Bäst 4wd för pengen ?

Allmän diskussion om allt som har med offroad, 4x4 och terrängbilar att göra.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Eremiten
Användare

Bäst 4wd för pengen ?

Inlägg av Eremiten » lör apr 05, 2014 17:52

Hej ! Jag letar efter en 15000 kr's 4wd, helst helt diffbar. Vilken bil ska jag välja ? Hittills
Tersel, Legasy ock en Terrano 89 (som bara står) Kort hjulbas + markfrigång é ju klart. Väldigt tacksam för råd !
Jag är inte rik, men jag är i allefall fattig !
/ Eremiten

Danne
OffroadGeek
Kontakt:

Re: Bäst 4wd för pengen ?

Inlägg av Danne » lör apr 05, 2014 17:57

Vad menar du med diffbar?
Och vad ska du ha bilen till?
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Eremiten
Användare

Inlägg av Eremiten » lör apr 05, 2014 19:30

Att slippa bli stående med ( Ovanmarkhjulsnurrutanattövrigadäckdrivereffekten ) Ja vet ! Kunde inte komma på ett bättre ord :-)
Behöver den för-
Mycket oplogad snö, skogsvägar som utmanar ock som bruksbil.

Danne
OffroadGeek
Kontakt:

Inlägg av Danne » lör apr 05, 2014 19:39

Chreokee är väll det jag kommer på som passar din budget.

Eremiten
Användare

Inlägg av Eremiten » lör apr 05, 2014 20:16

Ja Cherokeen är intressant, men kan inget om dom eller nedanstående - Svårt att hitta betyg på gamla bilar !

Dessa hamnar i pris, men osäker på 4wd driften o hållbarhet,

Frontera sport
Kia Sportage
OPEL FRONTERA 2.2i
Mitsubishi Pajero
Subaru Forester
Cherokee
Nissan
Toyota

Danne
OffroadGeek
Kontakt:

Inlägg av Danne » lör apr 05, 2014 20:31

Opel Frontera är en nog ganska bra bil men inga diffspärrar vad jag vet. Lite plastig i inredningen.

Kian vet jag inget om.

Pajero är en fin bil som finns med spärr i bakaxeln och spärrbar mitt diff dessutom skön att åka i men svåra att hitta en i ett bra skick för dom pengarna du vill lägga.

Subaru är driftsäkra bilar men är ju ganska låga och är mer personbils lika.

Cherokee är en stabil slitvarg som är lätt och billig att hålla på med. inga spärrbara axlar men tror dom finns med med olika typ av fördelningslådor.

Nissan har ju ett gäng olika modeller men det är väll Patrol och terrano som är vanligast där är nog Patrolen att föredra med diffspärr och stela axlar som fördel. Men Nissan är överlag bra bilar.

Toyota är ju alltid en Toyota med bra driftsäkerhet och framkomlighet, finns lite olika att välja på men Land Cruisern är väll den bästa.

Matte_E
Användare

Inlägg av Matte_E » lör apr 05, 2014 22:45

Cherokee´n har spärr i lådan (242) , bakaxlarna brukar kunna innehålla LSD diffar på sin höjd, Men för 15000:- så kommer du tyvärr få lägga lika mycket pengar på plåt, kolla dom objekten som är upplagda under garaget så ser du hur mycket man får svetsa.
I övrigt så är Cherokee´n skottsäker, Amerikanernas svar på Volvo 240, det finns en uppsjö eftermarknadsdelar och reservdelar/ begagnade delar i allsköns prisklasser vilket gör det enklare att få lite eget stuk på bilen och att kunna reparera när det går sönder.
Bilen har lite standardfel, det jag kommer på på rak arm är att all ström går genom ljusomkopplaren som brukar brinna med tiden.

