Valp/Willys MB
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Valp/Willys CJ3a
Ett tips på förstärka diffkåpan är att kapa till en plåt som passar på diffkåpans undre del o sitter med bultarna . Sedan så tar du en spiralfjäder från personbil o kapar o värmer till delar till en mun korg o svetsar ihop.Lättare att fixa när närkontakten med stenen blivit o mycket stadigare än en plåt som du tänkte.Har provat båda o den senare är överlägsen ,förstärker även diffkåpan i underkant så den inte viker upp sig så lätt.
Re: Valp/Willys CJ3a
willys47 skrev:Ett tips på förstärka diffkåpan är att kapa till en plåt som passar på diffkåpans undre del o sitter med bultarna . Sedan så tar du en spiralfjäder från personbil o kapar o värmer till delar till en mun korg o svetsar ihop.Lättare att fixa när närkontakten med stenen blivit o mycket stadigare än en plåt som du tänkte.Har provat båda o den senare är överlägsen ,förstärker även diffkåpan i underkant så den inte viker upp sig så lätt.
Ahh Tack för tipset

"plåten" är iof 5-6mm tjock, så den borde hålla för lite stryk

Har suttit å funderat på vad folk bygger korgarna av men nu vet ja, så då blir de å knopa ihop en sånn

Valp / Willys MB Work In Progress =)
Re: Valp/Willys CJ3a
Har inte hänt så mycket, Då mycke tid går till andra bygget 
Har fått på lite färg på bromstrummorna iaf
[/url]
Tidsboven
[/url]

Har fått på lite färg på bromstrummorna iaf


Tidsboven


Senast redigerad av Larzzon den lör sep 09, 2017 23:58, redigerad totalt 1 gånger.
Valp / Willys MB Work In Progress =)
Re: Valp/Willys CJ3a
Grymt mään!
Och inte billigt!!
Och inte billigt!!

Re: Valp/Willys CJ3a
Du har PM
Rommen
Rommen
Re: Valp/Willys CJ3a
Ja här går det sakta, då alla pengar går till vetten just nu
Fått lite gjort iaf
Kapat bort motorfästena då dom ska flyttas
[/url]
Målat balken till fördelningslådan
[/url]
Bakaxlen har fått sej lite färg
[/url]
Framaxeln renslipad för målning
[/url]
Framaxlen målad
[/url]
även så styrservon
[/url]
/Marcus

Fått lite gjort iaf
Kapat bort motorfästena då dom ska flyttas

Målat balken till fördelningslådan

Bakaxlen har fått sej lite färg


Framaxeln renslipad för målning

Framaxlen målad

även så styrservon

/Marcus
Senast redigerad av Larzzon den lör sep 09, 2017 23:59, redigerad totalt 1 gånger.
Valp / Willys MB Work In Progress =)
Re: Valp/Willys CJ3a
Fick hem lager och packningar till framaxeln förra veckan. Glömde så klart att beställa packboxarna som ska sitta innanför hjullagret så dom kommer imorrn. Så i veckan ska framaxeln ihop så jag kan få tillbaks den på ramen, så ja kan börja med de roliga.
Måtta och montera karosse
[/url]
Nån som har koll på hur många blad det ska vara i fjädrarna fram och bak på en valp?
Ser ut som de är extra i bak på min. Klammorna runt fjäderpaketet räcker lixom inte till.
Just nu är det 9 i fram och 10 i bak.
Kan man tabort några för att få den lite mjukare och följsammare, den blir ju bra mycket lättare med Willys karossen.
/Marcus
Måtta och montera karosse


Nån som har koll på hur många blad det ska vara i fjädrarna fram och bak på en valp?
Ser ut som de är extra i bak på min. Klammorna runt fjäderpaketet räcker lixom inte till.
Just nu är det 9 i fram och 10 i bak.
Kan man tabort några för att få den lite mjukare och följsammare, den blir ju bra mycket lättare med Willys karossen.
/Marcus
Senast redigerad av Larzzon den lör sep 09, 2017 23:59, redigerad totalt 1 gånger.
Valp / Willys MB Work In Progress =)
Re: Valp/Willys CJ3a
Trevligt bygge
Kollade lite på de trevliga karosserna du lyckades få tag i. Det är alltid lite skoj att släpa hem en gammal CJ-balja,,, även om dom oftast är rätt rötna. Men vindrutan ser ut som ett hemmabygge och jag tror du förstör rätt mycket av ett annars tufft utseende om du sätter på den. Det kan vara värt att leta efter en original CJ2 eller CJ3A ruta, eller en "Filipinare". Det gör otroligt mycket på helheten att rutan ser rätt ut... oftast ser hembyggda rutor mycket lökiga ut, tyvärr.
Du är på helt rätt väg och det är skoj att se att det fortfrande byggs Valp-Willys


Du är på helt rätt väg och det är skoj att se att det fortfrande byggs Valp-Willys

Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
-
- Beroende
- Inlägg: 1032
- Blev medlem: tor feb 23, 2006 7:59
- Ort: Stockholm
Re: Valp/Willys CJ3a
Hej.
Ser ut att bli riktigt bra det där. Men en liten undran om din Cheva Van-snäcka du visar på första sidan. I mina ögon är den snarare ruskigt lik en styrsnäcka till Volvo 164 ... Kolla på "stora locket". Står det inte gjutet ZF där?
Cheva å andra sidan är rätt glada i Saginaw-snäckor ...
Ser ut att bli riktigt bra det där. Men en liten undran om din Cheva Van-snäcka du visar på första sidan. I mina ögon är den snarare ruskigt lik en styrsnäcka till Volvo 164 ... Kolla på "stora locket". Står det inte gjutet ZF där?
Cheva å andra sidan är rätt glada i Saginaw-snäckor ...
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.
Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.
Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?
Re: Valp/Willys CJ3a
Blir bra detta! Kul att läsa hur du tänker och inte bara bilder.
Men du får inte göra karossen lika fantastiskt fin som chassi o drivlina.
Låt det vara en terrängbil.
Men du får inte göra karossen lika fantastiskt fin som chassi o drivlina.

