Dax byta kamrem ?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Dax byta kamrem ?
Skulle gissa på valfri V/XC/S70 av årsmodell -99 och framåt...
MvH
MvH
"If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together"
-Gears 5 ending credits
Jeep JKU (Raptor Lined) -07
VW Polo 1.4 tdi - 16
Jeep XJ HO -92, Såld
Comanche -88, Såld
-Gears 5 ending credits
Jeep JKU (Raptor Lined) -07
VW Polo 1.4 tdi - 16
Jeep XJ HO -92, Såld
Comanche -88, Såld
På min 945a är det som Obelix säger, helt okej med ett kamremsbrott. Också en av anledningarna till att jag aldrig kommer sluta åka volvos 9-serie.
Remfan brakade ju av en gång också, och det var bara kliva ur och kränga på den nya som låg i bagaget
Detta gäller inte alla rödblockare som Obelix skriver..men jag vill tillägga att det är fler rödblockare som INTE klarar detta, tex samtliga B200 och B230K (tror jag bara) och 16-ventilers modellerna.
Och framförallt, det KAN ändå skita sig om man planat toppen några millimeter extra och kanske har en högre lyftande kam.
Något retsamt på 16-ventilarna är, att det OFTA är balansaxelremmen som brister -helt ofarligt! Men fanskapet trasslar nästan alltid in sig i kamremmen då, som oxå brister och då blir det jättedåligt.
Varför man bygger med kamrem?
Ja exakt som ni skriver, ekonomiskt. Och rasar maskin köper man kanske ny bil.
Man kan bygga bilar i syrafast rostfritt, men man vill inte! Livslängden blir för lång och det blir färre nybilsköp senare.
Jag kommer dock aldrig köpa ny bil. Gamla volvo kan man hålla liv i hur länge som helst. Jag äger bara bilar man kan skruva med själv när det behövs eller då man måste.
Remfan brakade ju av en gång också, och det var bara kliva ur och kränga på den nya som låg i bagaget

Detta gäller inte alla rödblockare som Obelix skriver..men jag vill tillägga att det är fler rödblockare som INTE klarar detta, tex samtliga B200 och B230K (tror jag bara) och 16-ventilers modellerna.
Och framförallt, det KAN ändå skita sig om man planat toppen några millimeter extra och kanske har en högre lyftande kam.

Något retsamt på 16-ventilarna är, att det OFTA är balansaxelremmen som brister -helt ofarligt! Men fanskapet trasslar nästan alltid in sig i kamremmen då, som oxå brister och då blir det jättedåligt.

Varför man bygger med kamrem?
Ja exakt som ni skriver, ekonomiskt. Och rasar maskin köper man kanske ny bil.
Man kan bygga bilar i syrafast rostfritt, men man vill inte! Livslängden blir för lång och det blir färre nybilsköp senare.
Jag kommer dock aldrig köpa ny bil. Gamla volvo kan man hålla liv i hur länge som helst. Jag äger bara bilar man kan skruva med själv när det behövs eller då man måste.

Eller en Ford Taunus från 70-talet (var det inte Ford som införde "gummi-snodden"), gott om plats under huven och kamremmen byts lika lätt som fläktrem och jepp den är konstruerad att inte slå i ventilerna.
Bruksbil... håller bra, kablar hålls på plats med plåt-flikar, en "dinky-toy" bil som håller bra i sandlådan jämfört med modernt "plast-rappel" och ingen som helst imponator effekt.
Dessutom en logga som hållt i hundra år... metallurgen Wills som jobbade med T-forden gjorde en tidlös logga åt Henry
Bruksbil... håller bra, kablar hålls på plats med plåt-flikar, en "dinky-toy" bil som håller bra i sandlådan jämfört med modernt "plast-rappel" och ingen som helst imponator effekt.
Dessutom en logga som hållt i hundra år... metallurgen Wills som jobbade med T-forden gjorde en tidlös logga åt Henry
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar
-
- Guru
Corvetten har ingen kamremsos skrev:Eller en Ford Taunus från 70-talet (var det inte Ford som införde "gummi-snodden"), gott om plats under huven och kamremmen byts lika lätt som fläktrem och jepp den är konstruerad att inte slå i ventilerna.

finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Rutinerad
volvo v70 d5 2009. den första generation av d5an hade 15t mil fram tills 2006 då börja dom med 18t. tror även den nya lilla 2.0 dieseln har 20t nuWild_Devil skrev:Vad har du för bil då ? ! ?turbofrallan skrev:på min volvo är det 18000mil intervall på kamremmen, o ett byte med vattenpump kostar i runda slängor runt 6000kr . tycker inte det är en så farlig kostnad direkt
/R
har du kört fast elle?
-
- 4x4xnerd
- Kontakt:
Var fan hittar du en glödlampa på en bensinstation idag.sos skrev:henke_99 skrev:Borde t.ex vara straffbart/förbjudet att sälja bilar där inte det går att byta glödlampa på macken inom 2 minuter medans man tankar.
Dom säljer ju bara soffgrupper, tv, badbollar, 53 olika sorters korv, läsk, choklad, snus och cigg, telefonabonnemang, mjölk, Findus köttsoppa och annat diverse blandat skit.
Men bildelar? Nää nää nää........
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Lasse Suzican skrev:Var fan hittar du en glödlampa på en bensinstation idag.sos skrev:henke_99 skrev:Borde t.ex vara straffbart/förbjudet att sälja bilar där inte det går att byta glödlampa på macken inom 2 minuter medans man tankar.
Dom säljer ju bara soffgrupper, tv, badbollar, 53 olika sorters korv, läsk, choklad, snus och cigg, telefonabonnemang, mjölk, Findus köttsoppa och annat diverse blandat skit.
Men bildelar? Nää nää nää........

Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar
-
- Beroende
Nja, Lasse det finns undantag. För något år sedan klev jag in på en liten bensinmack på södra Gotland och där i en av hyllorna låg först en korkpackning till Volvo B18 och bredvid en komplett sotningssats till samma motor. Då blir man glad.
Men för övrigt är det precis som du säger.
Men för övrigt är det precis som du säger.
Hälsar Micke Valp, fd. Chefredaktör på 4 Wheel Drive. Byggen: Beowulf & Portal-Femman – Bägge väggodkända.
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.
Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?
En 6-hjuling står också i garaget - som byggprojekt.
Nytt hobbyfordon: Snow Trac ST4 -81.
Om man vill ha något gratis – vad är det då värt?
-
- 4x4xnerd
Ursäkta o t men tänk på 2CV-motorn.
Hemisfäriska förbränningsrum redan före WW2(när de flesta fortfarande var sidspisar).
Varken kamkedja eller -rem(= kugghjulsdrivet).
Ingen kylvätskepump.
Ingen fördelare.
Ingen remdriven generator(till att börja med).

Hemisfäriska förbränningsrum redan före WW2(när de flesta fortfarande var sidspisar).
Varken kamkedja eller -rem(= kugghjulsdrivet).
Ingen kylvätskepump.
Ingen fördelare.
Ingen remdriven generator(till att börja med).

Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.