Mvh Matte
Chevrolet Trailblazer

Roger Patrol
Guru

Inlägg av Roger Patrol » sön apr 06, 2014 0:21

Matte_E skrev:Cherokee´n har spärr i lådan (242) , bakaxlarna brukar kunna innehålla LSD diffar på sin höjd, Men för 15000:- så kommer du tyvärr få lägga lika mycket pengar på plåt, kolla dom objekten som är upplagda under garaget så ser du hur mycket man får svetsa.
I övrigt så är Cherokee´n skottsäker, Amerikanernas svar på Volvo 240, det finns en uppsjö eftermarknadsdelar och reservdelar/ begagnade delar i allsköns prisklasser vilket gör det enklare att få lite eget stuk på bilen och att kunna reparera när det går sönder.
Bilen har lite standardfel, det jag kommer på på rak arm är att all ström går genom ljusomkopplaren som brukar brinna med tiden.

Mvh Matte
Ja att Cherokee är skottsäker håller jag med om,, är det något som skjuter i skogen så nog är det en jeep
finns lite film på youtub http://www.youtube.com/user/rogeratf?feature=watch" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrolen
viewtopic.php?f=15&t=20630&hilit=patrol+igen" onclick="window.open(this.href);return false;

Eremiten
Användare

Inlägg av Eremiten » sön apr 06, 2014 7:52

Tack för alla svar :-)
Det får bli att leta
Pajero,
Patrol ock
Landcruiser
Men leta mer pengar först :-))
Ha de gött / Dennis

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » sön apr 06, 2014 9:19

Diffbar för de pengarna diskvalificerar väl G-Wagen och Land Rover.
Finns, såvitt jag kan komma på just nu, endast Lada Niva som är "diffbar" = har konstant 4x4 och fördelningslåda där man kan låsa diffrentialen mellan axlarna.
Eller vad menar du med "diffbar"? Finns nog ingen bil som inte har "diff" i axlarna.

Så mitt tips är att kolla Lada Niva. :tumbup:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

mantajohan
Forumräv

Inlägg av mantajohan » sön apr 06, 2014 11:49

Wältmeister skrev:Diffbar för de pengarna diskvalificerar väl G-Wagen och Land Rover.
Finns, såvitt jag kan komma på just nu, endast Lada Niva som är "diffbar" = har konstant 4x4 och fördelningslåda där man kan låsa diffrentialen mellan axlarna.
Eller vad menar du med "diffbar"? Finns nog ingen bil som inte har "diff" i axlarna.

Så mitt tips är att kolla Lada Niva. :tumbup:
cherokee xj har låsbar mittdiff precis som lada niva :beer:
letar mercedes w201 och w124 200 diesel

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » sön apr 06, 2014 13:00

mantajohan skrev: cherokee xj har låsbar mittdiff precis som lada niva :beer:
Nyhet för mig att XJ fanns att få med riktig/konstant 4x4 och fördelningslåda med spärrbar mellandiff.
Trodde dom bara hade "klokoppling" på 4x4 = stelkopplat = livsfarligt på vinterväg.
Men man lär så länge man lever.
Mina två TJ, -05 & -06, hade i alla fall inte riktig 4x4 som G-Wagen, Land Rover och Niva m fl = Mitsubishi + Landcruiser + Patrol.
:wink:

mantajohan
Forumräv

Inlägg av mantajohan » sön apr 06, 2014 17:57

Wältmeister skrev:
mantajohan skrev: cherokee xj har låsbar mittdiff precis som lada niva :beer:
Nyhet för mig att XJ fanns att få med riktig/konstant 4x4 och fördelningslåda med spärrbar mellandiff.
Trodde dom bara hade "klokoppling" på 4x4 = stelkopplat = livsfarligt på vinterväg.
Men man lär så länge man lever.
Mina två TJ, -05 & -06, hade i alla fall inte riktig 4x4 som G-Wagen, Land Rover och Niva m fl = Mitsubishi + Landcruiser + Patrol.
:wink:
xj fanns med både 242 fördelningslåda (vanligast) son har både 4wd fulltime och parttime 231 har bara partime och ingen öppen mittdiff

grand cherokee och troligtvis även nyare jeepar (förutom wrangler?) har troligtvis bara viscokoppling eller liknande mambojambo
letar mercedes w201 och w124 200 diesel

Sdkfz251
Guru

Inlägg av Sdkfz251 » tis apr 08, 2014 2:02

Jag kan bara hålla med i lovsången runt Jeep Cherokee XJ. Otroligt bra bil, jag har haft 4 st varav en var Jeep Comanche MJ (pickis). Kia Sportage vet i tusan om du skulle ha som alternativ... det finns en anledning till det låga andrahandsvärdet, och flera på blocket har det lite si och så med motorerna. Men en ägare som verkligen kör/äger en kan ge ett mer objektivt omdömme.

