Är det möjligt ?

Allt som handlar om JEEP här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Smygebo
Nybörjare

Är det möjligt ?

Inlägg av Smygebo » tis mar 25, 2014 22:34

Är spekulant på en Cherokee -99 med V8 motor. Bilen säljs med defekt motor, kompprov visar att två cylindrar inte är täta. Vad kan detta bero på? Kan det vara brända ventiler eller värre kolvringarna som inte finns eller är slitna? Om man skulle hamna i den situationen att man måste byta kolvarna är det möjligt att ta av sumpen och lossa vevstakarna från vevaxeln för att sedan ta ut kolven på ovansidan. Ursäkta kanske dumma frågor från gamla uvar men jag är en glad nybörjare i verkstaden.
Mycket tacksam för snabbt svar från den som vet!
Lada Niva 2010 års modell
Lada Samara 1997 års modell
Suzuki Grand Vitara V6 Automat 2002 års modell

Matte_E
Användare

Re: Är det möjligt ?

Inlägg av Matte_E » ons mar 26, 2014 9:10

Smygebo skrev:Är spekulant på en Cherokee -99 med V8 motor. Bilen säljs med defekt motor, kompprov visar att två cylindrar inte är täta. Vad kan detta bero på? Kan det vara brända ventiler eller värre kolvringarna som inte finns eller är slitna? Om man skulle hamna i den situationen att man måste byta kolvarna är det möjligt att ta av sumpen och lossa vevstakarna från vevaxeln för att sedan ta ut kolven på ovansidan. Ursäkta kanske dumma frågor från gamla uvar men jag är en glad nybörjare i verkstaden.
Mycket tacksam för snabbt svar från den som vet!
Jag gissar att det är en Grand Cherokee du tittat på, med 4.7L V8,
dom lider av problem med topparna/ ventilerna , kylfläkten lägger av och motorn går varm och i och med det så flyttar ventilerna ned en våning.

Leta vidare är mitt råd, det är ganska krångligt att riva den motorn i och med med en någorlunda överarbetad kamkedjedrivning, om jag inte missminner mig så sitter det 3 kedjor, en till varje topp.

Är det så att du ändå känner dig manad så slå till,
så här ser motorn ut, http://ww2.justanswer.com/uploads/VLADG ... _marks.png" onclick="window.open(this.href);return false;
Och här har du en som rivit i eländet.
http://www.jeepforum.com/forum/f310/03- ... e-1361599/" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh Mattias

PS: har du tur så säljer jag min snart ;-) visserligen en 4.0
Chevrolet Trailblazer

Smygebo
Nybörjare

Re: Är det möjligt ?

Inlägg av Smygebo » ons mar 26, 2014 10:07

Stort tack för snabbt svar ! Nu vet jag mer!
Lada Niva 2010 års modell
Lada Samara 1997 års modell
Suzuki Grand Vitara V6 Automat 2002 års modell

Skriv svar