Byggtråd i youtube-format! (Avsnitt tre är ute!)
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Byggtråd i youtube-format! (Avsnitt tre är ute!)
Tja! Jag blev sugen på att lära mig lite mer om filmredigering därför klippte jag ihop första avsnittet till en youtube-serie om byggnationen på min Jeep. Finns det något intresse för att kolla på detta? Tycker själv det är trevligt att kolla på en film istället för att läsa en tråd ifall man är trött!
Glada tillrop och kritik tas tacksamt emot!
Glada tillrop och kritik tas tacksamt emot!
Senast redigerad av squiz3r den fre mar 21, 2014 19:32, redigerad totalt 2 gång.
Jeep Cherokee Limited 4.0 -94 Snorkel, vinsch, taktält m.m.
ATV Loncin 110cc -06
SAAB 9-3 2.0I -00
Volvo 340 -87
SAAB 9-5 Vector 2.3T Sportcom, pilotpaket -04
SAAB 900 2.0L -95
Chevrolet Trans Sport
Skoda Octavia 1.6GLT -97
Volvo V70 2.0 I5
ATV Loncin 110cc -06
SAAB 9-3 2.0I -00
Volvo 340 -87
SAAB 9-5 Vector 2.3T Sportcom, pilotpaket -04
SAAB 900 2.0L -95
Chevrolet Trans Sport
Skoda Octavia 1.6GLT -97
Volvo V70 2.0 I5
Re: Byggtråd i youtube-format!
Tycker det är jäkligt bra med vids, då man har lättare att se olika tips och så mot stillbilder!
Har kollat alla vids från denna snubbe, tycker han är toppen bra på att lugnt förklara i detalj hur han gör http://www.youtube.com/user/bleepinjeep" onclick="window.open(this.href);return false;
skulle själv inte ha tålamod att filma medans jag meckar
Har kollat alla vids från denna snubbe, tycker han är toppen bra på att lugnt förklara i detalj hur han gör http://www.youtube.com/user/bleepinjeep" onclick="window.open(this.href);return false;
skulle själv inte ha tålamod att filma medans jag meckar

Farcry´s Jeep j20 pimp nu även XJ combo tråd
viewtopic.php?f=15&t=39226" onclick="window.open(this.href);return false;
4x4 Raggarrunda/träff i Stockholm city...
viewtopic.php?f=8&t=51479" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeep xj 97
Jeep j20 81
viewtopic.php?f=15&t=39226" onclick="window.open(this.href);return false;
4x4 Raggarrunda/träff i Stockholm city...
viewtopic.php?f=8&t=51479" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeep xj 97
Jeep j20 81
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 184
- Blev medlem: ons okt 20, 2010 20:20
- Ort: JKPG
Re: Byggtråd i youtube-format!
Roligt med lite garagefilm
Gött o se att det inte bara är jag som inte har någon större matlagningskunskap
Lycka till med det fortsatta bygget


Lycka till med det fortsatta bygget

Re: Byggtråd i youtube-format!

Kul initiativ. Hoppas det blir fler avsnitt och gärna att fler hänger på.
VW TARO -95
Re: Byggtråd i youtube-format!
Tycker sånt här är skitkul att titta på, så fortsätt gärna!!





"Come to the darkside....... We have cookies!"
Re: Byggtråd i youtube-format!
Avsnitt två är här
Tog efter Green Mountain också och gjorde en facebooksida så att det är lätt att se när det kommer nya avsnitt. Blir nog en del extramaterial där också!
https://www.facebook.com/TheLastJeep

Tog efter Green Mountain också och gjorde en facebooksida så att det är lätt att se när det kommer nya avsnitt. Blir nog en del extramaterial där också!

