för svaren,alltså den är helt död,,varken startmotor eller lysen fungerar,elhissar går ej heller. digitala termometern lyser lite grann,batteriet är helt och över 12v,,men som jag skrev så när vi provade att bogsera den tändning på växel i, DÅ lyste lysena,,konstigt tycker jag,för om batteriet är bra så ska väl lysena lysa ändå om tex databoxen är paj?Kan felet synas på en sådan felsökningsbox som en del bilmekaniker har? jag fick tag på en beg databox som blir skickad med bussg på tis,så onsd/torsd kanske jag har den och kan prova byta den,,Är det svårt att byta databoxen? eller är det bara att plugga i den och vrida på nyckeln?
Mvh stefan
Mvh stefan
Mvh Stefan.
Trasigt tändningslås?
Lysen mm lyser vid bogsering för att då alstrar generatorn ström.
Men startar inte pga att tändningslåset alt något relä därefter inte ger signal eller vad man ska kallat =P
Pröva att jorda med startkabel från batteriet samt koppla startkabel direkt på startmotorn med tändningslåset på.
Om det nu sitter något så när tillgängligt
Kan ju hoppas det är något sånt enkelt.
tycker inte databoxen borde vara felet för startmotorn ska ju snurra och ljuset fungera om man så plockar bort boxen?
Pröva även att köra med startström från annan bil kanske =)
Lysen mm lyser vid bogsering för att då alstrar generatorn ström.
Men startar inte pga att tändningslåset alt något relä därefter inte ger signal eller vad man ska kallat =P
Pröva att jorda med startkabel från batteriet samt koppla startkabel direkt på startmotorn med tändningslåset på.
Om det nu sitter något så när tillgängligt

Kan ju hoppas det är något sånt enkelt.
tycker inte databoxen borde vara felet för startmotorn ska ju snurra och ljuset fungera om man så plockar bort boxen?
Pröva även att köra med startström från annan bil kanske =)
det låter som en dålig matning rellaterat till batteriet
Byt inte databox än , fixa problemen först så du inte planterar mera fel i bilen. Databoxen har inget att göra med att startmotorn inte går
testa och kör en kabel direkt mellan solonoid och plus
Tänk bort styrbox omedelbart.
Att du tycker lysena bara funkar vid bogsering.. självklart! Eftersom halvljusautomatiken är kopplad via laddningen, så drar ju relät när motorn börjar ladda vilket den gör när ni bogserar och får lite mer snurr..
Kolla ev. gammalt stöldskydd med startspärr?
Annars fram med multimetern och mät spänning / jordpunkter.
Att du tycker lysena bara funkar vid bogsering.. självklart! Eftersom halvljusautomatiken är kopplad via laddningen, så drar ju relät när motorn börjar ladda vilket den gör när ni bogserar och får lite mer snurr..
Kolla ev. gammalt stöldskydd med startspärr?
Annars fram med multimetern och mät spänning / jordpunkter.