Niva är också trevlig men du skulle ju ha den som bruksbil och då får du inte vara kräsen för komforten är som en Volvo Amazon. Själv har jag haft Land Rover Discovery som bruksbil och jag var jättenöjd, diffat och trevlig på alla sätt och vis. Skatten var lite dyr då det var en diesel, men som Lb-reggad utan baksäte så kröp den ner på 4500:-/år, annars 9500:- som Pb-reggad. V8 Discos är billigare men soppaförbrukningen är inte att leka med då samtliga Discovery är som Range Rovers, dvs konstant 4x4.

Hur man än vrider och vänder så tror jag Cherokee skulle passa dig som hand i handske, eller kanske en Suzuki Grand Vitara V6? Själv kör jag en 98:a och är skitnöjd... förvisso inget diffat sådär direkt men en trevlig och bra 4x4 (bättre än många andra i sammma segement).

:tumbup:
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.

Wältmeister
4x4xnerd

Inlägg av Wältmeister » tis apr 08, 2014 10:52

Eftersom jag själv sitter i den behagliga situationen att leta efter liten 4x4, men med något rymligare budget än Eremiten, så delger jag er min (för tillfället) uppfattning.
I min värld finns Mitsubishi Pajero Shogun generation 3(lite väl stor och med lite för höga fasta & driftkostnader men med underbar komfort), Mitsubishi Pajero Pinin(finns tyvärr inga nyare eftersom modellen är nerlagd), Suzuki Grand Vitara 1.6 3-d generation 3(fruktansvärt övervärderade men med stort habegär), Suzuki Jimny facelift och Lada Niva -10 och nyare(transmission & inredning m m bättre/finputsat).
För dessa begärs priser i spannet 40.000:- till 80.000:- oprutat.
Alla utom Nivan går att teoretiskt fastställa priset på med stöd av bilpriser.se.
För nyare Niva får man väl gå på den gamla devisen att en bil tappat halva värdet efter 3 år.
Ingendera accepteras av säljare, som regel.
De flesta bilfirmor, som vanligtvis ligger 50 % över bilpriser.se svarar inte ens på mejl om man frågar dem om den kan tänka sig att sälja för ett pris i närheten av bilpriser.se
Inte heller privatpersoner svarar på denna förfrågan.
Undantag finns, men vanligen svarar man då: har du inte pengar så får du söka vidare.
Och så ser man annonserna blekna bort på Blocket för att återkomma senare med lägre pris.
En av mina favoriter har konstant varit ute på Blocket sedan augusti förra året. Prisförhandlingar, med bilfirman, har resulterat i viss prisreduktion, men inte tillräckligt.
I princip ska man inte prisförhandla med bilar man inte sett, men jag har inte strikt tillämpat detta när jag själv annonserat ut bilar på Blocket.

För tillfället ägnas mina intellektuella resurser åt en Niva Army -11. Vettigt prissatt från början men tyvärr geografiskt avlägsen. Dessutom är det en gammal vän och klubbkamrat som äger den, vilket gör det svårare att vara ohemul. :rodnar:

Alternativ 2 är en Jimny -06.

Om köpet drar ut för länge på tiden så hinner min kropp återhämta sig, så jag kan bruka Deffen, vilket skulle drabba min ambition att beröva mina barn och barnbarn ekonomiska medel som dom inte gjort sig förtjänta av.

Ett önskemål jag har är att min tillkommande bil ska rymmas inom maskinskadegarantin på försäkringen. Detta diskvalificerar de bilar som inte är "svensksålda", är mer än 5 år och har mer än 10.000 mil på vägmätaren.
Men på ovanstående får jag nog dagtinga med önskemålet. :cry:

B t w, är det Murphy som ser till att de bilar jag är intresserad av finns i Skåne, Blekinge eller Halland? :aargh:

Efter bästa förstånd. :tumbup:

Skriv svar