Köpa pickup
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Köpa pickup
Hej alla kunniga.
Jag tänker byta bort min Jeep Commander 3,0crd mot en jänkar pickup från 2000 talet .
Frågan är bara vilken , förutsättningen är att jag drar rätt tungt ca 3500kg + minus hundra kilo den ska vara driftsäker bekväm och ball.
I grund och botten är jag en Diesel kille men funderar även på Bensin/etanol .
Önskar tips på lämpliga modeller och deras styrkor respektive svagheter.
Lite verklig bränsle förbrukning från er som vet vore också tacksamt.
Mvh
Johan
Jag tänker byta bort min Jeep Commander 3,0crd mot en jänkar pickup från 2000 talet .
Frågan är bara vilken , förutsättningen är att jag drar rätt tungt ca 3500kg + minus hundra kilo den ska vara driftsäker bekväm och ball.
I grund och botten är jag en Diesel kille men funderar även på Bensin/etanol .
Önskar tips på lämpliga modeller och deras styrkor respektive svagheter.
Lite verklig bränsle förbrukning från er som vet vore också tacksamt.
Mvh
Johan
Re: Köpa pickup
Jag kör cheva avalanche från -04 med 5,3 vortech (bensin) snart 24000 mil.
Förbrukning enligt färddatorn 1,6-1,8 i stan, mycket korta sträckor och har ingen motorvärmare.
På långkörning 1,23 som bäst med 265/65/17 dubbdäck.
Nu sitter det cooper stt 305/75/16 så nu vet jag inte hur mycket bränsle det går men mycket iaf
Min bil är reggad av någon fegis så har bara 1500 i släpvikt men det är ju inte bilens fel, har sett med 3500.
Jag är helnöjd med bilen men är ju inte alla som tycker om utseendet på avalanchen.
Har en lång skoter som åker på flaket utan problem.
Har inte haft den så länge så kan inte uttala mig om driftsäkerhet än men har inte haft några problem själv. Bytt en lambdagivareoch är en bussning som är dålig.
Förbrukning enligt färddatorn 1,6-1,8 i stan, mycket korta sträckor och har ingen motorvärmare.
På långkörning 1,23 som bäst med 265/65/17 dubbdäck.
Nu sitter det cooper stt 305/75/16 så nu vet jag inte hur mycket bränsle det går men mycket iaf

Min bil är reggad av någon fegis så har bara 1500 i släpvikt men det är ju inte bilens fel, har sett med 3500.
Jag är helnöjd med bilen men är ju inte alla som tycker om utseendet på avalanchen.
Har en lång skoter som åker på flaket utan problem.
Har inte haft den så länge så kan inte uttala mig om driftsäkerhet än men har inte haft några problem själv. Bytt en lambdagivareoch är en bussning som är dålig.
Hannes
Chevrolet Avalanche. -04
Chevrolet Avalanche. -04
Re: Köpa pickup
Eftersom du ska dra tungt så ser jag egentligen bara ett alternativ, Cheva silverado med duramax diesel. Bra bil, bra motor och exceptionellt bra låda.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Re: Köpa pickup
Hur är hållbarheten på en duramax diesel för det är väll en riskokare i grund och botten eller har jag helt fel ?
Var bör man dra gränsen på miltal på en cheva silverado med duramaxen ?
Var bör man dra gränsen på miltal på en cheva silverado med duramaxen ?
Re: Köpa pickup
Har för mig att Terribärgaren har en sån och han åker ju landet runt med Terrin i släptåg så det låter som att det kan passa TS användningsområde.henke_99 skrev:Eftersom du ska dra tungt så ser jag egentligen bara ett alternativ, Cheva silverado med duramax diesel. Bra bil, bra motor och exceptionellt bra låda.
Mina offroadbilder [Länk]
Pajero LWB gen II 3500 [Länk] - Inväntar offroafpremiären
Chevrolet S-10 S/T Pickup 4WD 262cui -96 - Vilar sig i form.