https://www.facebook.com/TheLastJeep
Senast redigerad av squiz3r den tis mar 18, 2014 1:48, redigerad totalt 1 gånger.
Jeep Cherokee Limited 4.0 -94 Snorkel, vinsch, taktält m.m.
ATV Loncin 110cc -06
SAAB 9-3 2.0I -00
Volvo 340 -87
SAAB 9-5 Vector 2.3T Sportcom, pilotpaket -04
SAAB 900 2.0L -95
Chevrolet Trans Sport
Skoda Octavia 1.6GLT -97
Volvo V70 2.0 I5
ATV Loncin 110cc -06
SAAB 9-3 2.0I -00
Volvo 340 -87
SAAB 9-5 Vector 2.3T Sportcom, pilotpaket -04
SAAB 900 2.0L -95
Chevrolet Trans Sport
Skoda Octavia 1.6GLT -97
Volvo V70 2.0 I5
Re: Byggtråd i youtube-format!
Ja hoppas verkligen du inte kommer lämna gårds plan me den bilen,dom svetsarna e direkt farliga o åka omkring med,kan du inte svetsa så be för jösse namn om hjälp,Låna en mig,,sen dra fast fjäder krämporna me vanlig mutter,ingen nylock eller låsbricka????de rör sig mest i fjädringen på hela bilen,hur länge tror du muttern kommer sitta kvar där....o dina fjäder #fäste#??????varför inte åka ner o köpa några billiga fjäder tallrikar på Biltema som du gärna nämner,då funkar de första ggn o du spara mängder me tid,och du slipper svetsa så mkt..sen visa inte sån dålig lösning med spännband runt fjädern,sticker den iväg då har du stora problem,o ändå nämner du att de finns fjäder spännare o köpa på biltema???????..Ja tycker de skit kul att du gör en film,men du måste va berred på kritik efter de ja sett,,,,själv e ja långt ifrån full lärd inom mek,men ska ja ut i trafiken me nåt fordon,då får de va trafik säkert......säger som en bekant......GÖR OM GÖR RÄTT..... 

Senast redigerad av olle67 den fre mar 21, 2014 22:03, redigerad totalt 1 gånger.
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.
Re: Byggtråd i youtube-format!
När jag klickade på tråden och fick se Olles inlägg tänkte jag, det var en grinig dj--vel! Så jag var ju tvungen att titta på filmen. Efter det så kan jag inte annat än att hålla med Olle67- fast hur jag ska göra det på ett lite mer ödmjukt sätt vet jag inte än.
Jag ser att du har använt fyrkantsrör, och där har du kapat till sektioner som du sedan svetsat in i hjulupphängningen. En mycket bra lösning som funkar perfekt, om det nu inte var för valet av material. Du har använt kalldragna rör som i branchen kallas kör KKR, och stålkvalitén är i dom SS235 vilket lägger styrkan i den lägre regionen av stålsorter. Det ser ut att vara 2, kanske 3 mm i godset och det är enligt mej för tunt om man inte har högre klass på stålet. En kompis på forumet bad mej skära ut alla delar till hans Suka och på den har jag valt 6 mm Godstjocklek till samma detaljer so du har på din Cherokee. Alltså dubbelt så tjockt material på en bil som väger hälften av vad en Cherokee väger och har 1/3 av effekten........
Som du har valt att sätta supportfjädern så kommer du inte att kunna flexa i bakvagnen, hjulet kommer att gå mot övre fjäderfästet direkt tyvärr. Jag skulle gjort en förstärkning på insidan av ramen och lagt fjädern där istället för att inte försämra flexet- men ändå fått till den önskade höjningen du eftersträvar.
Men för tusan, ge inte upp och kolla runt på alla fina byggen, sug åt dej av tips och stjäl idéer från andra. det är det forumet är till för
Säger som andra: Kul med en garagefilm att titta på
MED VÄNLIGA HÄLSNINGAR OBELIX
Jag ser att du har använt fyrkantsrör, och där har du kapat till sektioner som du sedan svetsat in i hjulupphängningen. En mycket bra lösning som funkar perfekt, om det nu inte var för valet av material. Du har använt kalldragna rör som i branchen kallas kör KKR, och stålkvalitén är i dom SS235 vilket lägger styrkan i den lägre regionen av stålsorter. Det ser ut att vara 2, kanske 3 mm i godset och det är enligt mej för tunt om man inte har högre klass på stålet. En kompis på forumet bad mej skära ut alla delar till hans Suka och på den har jag valt 6 mm Godstjocklek till samma detaljer so du har på din Cherokee. Alltså dubbelt så tjockt material på en bil som väger hälften av vad en Cherokee väger och har 1/3 av effekten........
Som du har valt att sätta supportfjädern så kommer du inte att kunna flexa i bakvagnen, hjulet kommer att gå mot övre fjäderfästet direkt tyvärr. Jag skulle gjort en förstärkning på insidan av ramen och lagt fjädern där istället för att inte försämra flexet- men ändå fått till den önskade höjningen du eftersträvar.
Men för tusan, ge inte upp och kolla runt på alla fina byggen, sug åt dej av tips och stjäl idéer från andra. det är det forumet är till för

