Cherokee XJ - oljetrycksmätare
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Rutinerad
Cherokee XJ - oljetrycksmätare
Har sen jag köpte min bil haft problem med oljetrycksmätaren.
När jag startar bilen går mätaren upp över max och förblir där. Oavsett vilket varvtal motorn går på eller hur man beter sig så visar mätaren samma!
1. Eftersom mätaren går från noll-läge där den står när motorn är avstängd, till max när man startar motorn måste där väl gå fram en signal till mätaren. Eller tänker jag fel?
2. Idag byta jag oljetryckssensorn på motorn, men det gjorde ingen skillnad så då är det inte den där är fel på. Eller?
Då jag själv inte är så kunnig i bil-el, vore jag tacksam för svar och tips om någon kan ha en aning om vad det är för fel!
/Ted
När jag startar bilen går mätaren upp över max och förblir där. Oavsett vilket varvtal motorn går på eller hur man beter sig så visar mätaren samma!
1. Eftersom mätaren går från noll-läge där den står när motorn är avstängd, till max när man startar motorn måste där väl gå fram en signal till mätaren. Eller tänker jag fel?
2. Idag byta jag oljetryckssensorn på motorn, men det gjorde ingen skillnad så då är det inte den där är fel på. Eller?
Då jag själv inte är så kunnig i bil-el, vore jag tacksam för svar och tips om någon kan ha en aning om vad det är för fel!
/Ted
Senast redigerad av OffroadGangster den fre feb 14, 2014 17:09, redigerad totalt 1 gånger.
CHEROKEE -93, 5,5" 31/10.5-15 under ständig förbättring
Re: Cherokee XJ - oljetrycksmätare
Har själv bytt oljetrycks mätare på min xj. men vet ej riktigt vad det kan vara? Vet du att du har rätt olja i bilen och att den är bytt?
Åk till ngn Chrysler verkstad som har diagnostik data, koppla in och kolla vilka fel du får...
Åk till ngn Chrysler verkstad som har diagnostik data, koppla in och kolla vilka fel du får...
Farcry´s Jeep j20 pimp nu även XJ combo tråd
viewtopic.php?f=15&t=39226" onclick="window.open(this.href);return false;
4x4 Raggarrunda/träff i Stockholm city...
viewtopic.php?f=8&t=51479" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeep xj 97
Jeep j20 81
Jeep xj 97
Jeep j20 81
Diagnos går att göra själv på en XJ.
En longshot, men hur är det med jordförbindelsen i instrumentet och miotorn? Jag vet inte exakt hur oljetrycksmätaren är kopplad på en XJ, men jordfel kan ge sådana här skumma grejor.
Jag skulle också mätt trycket med en annan mätare. Om det är så att den har tojhögt oljetryck tyder det på att det antingen är stopp i systemet eller att övertycksventilen har gett upp. Är det stopp borde övertrycksventilen ha tagit det och så borde den ha skurit för länge sedan...
En longshot, men hur är det med jordförbindelsen i instrumentet och miotorn? Jag vet inte exakt hur oljetrycksmätaren är kopplad på en XJ, men jordfel kan ge sådana här skumma grejor.
Jag skulle också mätt trycket med en annan mätare. Om det är så att den har tojhögt oljetryck tyder det på att det antingen är stopp i systemet eller att övertycksventilen har gett upp. Är det stopp borde övertrycksventilen ha tagit det och så borde den ha skurit för länge sedan...
Jag är inte bara fet, jag är dryg också.
Går normalt sett in 1st jordkabel samt 1st strömkabel till mätaren samt en 3dje till just oljetrycksgivaren. Eftersom den slår i max när den startas så verkar det fungera från givaren iaf, frågan är bara har du ljus i mätaren? om ljuset inte fungerar så kan det nog va ett vanligt enkelt elfel Som "ingen jord" eller "ingen +"
Men funkar ljuset i mätarn som det ska när tändninga slås på så är det nog tjall med mätarn eller ändå oljetrycksgivarn,
enda ja kommer på nu
Men funkar ljuset i mätarn som det ska när tändninga slås på så är det nog tjall med mätarn eller ändå oljetrycksgivarn,
enda ja kommer på nu
VW caddy tdi -98
Volvo V70 AWD -05
Harley-Davidson streetglide -13
BMW X3 -08
CF Moto 500 -15
Volvo V70 AWD -05
BMW X3 -08
CF Moto 500 -15
-
- Rutinerad
Oljan är rätt, och den är precis bytt!
Belysningen fungerar som den ska så då lär väl jorden ha kontakt, och likaså +?
Verkar ju konstigt om det skulle vara givaren, eftersom den är helt ny och bytt idag!
Kan tillägga att när jag provstartat så oljan cirkulerat, och sedan skruvade av givaren igen så kunde man se att där var olja på ögat/kännaren, så det verkar ju i alla fall inte vara stopp där den sitter!
Kan det vara själva mätaren som är dålig då, eller tolkar jag er fel?
Belysningen fungerar som den ska så då lär väl jorden ha kontakt, och likaså +?
Verkar ju konstigt om det skulle vara givaren, eftersom den är helt ny och bytt idag!
Kan tillägga att när jag provstartat så oljan cirkulerat, och sedan skruvade av givaren igen så kunde man se att där var olja på ögat/kännaren, så det verkar ju i alla fall inte vara stopp där den sitter!
Kan det vara själva mätaren som är dålig då, eller tolkar jag er fel?