Pajero LWB gen II 3500 [Länk] - Inväntar offroafpremiären
Chevrolet S-10 S/T Pickup 4WD 262cui -96 - Vilar sig i form.
Re: Köpa pickup
Det verkar inte helt smidigt att hitta en cheva som får ha 3500kg på kroken många ligger betydligt under det.
Går det att byta drag eller måste man hitta rätt från början.
Går det att byta drag eller måste man hitta rätt från början.
Re: Köpa pickup
Jag har hört allt för många skräckhistorier om duramaxen, för att vilja ha en sån,
men Allison-automaterna verkar ju faktiskt vara riktigt bra...
Jag skulle ha valt en Dodge med cumminsdiesel o manuell låda (deras automater är lite klena).
Fordarna vet jag för lite om för att kunna råda om.
Men jag hade definitivt valt en diesel före en bensinare, oavsett märke o modell.
En bensinare blir väldigt törstig när den får gå tungt.
men Allison-automaterna verkar ju faktiskt vara riktigt bra...
Jag skulle ha valt en Dodge med cumminsdiesel o manuell låda (deras automater är lite klena).
Fordarna vet jag för lite om för att kunna råda om.
Men jag hade definitivt valt en diesel före en bensinare, oavsett märke o modell.
En bensinare blir väldigt törstig när den får gå tungt.
Re: Köpa pickup
en ford med powerstroke 7,3a td ihop med manuell låda är en ganska skott säker drivlina,
och bra fram/bakvagn men fordarna brukar va lite snikna inuti tyvärr... annars hade jag ju valt duramax
dieseln de e en grym drivlina!! dock så är spridarna ett bekymmer på duramaxen som kan komma....
de ja kan säga om dodgen är som grottulf säger de sa ha manuell låda för att hålla, och att de är skramliga/skakiga inuti, de e väl mina erfarenheter av de tre stora... och både dodgen o forden brukar vara C reggade chevorna finns båda delarna och det brukar ju vara 3500 i dragvikt på alla tre
och bra fram/bakvagn men fordarna brukar va lite snikna inuti tyvärr... annars hade jag ju valt duramax
dieseln de e en grym drivlina!! dock så är spridarna ett bekymmer på duramaxen som kan komma....
de ja kan säga om dodgen är som grottulf säger de sa ha manuell låda för att hålla, och att de är skramliga/skakiga inuti, de e väl mina erfarenheter av de tre stora... och både dodgen o forden brukar vara C reggade chevorna finns båda delarna och det brukar ju vara 3500 i dragvikt på alla tre
lift your truck fat chicks can´t jump!
Re: Köpa pickup
Kan du utveckla lite? Det enda jag hört om dom är att dom tidiga årsmodellerna hade bekymmer med spridare som blir dåliga vid drygt 20k mil och inte stänger ordentligt. Detta medför (framför allt om man står mycket på tomgång) att det späder ut motoroljan med diesel och totalraset är ett faktum om man inte byter spridarna i tid, eller olja ofta... Detta syns genom att den blåryker ganska ordentligt, främst på tomgång.Grottulf skrev:Jag har hört allt för många skräckhistorier om duramaxen, för att vilja ha en sån,
men Allison-automaterna verkar ju faktiskt vara riktigt bra...
I sverige är spridarna snuskigt dyra (5000 kr styck vilket blir 40000 kr för alla 8 ) vilket gör att när dom börjar bli dåliga så lämnar folk in bilen, spridarna demonteras och provtrycks och endast dom som är dåliga byts vilket får till följd att även dom som inte var dåliga då ganska snart ger upp dom med. Spridarna sitter under ventilkåporna vilket gör att det tar utan vidare nån arbetsdag att byta dom, när det är dags beställer man alltså istället 8 spridare från usa för drygt 15000 kr och byter alla samtidigt. Så köper man en bil där det påstås att spridare är bytta så ska alla 8 vara bytta, annars kommer man snart få riva i motorn igen.
