Dags att göra en uppdatering igen!
För någon vecka sedan fick jag klart mitt ingående drev till fördningslådan, med lite hjälp av skolan. Resultatet blev kanon med minst lika bra passform som den gamla medbringaren.
Har nu kommit till det skedet där jag ska sitta i bilen, Provmonterade fars rutram ifrån Commandon (dock är den 5 cm lägre) bara för att få en hyfsad ide om var jag befinner mig. Har nu tyvärr stött på lite patrull, det visar sig att mina 190 cm är för långt för att det ska finnas frigång mellan mitt huvud och buren. Har maxat stolen så mycket det är vettigt för att kunna bygga ett golv och fästen till stolen. Det får helt enkelt inte plats! Kickupen på en suzuki ram är lååååååång och väldigt flack. och för att jag ska kunna få ner karossen så det inte ser helt knas ut så finns det bara en utväg. Kapa av ramen!!
Det kommer bli en helt ny ram från mitten och bakåt, med exakt de måtten jag vill, den designen jag vill, och framför allt jag kommer kunna sitta i en lagom höjd.
Tankarna springer vidare och ramen får vara orörd tills jag har gjort golvet i karossen, så jag kan mäta mer exakt. Jag kommer att ha en mellanvägg som både kommer att utgör en del av mina hjulhus och frånskilja mig ifrån fulecell batteri mm. För att krysset i huvudbågen ska få plats och alla annat så kommer stolen hamna längre fram än vad som var förväntat. Jag har bara 60 cm i mellan torpedväggen och stolens framkant, normalt ligger ungefär 70-80.
Tittar man på en formula bil som har samma kaross som jag så har de ett längre insteg än en original 7:a.Mitt nya insteg kommer att vara 10-12 cm längre (funderar även att länga karossen mellan insteget och bakskärmen, ifall det fof är ont om plats.)
Så jag började min helg med att vaxa en av instegssidorna och la ett lager formgelcoat, Plastade sedan min gjutform.
Ett helt okej resultat enligt mig.
Har även gjort "den riktiga " biten, tyvärr hamna den aldrig på bild. Imorgon ska jag kapa isär karossen och se om det kan bli lite längre!
//Edvin Börjesson