Låt det vara en terrängbil.
//Martin, Angus Young i Zebra Bug.
Re: Valp/Willys CJ3a
Jo ja vet att de är ett hemmabygge, men den följde med lite andra delar ja köpteSdkfz251 skrev:Trevligt byggeKollade lite på de trevliga karosserna du lyckades få tag i. Det är alltid lite skoj att släpa hem en gammal CJ-balja,,, även om dom oftast är rätt rötna. Men vindrutan ser ut som ett hemmabygge och jag tror du förstör rätt mycket av ett annars tufft utseende om du sätter på den. Det kan vara värt att leta efter en original CJ2 eller CJ3A ruta, eller en "Filipinare". Det gör otroligt mycket på helheten att rutan ser rätt ut... oftast ser hembyggda rutor mycket lökiga ut, tyvärr.
Du är på helt rätt väg och det är skoj att se att det fortfrande byggs Valp-Willys![]()

Ska modda den lite så den ser mer ut som en äkta, men de blir kanske köpa en annan om ja ramlar på nån till bra pris

Ja de står ZF på den, har faktiskt ingen riktig koll på va den kommer ifrånMicke valp skrev:Hej.
Ser ut att bli riktigt bra det där. Men en liten undran om din Cheva Van-snäcka du visar på första sidan. I mina ögon är den snarare ruskigt lik en styrsnäcka till Volvo 164 ... Kolla på "stora locket". Står det inte gjutet ZF där?
Cheva å andra sidan är rätt glada i Saginaw-snäckor ...


hehe nä karosssen ska få ett slitet utseende å ska användasHagberg skrev:Blir bra detta! Kul att läsa hur du tänker och inte bara bilder.
Men du får inte göra karossen lika fantastiskt fin som chassi o drivlina.![]()
Låt det vara en terrängbil.

Är skönt när man vet att allt i drivlinan är friskt

Målat lite fler delar


Fått ihop ena sidan, va mycke pill för att få dit allt




Bromsarna tillbaks igen

Lite fler nya packboxar från Altyco

En på plats

Ena sidan klar



Sen är de bara några bultar som ska målas

Bara att sätta fart med nästa sida då.
/Marcus
Senast redigerad av Larzzon den sön sep 10, 2017 0:00, redigerad totalt 1 gånger.
Valp / Willys MB Work In Progress =)
Re: Valp/Willys CJ3a
Nån som har koll på hur många blad det ska vara i fjädrarna fram och bak på en valp?
Ser ut som de är extra i bak på min. Klammorna runt fjäderpaketet räcker lixom inte till.
Just nu är det 9 i fram och 10 i bak.
/Marcus[/quote]
Tjena Marcus!
Enligt verkstadshandboken ska det vara 9 st blad fram och 8 st bak!
Rommen
Ser ut som de är extra i bak på min. Klammorna runt fjäderpaketet räcker lixom inte till.
Just nu är det 9 i fram och 10 i bak.
/Marcus[/quote]
Tjena Marcus!
Enligt verkstadshandboken ska det vara 9 st blad fram och 8 st bak!
Rommen
Re: Valp/Willys CJ3a
Rommen skrev:Nån som har koll på hur många blad det ska vara i fjädrarna fram och bak på en valp?
Ser ut som de är extra i bak på min. Klammorna runt fjäderpaketet räcker lixom inte till.
Just nu är det 9 i fram och 10 i bak.
/Marcus
Tjena Marcus!
Enligt verkstadshandboken ska det vara 9 st blad fram och 8 st bak!
Rommen[/quote]
Tack

Då blir de till å plocka bort ett par i bak då

/Marcus
Valp / Willys MB Work In Progress =)
Re: Valp/Willys CJ3a
Snyggt jobbat
Men dom där skruvarna som håller Kingpinen är inte dom grövsta på bilen. Håller verkligen dom för att fästa styrarmen i? På högersidan blir det ju en herrejössesbelastning då den armen kommer få ta stryk från båda hjulen. Jag har sett den lösningen förr, men då har man även bultat fast styrarmen i originalarmen för att få lite styrka.
SKREV OBELIX

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
Re: Valp/Willys CJ3a
TackarOBELIX skrev:Snyggt jobbatMen dom där skruvarna som håller Kingpinen är inte dom grövsta på bilen. Håller verkligen dom för att fästa styrarmen i? På högersidan blir det ju en herrejössesbelastning då den armen kommer få ta stryk från båda hjulen. Jag har sett den lösningen förr, men då har man även bultat fast styrarmen i originalarmen för att få lite styrka.
SKREV OBELIX

Jo ja har funderat på de där jag å. Dom är ju förstärka ihop med en grövre halvmåne som håller filten till spindeln. Ligger en bild på första sidan i tråden där ja undar om lösningen håller:

Får se hur länge de håller, inte jag som kapat de där, va så när ja köpte ramen. Går de sönder så får man väll köpa nya och göra en bättre lösning

/Marcus
Senast redigerad av Larzzon den sön sep 10, 2017 0:00, redigerad totalt 1 gånger.
Valp / Willys MB Work In Progress =)