Då kan det mkt väl var mätaren som är trasig eller motståndet i själva mätaren, oljetrycksgivaren kanske också är trasig om du haft otur.. Köpte ny generator till chevan som ja fick reklamera redan vid provstart, Visade sig att det var en lödning i som inte var korrekt.
Men troligtvis är det nog mätarn eftersom du säger att den går upp till max, vilket betyder att oljetrycket funkar men att det sannolikt är regleringen på kg trycket i klockan(mätarn) som är paj.
Prova en annan mätare å koppla på så vet du innan du köper en ny, ifall det inte är mätaren
Men troligtvis är det nog mätarn eftersom du säger att den går upp till max, vilket betyder att oljetrycket funkar men att det sannolikt är regleringen på kg trycket i klockan(mätarn) som är paj.
Prova en annan mätare å koppla på så vet du innan du köper en ny, ifall det inte är mätaren
VW caddy tdi -98
Volvo V70 AWD -05
BMW X3 -08
CF Moto 500 -15
Volvo V70 AWD -05
BMW X3 -08
CF Moto 500 -15
-
- Rutinerad
Får ta och kolla upp mätaren då. Har en bekant som har tillgång till lite mätinstrument så ska se om jag kan få hjälp av honom att kolla trycket.
Tack för snabba svar
Tack för snabba svar

Kan det vara ngt kabelbrott eller skavd kabel som ligger imot ngt
Farcry´s Jeep j20 pimp nu även XJ combo tråd
Jeep xj 97
Jeep j20 81
Jeep xj 97
Jeep j20 81
-
- Veteran
Såhär står det att man ska felsöka oljetrycksmätaren i FSM över en XJ 93:
OIL PRESSURE GAUGE INOPERATIVE
1) Turn ignition on with engine off. Disconnect oil pressure
sender connector, located on right side of engine, next to
distributor. If needle goes to high indication, system is good.
2) If needle does not indicate at high end of scale, touch
oil pressure sending unit connector Gray wire to ground. If needle
indicates at low end of scale, replace sending unit. If needle does
not indicate at low end of scale, repair open in Gray wire circuit to
gauge (instrument cluster terminal B7)
Som du beskriver det så verkar du ha kabelbrott nånstans eftersom den ska visa max om man kopplar ur givaren.
OIL PRESSURE GAUGE INOPERATIVE
1) Turn ignition on with engine off. Disconnect oil pressure
sender connector, located on right side of engine, next to
distributor. If needle goes to high indication, system is good.
2) If needle does not indicate at high end of scale, touch
oil pressure sending unit connector Gray wire to ground. If needle
indicates at low end of scale, replace sending unit. If needle does
not indicate at low end of scale, repair open in Gray wire circuit to
gauge (instrument cluster terminal B7)
Som du beskriver det så verkar du ha kabelbrott nånstans eftersom den ska visa max om man kopplar ur givaren.
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
-
- Rutinerad
Ok, tack för felsökningstipset!
Ska ta hjälp av era tips, och se om jag kan komma fram till något mer idag!
Ska ta hjälp av era tips, och se om jag kan komma fram till något mer idag!
-
- Rutinerad
Nu har jag haft ute mätarhuset och kollat lite. Kopplade på en ny sladd vid givaren och satte den på mätaren i bilen. Ingen skillnad=mätaren måste vara kass, eller? 
Ska ta och kolla med en bekant som har tillgång till mätinstrument att ta en titt på trycket med en annan mätare!

Ska ta och kolla med en bekant som har tillgång till mätinstrument att ta en titt på trycket med en annan mätare!