Säger som andra: Kul med en garagefilm att titta på

MED VÄNLIGA HÄLSNINGAR OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
Re: Byggtråd i youtube-format!
Om jag ber om hjälp med svetsandet så kommer jag aldrig bli bättre på det så det kommer inte att hända.
Fjädrarna är ju inte direkt slutgiltigt monterade, allt skall plockas isär och målas innan jag kommer använda bilen så det blir låsmuttrar sen. Tycker bara det är onödigt att sätta på dem för att se om det passar eller ej.
Billiga fjädertallrikar på biltema ligger på cirka 160kr stycket. Fyra sådana blir 640kr. Kanske inte mycket pengar för dig men en påtaglig summa för mig. Speciellt när det bara är en liten del och det finns 50 andra saker man kan göra själv för att spara liknande summor. Dessutom lär jag mig mer på att bygga dem själv.
Godset i fyrkantsröret är 5mm. Shacklarna som satt där original hade 2mm gods vill jag minnas, så jag har svårt att tänka mig att detta inte skulle hålla. Sen är jag lite mer orolig över mina svetsfogar, det kan jag hålla med om. Kollade en hel del på kommersiella lösningar innan jag gjorde mina och jag tror knappast att dessa tex skulle vara stabilare än mina?

Det där med de övre fästena och flexet tänkte jag på innan idag också, det har du nog tyvärr rätt i. Skall ta och testa lite noggrannare.
Tolka mig inte fel nu, jag lyssnar gärna på kritik men man kan ju tänka på hur man skriver det också. Det var betydligt trevligare att läsa Obelix inlägg än olle67:s inlägg.
Fjädrarna är ju inte direkt slutgiltigt monterade, allt skall plockas isär och målas innan jag kommer använda bilen så det blir låsmuttrar sen. Tycker bara det är onödigt att sätta på dem för att se om det passar eller ej.
Billiga fjädertallrikar på biltema ligger på cirka 160kr stycket. Fyra sådana blir 640kr. Kanske inte mycket pengar för dig men en påtaglig summa för mig. Speciellt när det bara är en liten del och det finns 50 andra saker man kan göra själv för att spara liknande summor. Dessutom lär jag mig mer på att bygga dem själv.
Godset i fyrkantsröret är 5mm. Shacklarna som satt där original hade 2mm gods vill jag minnas, så jag har svårt att tänka mig att detta inte skulle hålla. Sen är jag lite mer orolig över mina svetsfogar, det kan jag hålla med om. Kollade en hel del på kommersiella lösningar innan jag gjorde mina och jag tror knappast att dessa tex skulle vara stabilare än mina?
Det där med de övre fästena och flexet tänkte jag på innan idag också, det har du nog tyvärr rätt i. Skall ta och testa lite noggrannare.
Tolka mig inte fel nu, jag lyssnar gärna på kritik men man kan ju tänka på hur man skriver det också. Det var betydligt trevligare att läsa Obelix inlägg än olle67:s inlägg.
Jeep Cherokee Limited 4.0 -94 Snorkel, vinsch, taktält m.m.
ATV Loncin 110cc -06
SAAB 9-3 2.0I -00
Volvo 340 -87
SAAB 9-5 Vector 2.3T Sportcom, pilotpaket -04
SAAB 900 2.0L -95
Chevrolet Trans Sport
Skoda Octavia 1.6GLT -97
Volvo V70 2.0 I5
ATV Loncin 110cc -06
SAAB 9-3 2.0I -00
Volvo 340 -87
SAAB 9-5 Vector 2.3T Sportcom, pilotpaket -04
SAAB 900 2.0L -95
Chevrolet Trans Sport
Skoda Octavia 1.6GLT -97
Volvo V70 2.0 I5
Re: Byggtråd i youtube-format!
Det är lugnt! Kan man så vill man ju hjälpa till
SKREV OBELIX