Allisonlådan är riktigt bra, så länge man håller sig till effekten den är byggd för precis som med allt annat. (en verkstad jag pratat med gillade den inte, just för att den sällan går sönder) (duramaxen är lätt att chippa till över 400 hk, och där ligger gränsen för lådan) Förutom i alla chevas duramaxpickuper så sitter samma låda tydligen i många husbilar, mindre lastbilar och även vissa bussar. Väljer man en bil från -05 eller nyare så är dom 6-stegade varav dom två högsta växlarna är överväxlar.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Re: Köpa pickup
Är det spridar problem på alla års modeller?
Är der Allison låda på bensinarna också och har dom några svagheter förutom soppa räkningen ?
Driftsäkerheten är viktigare än bränsle förbrukningen men jag har nog 3,5 ton bakom bilen till 50%.
Är der Allison låda på bensinarna också och har dom några svagheter förutom soppa räkningen ?
Driftsäkerheten är viktigare än bränsle förbrukningen men jag har nog 3,5 ton bakom bilen till 50%.
Re: Köpa pickup
Min egna favorit är dodge 2500 12v diesel med manuell låda. Enkel och robust fast kanske lite omodern men oerhört driftsäker och tålig .
Simpel rak lastbilsexa med radpump dvs inga konstiga bränslesystemshaverier och ingen bråkande elektronik mer än abs och airbag.
Tyvärr är den amerkanska plasten i inredningen smäckig och dåligt åldertålig
Simpel rak lastbilsexa med radpump dvs inga konstiga bränslesystemshaverier och ingen bråkande elektronik mer än abs och airbag.
Tyvärr är den amerkanska plasten i inredningen smäckig och dåligt åldertålig
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Re: Köpa pickup
Det är nog mest spridarna och de rejäla haverierna som följdeffekt av dem, som jag har hört om.henke_99 skrev:Kan du utveckla lite? Det enda jag hört om dom är att dom tidiga årsmodellerna hade bekymmer med spridare som blir dåliga vid drygt 20k mil och inte stänger ordentligt. Detta medför (framför allt om man står mycket på tomgång) att det späder ut motoroljan med diesel och totalraset är ett faktum om man inte byter spridarna i tid, eller olja ofta... Detta syns genom att den blåryker ganska ordentligt, främst på tomgång.Grottulf skrev:Jag har hört allt för många skräckhistorier om duramaxen, för att vilja ha en sån,
men Allison-automaterna verkar ju faktiskt vara riktigt bra...
Men det blev alltså bättre någon viss årsmodell?
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 147
- Blev medlem: lör aug 06, 2011 22:02
Re: Köpa pickup
Jag har en cheva silverado 1500,5,3l Z71 4x4 bensin 02 19000mil höjd 8tum å nya 35or som inte rullat en mil..
Ny förstärkt växellåda på Gbals i Gävle.. Ny vattenpump, thermostat, multirem, bägge hjullagerfram, bromsar runt om förra sommaren.. Mycke nytt å bytt alltså. Grym att dra med enligt mig, ligger kring 1,5L milen med 3,5ton bakom.
Svart, skinnklädsel, ac mm
Ska tyvärr sälja nu pga sjukdom å får inte köra bil på ett år....
Helt värdelöst.
Kan ju höra av dig om de verkar intressant.
Tänkte putsa pån annars å lägga ut på blocket framöver.
Ny förstärkt växellåda på Gbals i Gävle.. Ny vattenpump, thermostat, multirem, bägge hjullagerfram, bromsar runt om förra sommaren.. Mycke nytt å bytt alltså. Grym att dra med enligt mig, ligger kring 1,5L milen med 3,5ton bakom.
Svart, skinnklädsel, ac mm
Ska tyvärr sälja nu pga sjukdom å får inte köra bil på ett år....
Helt värdelöst.
Kan ju höra av dig om de verkar intressant.
Tänkte putsa pån annars å lägga ut på blocket framöver.
8" höjd Chevrolet Silverado Lt 1500 02
3.5tons maskin trailer, 250x580cm,
3.5tons maskin trailer, 250x580cm,