Däck Effekter

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Grottulf
4x4xnerd

Re: Däck Effekter

Inlägg av Grottulf » ons jan 08, 2014 8:32

Spiken skrev:
Hehe, radodlingsdäck... nu kommer tråden att bli jättelång.
Haha, jag tänkte precis på samma sak :tumbup:

Man kan nog sammanfatta det som så, att har man fast mark i botten av lerhålet,
och det inte är så djup lera så man blir hängande, så kan det var bra med smala däck.
Annars är breda däck bättre 9 ggr av 10.

Men för att kunna ge råd om däckstorlek så behöver vi veta vad du har för bil...
31:or på en fullsize truck är ju löjligt litet, medans det kan vara lagom på en liten bil.
Fast sen finns det iofs ingenting som heter lagom när det kommer till däck, större är alltid bättre :mrgreen:

kawasaki883
Användare

Inlägg av kawasaki883 » ons jan 08, 2014 18:27

Kolla första kommentaren :) Jeep XJ 1994 höjd 4 :)

Roger Patrol
Guru

Inlägg av Roger Patrol » ons jan 08, 2014 20:26

kawasaki883 skrev:Kolla första kommentaren :) Jeep XJ 1994 höjd 4 :)
kolla byggtrådar, men 33x10,5 är väll maxat på den höjningen å då går det inte helt fritt vad jag minns av polare,
hoppas du tycker det är ett seriösare svar, inte meningen att verka surgubbe :mrgreen:
men det är jag :lol:
det finns ju massor av div ombyggnader av din bilmodell så leta här på forumet så får du massor av bäst
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

Wildhearted
Rutinerad

Inlägg av Wildhearted » ons jan 08, 2014 20:55

Slinker in me en lätt fråga, mina cooper discoverer stt..hur högt däcktryck ska ja ha ungefär för att de ska slita jämt? bilen väger 1650 pannor :) 31" ringar
Kört Suzuki sj413, cherokee
har nu en frontera sport :)

svana
Forumräv

Inlägg av svana » ons jan 08, 2014 23:21

Som gammal drängafan måste jag inflika, att vårbruket med dubbelmontage inte har något som helst med grepp att göra.. man vill inte komprimera (packa jorden) mer än nödvändigt vid kultivering/harvning.

Radodlingshjulen har enda anledningen till smalare spår, mindre förstörelse av grödan vid tex gödning/besprutning.

Men som ni skriver, olika däck och dimensioner till alla olika bilar, lätta / tunga..olika underlag mjukt / hårt och årstid och plats våt / torr..
Annars hade väl alla kört med samma lika jämt.. :lol:

Grottulf
4x4xnerd

Inlägg av Grottulf » tor jan 09, 2014 15:32

kawasaki883 skrev:Kolla första kommentaren :) Jeep XJ 1994 höjd 4 :)
Missade det... :rodnar:

Humlegaard
Hemmastadd

Inlägg av Humlegaard » tor jan 09, 2014 16:06

Detta är ju faktiskt en exakt vetenskap som följer fysikens lagar. Att förstå frågan är dock komplext. Underlagets beskaffenhet styr vilket däcksmönster och däcksbrädd som är mest lämpligt!

För att klara allt med ditt fordon skulle du behöva minst 4 uppsättningar däck, det har få råd och energi till.

Därför får du välja var du vill ha bäst egenskaper och därmed också välja bort däck som har bäst egenskaper på något annat underlag.

En stor diameter på hjulet har sina fördelar precis som liten diameter.

Något som ganska ofta styr däcks/hjulval är utseendet, ett däck som ser potent ut ger också fördelar.
/M

kawasaki883
Användare

Inlägg av kawasaki883 » tor jan 09, 2014 17:43

Humlegaard skrev:Detta är ju faktiskt en exakt vetenskap som följer fysikens lagar. Att förstå frågan är dock komplext. Underlagets beskaffenhet styr vilket däcksmönster och däcksbrädd som är mest lämpligt!

För att klara allt med ditt fordon skulle du behöva minst 4 uppsättningar däck, det har få råd och energi till.

Därför får du välja var du vill ha bäst egenskaper och därmed också välja bort däck som har bäst egenskaper på något annat underlag.

En stor diameter på hjulet har sina fördelar precis som liten diameter.

Något som ganska ofta styr däcks/hjulval är utseendet, ett däck som ser potent ut ger också fördelar.

Så sant som det är sagt :)

joones
Rutinerad
Kontakt:

Inlägg av joones » tor jan 09, 2014 18:28

Nu var det visserligen dimensioner som frågan gällde. Men jag hittade ett klipp på youtube som handlar lite om vilka mönstertyper som passar bättre och sämre på olika typer av underlag.

Det är förstås inget facit men det ger en fingervisning om hur man kan tänka vid val av mönstertyp

http://m.youtube.com/watch?v=aZmIHQ-ties" onclick="window.open(this.href);return false;
VW TARO -95

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » tor jan 09, 2014 19:55

Intressant och roande tråd att läsa. Var och en håller på sitt.
På tiotalet 4x4-bilar har jag provat/testat/ägt femtontalet olika däck.
Finns inget däck eller dimension som är bäst på allt.
Kan inte låta bli att ge mig in med mina vanliga kommentarer.
Dom som har världens bästa bugetar(budgets?), varför har dom höga och smala däck när det för dom är en fråga om liv eller död för att ta sig fram i terrängen.
Jag snackar om världens samlade militärmakter.
Varför standardutrustar världens ledande tillverkare av terrängbilar, Mercedes Geländevagen, Toyota Landcruiser och Land Rover Defender sina bilar med höga och smala däck?
Tror inte att det är för att spara pengar eller vikt.

Mitt råd till en 4" höjd XJ (och Stock Car Defender) är 255/85-16".
0.8 till 1.2 i terrängen och 2.5 till 2.8 utanför terrängen.
Sedan har jag inget råd beträffande ET/inpressningsdjup, men fälgen bör vara 5 till 7" bred - inte bredare för att inte kränga av däcket i terrängen.

För DD rekommenderar jag Cooper Discoverer STT, BFGoodrich KM2 eller TOYO Open Country.
Vill du åka tyst så tar du det sistnämnda, liksom om du endast vill ha en omgång däck året runt (= godkända för året runt bruk).
Enligt oberoende tester är de ovan nämnda däcken jämnbördiga sinns emellan och goda kompromisser mellan terräng- och landsvägsdäck.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

koppartaket
Veteran
Kontakt:

Inlägg av koppartaket » tor jan 09, 2014 20:07

Har du kollat FMV4x4? Kompisen kör med dessa och dom verkar vara helt outstanding som all around däck både på väg och i skog...
Dom kommer nog jag satsa på till bruksbilen framåt vårkanten

Bild
Subaru Boxer 1990-2013 R.I.P (2013-04-27)

BertilLindgren
Användare
Kontakt:

Inlägg av BertilLindgren » tor feb 13, 2014 22:12

Kan skriva under på fmv4kx4 och extreme evolution. Har kört dem i ett par år, jäkligt bra i terräng, tysta på gatan och bra hållbarhet.

Swe
Forumräv

Inlägg av Swe » fre feb 14, 2014 16:20

Man ska inte ha grövre däck än vad motorn orkar rensa ;) :mrgreen:
--------------------------------------------
Willys CJ3 -49 6.2TD/TH350/D20/LJ70 axlar /37x13 bogger

Skriv svar