Dracc's Grand Cherokee V8

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Humlegaard
Hemmastadd

Re: Grand Cherokee V8 -95

Inlägg av Humlegaard » tis mar 11, 2014 15:53

dracc skrev: Bild
Fram med vinkelslipen!
/M

majstro83
Rutinerad

Inlägg av majstro83 » lör mar 15, 2014 6:59

[quote="benssan"]Fjärrkontrollerna till centrallåset fungerar inte. Den ena lyser rött när man trycker på någon av knapparna, den andra tycks mig vara stendöd. Hur öppnar man dessa utan att ha sönder dem? Tänkte kika om batterierna kunde vara tjuvarna i detta (relativt lugna) drama.
Bild på en av kontrollerna:
Bild

Om det du har är en 94:a och inte en 95:a uttagen tidigare så har jag två fjärrar liggandes. 93-94 användes en IR dosa som man kan programmera in själv. Sedan används Radiofrekvenser och dessa går inte programmera själv.
http://www.bildelsreturen.se" onclick="window.open(this.href);return false;

JEEP Grand Cherokee -97, 5,2L, höjd 2", NP242
JEEP Grand Cherokee -98, höjd 2", WinchMax 13000lb *SÅLD*
Cheva S10 -96, 4x4, 12000 vinsch, 18" eller dåliga 31:or *SÅLD*

dracc
Användare

Inlägg av dracc » mån mar 17, 2014 18:15

majstro83 skrev:
benssan skrev:Fjärrkontrollerna till centrallåset fungerar inte. Den ena lyser rött när man trycker på någon av knapparna, den andra tycks mig vara stendöd. Hur öppnar man dessa utan att ha sönder dem? Tänkte kika om batterierna kunde vara tjuvarna i detta (relativt lugna) drama.
Bild
Om det du har är en 94:a och inte en 95:a uttagen tidigare så har jag två fjärrar liggandes. 93-94 användes en IR dosa som man kan programmera in själv. Sedan används Radiofrekvenser och dessa går inte programmera själv.
Det verkar mycket riktigt vara IR som används. Hur hittar jag mer information om hur dessa programmeras om? :)

majstro83
Rutinerad

Inlägg av majstro83 » lör mar 22, 2014 21:35

dracc skrev:
majstro83 skrev:
benssan skrev:Fjärrkontrollerna till centrallåset fungerar inte. Den ena lyser rött när man trycker på någon av knapparna, den andra tycks mig vara stendöd. Hur öppnar man dessa utan att ha sönder dem? Tänkte kika om batterierna kunde vara tjuvarna i detta (relativt lugna) drama.
Bild
Det verkar mycket riktigt vara IR som används. Hur hittar jag mer information om hur dessa programmeras om? :)
http://www.ehow.com/how_5019251_program ... -jeep.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bildelsreturen.se" onclick="window.open(this.href);return false;

JEEP Grand Cherokee -97, 5,2L, höjd 2", NP242
JEEP Grand Cherokee -98, höjd 2", WinchMax 13000lb *SÅLD*
Cheva S10 -96, 4x4, 12000 vinsch, 18" eller dåliga 31:or *SÅLD*

dracc
Användare

Inlägg av dracc » fre mar 28, 2014 18:35

majstro83 skrev:
dracc skrev:Det verkar mycket riktigt vara IR som används. Hur hittar jag mer information om hur dessa programmeras om? :)
http://www.ehow.com/how_5019251_program ... -jeep.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack så mycket för länken, jag provar på måndag! :)

EDIT: Ingen framgång. :/
Börjar så smått undra om denna tråd borde flyttas till garaget? Håller någon mod med mig är jag tacksam om jag får hjälp att flytta dit. :)

Fläkten har det, vad jag förstår, klassiska problemet att den bara fungerar på högsta fart. Jag sökte lite här på forumet och vanligast tycks vara ett trasigt motstånd, eller att fläkten/fläktmotorn helt enkelt är sliten. Var hittar jag motståndet och hur testar jag det innan jag ger mig på att byta fläktmotorn?

dracc
Användare

Re: Dracc's Grand Cherokee V8

Inlägg av dracc » ons nov 05, 2014 13:32

Bilen har fått en ny kylartank då den gamla var sprucken och dessutom tycktes vara av annan modell än original så uppstod några funderingar.
Den gamla tanken hade bara en slang framtill som gick till termostaten, den nya har dessutom en på baksidan som går från högsta punkten och neråt, är den bara för att bli av med överflöd eller borde den kopplas in någonstans?

I samband med detta lekmannamekande fann jag även en kabel som såg suspekt ut. Den kommer in i motorutrymmet genom torpedväggen bakom kylartanken, är ca 50cm lång, avklippt och ihopskarvad. Är detta någon känd "fix" och vad har man med detta åtgärdat?
Bild

Jag har även hittat en kontakt som kommer in i kupén genom torpedväggen på passagerarsidan, just under kupéfläkten. Den passar i fläkten men när den är inkopplad så kör fläkten på fullt flås hela tiden. Vet någon vad den är tänkt att ha för funktion?
Bild
Jag har i dagsläget kopplat in en saftblandare på den kontakten då den ger +12V konstant. Hålet som kontakten passar i syns upptill i mitten.

Humlegaard
Hemmastadd

Inlägg av Humlegaard » tis nov 11, 2014 8:53

Fint!
/M

Fisketorp
Guru

Inlägg av Fisketorp » tis nov 11, 2014 9:14

Vanligt fel på 850 att motståndet/relät havererar pga fläkten börjar blli sliten och gå trögt.

Kanske går att smörja fläkten såsom på niva?

Köp en verkstads handbok på ex biltema. Värt de kr :)

HenkeS
Beroende

Inlägg av HenkeS » tis nov 11, 2014 20:57

dracc skrev:
Fläkten har det, vad jag förstår, klassiska problemet att den bara fungerar på högsta fart. Jag sökte lite här på forumet och vanligast tycks vara ett trasigt motstånd, eller att fläkten/fläktmotorn helt enkelt är sliten. Var hittar jag motståndet och hur testar jag det innan jag ger mig på att byta fläktmotorn?
I närheten av fläktmotorn brukar motståndet sitta mkt riktigt är att när fläktmotorn blir sliten brukar motståndet lämna in
Rekommenderar att byta motorn samtidigt då motståndet är dyrt till dessa så är det värt med en ny motor istället för att prova smörja annars är risken man bränner ett till motstånd

Rockauto ha relativt bra pris på både motståndet och motor jämfört med vårat land iaf

Det där kablaget vid fläkten verkar vara någon tjyving som kopplats för att få fläkten att funka el inte funka?
Jag gissar iaf på hempulad specialare med fläkt historien
:aargh:
Don't be fooled by imitations...Get Real, Get Mopar!!!

dracc
Användare

Inlägg av dracc » ons nov 12, 2014 22:33

Fisketorp skrev:Köp en verkstads handbok på ex biltema. Värt de kr :)
Typ Haynes alltså? :)
HenkeS skrev:Rockauto ha relativt bra pris på både motståndet och motor jämfört med vårat land iaf
Det där kablaget vid fläkten verkar vara någon tjyving som kopplats för att få fläkten att funka el inte funka?
Jag gissar iaf på hempulad specialare med fläkt historien :aargh:
Irriterande värre, får ta och glo extra i framtida handbok om dessa kablar då, om inte någon annan har någon idé vad det kan handla om..? :poke:

Skriv svar