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
Re: Byggtråd i youtube-format!
OK,ja kanske kunde skrivit mer typ Obelix,men ta de för va de är,nu har du förklarat en del mer om bilen,men gör som vi andra,lär av andra,OCH lär inte ut farliga tips,typ spännband på fjädrar....men kör på nu o filma på..för som du säger,de alltid trevligt o se film istället för bara bilder...
..

Tack till vägverket för alla dåliga vägar.
Re: Byggtråd i youtube-format!
Bra video. Skoj med ett annorlunda sätt att vissa sitt projekt
Re: Byggtråd i youtube-format!
Tredje avsnittet klart!
Jeep Cherokee Limited 4.0 -94 Snorkel, vinsch, taktält m.m.
ATV Loncin 110cc -06
SAAB 9-3 2.0I -00
Volvo 340 -87
SAAB 9-5 Vector 2.3T Sportcom, pilotpaket -04
SAAB 900 2.0L -95
Chevrolet Trans Sport
Skoda Octavia 1.6GLT -97
Volvo V70 2.0 I5
ATV Loncin 110cc -06
SAAB 9-3 2.0I -00
Volvo 340 -87
SAAB 9-5 Vector 2.3T Sportcom, pilotpaket -04
SAAB 900 2.0L -95
Chevrolet Trans Sport
Skoda Octavia 1.6GLT -97
Volvo V70 2.0 I5
Re: Byggtråd i youtube-format! (Avsnitt tre är ute!)
Titta på din nya video o blev mkt glatt överaskad,att du tog upp de me fjäder o spännband de va mkt,mkt bra gjort,vill bara påpeka igen att de va inget mot dig som person ja gav kritik,de va allmänt så de inte ska ske olyckor,har själv gjort skumma nödlösningar,men behållt dom för mig själv,
men de va mkt snyggt av dig o ta upp de,100 poäng,
ska me nöje nu se resten av videon..... 



Tack till vägverket för alla dåliga vägar.
Re: Byggtråd i youtube-format! (Avsnitt tre är ute!)
Vill först tacka för de underhållande filmerna, det är många ggr bättre än tråkiga bilder.
Jag går inte in på dina val av lösningar till fjäderfäste osv men en sak stör mig något otroligt.
Svetsfogarna, om man nu kan kalla det så.
Sätt dig vid arbetsbänken med två riktiga plattjärn och prova dig fram riktigt.
Med pinnsvetsen såg det ut som du skulle vridit upp styrkan och inte haft så bråttom.
Kan du inte göra ett test i nästa film, vrid upp svesten på max och gör en fin och jämn svestfog på övre fjäderfästet?
Filmerna är kanon annars med bra kvalitet... sen är det inte många härinne som ens skulle klara /våga göra nått liknande och lägga ut till allmän beskådning.
Kör på... mer av detta
Jag går inte in på dina val av lösningar till fjäderfäste osv men en sak stör mig något otroligt.
Svetsfogarna, om man nu kan kalla det så.
Sätt dig vid arbetsbänken med två riktiga plattjärn och prova dig fram riktigt.
Med pinnsvetsen såg det ut som du skulle vridit upp styrkan och inte haft så bråttom.
Kan du inte göra ett test i nästa film, vrid upp svesten på max och gör en fin och jämn svestfog på övre fjäderfästet?
Filmerna är kanon annars med bra kvalitet... sen är det inte många härinne som ens skulle klara /våga göra nått liknande och lägga ut till allmän beskådning.
Kör på... mer av detta
--------------------------------------------
Willys CJ3 -49 6.2TD/TH350/D20/LJ70 axlar /37x13 bogger
Willys CJ3 -49 6.2TD/TH350/D20/LJ70 axlar /37x13 bogger