Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
huricane4
- Användare
Caffe skrev:Wastelander skrev:Risken för krig finner jag ganska liten för tillfället. Vad jag mest funderar på är alla de skeva politiska kommentarerna som fälls från främst EU och delvis av USA. Hur fan kan en folkomröstning vara ett brott mot demokratin eller ett hot mot mänskligheten?
Därför att alternativen är
Nej till Ukraina eller
Ja till Ryssland. Dessutom övervakades valet av ryska militären och ett antal ryska "självförsvarsgrupper"... Sedan kan man också fundera över hur rösträkningen gått till när 125% av invånarna i något område röstat ja till ryssland... Därför gnälls det lite från väst.
Enda anledningen att det inte gnälls mer är att Ryssland har en jävla massa olja och gas som vi är beroende av.
Alternativen va väll att bli en del av Ryska Federationen eller vara kvar som en självständig del av Ukraina?
Och var har du hittat uppgifter om röst procenten?
-
lam84
- Forumräv
hur länge tar det att få dom strids dugliga då? ryssen kan gå iland 500 meter från mit hus finns inga minor i vattnet kvar alla bunkrar är bortagna tar dom gotland så har dom hela östersjön nästa blir kalmar stockholm men så här har det blivit med alla år av att ha en rysk vänlig regering

Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld
-
PontusH
- Hemmastadd
lam84 skrev:hur länge tar det att få dom strids dugliga då? ryssen kan gå iland 500 meter från mit hus finns inga minor i vattnet kvar alla bunkrar är bortagna tar dom gotland så har dom hela östersjön nästa blir kalmar stockholm men så här har det blivit med alla år av att ha en rysk vänlig regering

Hehe jo det är ju något som tar sin lilla tid eftersom det inte finns några som kan köra de

.. visst vagnarna är ju klara om man räknar bort ammunition, att få dit folk är största problemet. Sen förstår jag inte riktigt behovet av att ha vagnar på gotland, borde istället satsa på flottan o flyget samt kustförsvar. För om ryssen redan gått iland på gotland så har vi ju mer eller mindre förlorat redan..
Mercedes Geländewagen 280ge, 1989
-
Caffe
- Forumräv
-
Kontakt:
huricane4 skrev:Caffe skrev:Wastelander skrev:Risken för krig finner jag ganska liten för tillfället. Vad jag mest funderar på är alla de skeva politiska kommentarerna som fälls från främst EU och delvis av USA. Hur fan kan en folkomröstning vara ett brott mot demokratin eller ett hot mot mänskligheten?
Därför att alternativen är
Nej till Ukraina eller
Ja till Ryssland. Dessutom övervakades valet av ryska militären och ett antal ryska "självförsvarsgrupper"... Sedan kan man också fundera över hur rösträkningen gått till när 125% av invånarna i något område röstat ja till ryssland... Därför gnälls det lite från väst.
Enda anledningen att det inte gnälls mer är att Ryssland har en jävla massa olja och gas som vi är beroende av.
Alternativen va väll att bli en del av Ryska Federationen eller vara kvar som en självständig del av Ukraina?
Här.
http://www.pravda.com.ua/news/2014/03/17/7019270/" onclick="window.open(this.href);return false; Använd google translate.
Alternativen var att bli en del av Ryska Federationen eller återgå till de gamla ryssvänliga reglerna innan 1992. Att låta (går)dagens situation fortsätta var inget alternativ.
http://www.svt.se/nyheter/varlden/tydli ... dersokning" onclick="window.open(this.href);return false;.
-
lam84
- Forumräv
då tycker jag samerna ska få rösta om självständighet skåne med gotlänningar so vill ha det med
jeep wrangler -05
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld
-
huricane4
- Användare
Caffe skrev:huricane4 skrev:Caffe skrev:
Därför att alternativen är Nej till Ukraina eller Ja till Ryssland. Dessutom övervakades valet av ryska militären och ett antal ryska "självförsvarsgrupper"... Sedan kan man också fundera över hur rösträkningen gått till när 125% av invånarna i något område röstat ja till ryssland... Därför gnälls det lite från väst.
Här.
http://www.pravda.com.ua/news/2014/03/17/7019270/" onclick="window.open(this.href);return false; Använd google translate.
Alternativen var att bli en del av Ryska Federationen eller återgå till de gamla ryssvänliga reglerna innan 1992. Att låta (går)dagens situation fortsätta var inget alternativ.
http://www.svt.se/nyheter/varlden/tydli ... dersokning" onclick="window.open(this.href);return false;.
Ungefär som jag skrev då?
att kalla alternativen för Ja till Ryssland och NEJ till Ukraina är ju inget än en ren lögn.
Dock verkar det lurigt med valdeltagandet, men vad jag kan se så jämför dom hur många invånare staden har med hur många som röstade där? Sevastopols röstningsdistrikt kan ju mkt väl sträcka sig utanför citykärnan?
Dock så tycker jag att Krim ska vara en del av Ukraina men för tillfället är det nog bättre att det är under ryskt styre än under en dåligt organiserad kuppregering.
-
OBELIX
- OffroadGeek
Det har väl funkat bra med att ha ryska områden som utpost utan gräns mot själva Ryssland innan? Kaliningrad är ju ett område som bara gränsar mot Litauen o Polen, och där har det väl alltid varit lugnt, eller har jag missat nåt litet uppror?
Fick ju en hel del info på den tiden man var aktiv i hemvärnet (kustvärnet) om hur det politiska läget var- men minns inte att det pratades nåt om Kaliningrad.
Jag vill inte med detta inlägg ge mitt stöd för nån av "sidorna" i Krimkonflikten- bara ge exempel på att det finns områden med liknade geografiska förutsättningar.
SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a
-
Sdkfz251
- Guru
Nu vet jag inte om ni följt konflikten som jag har gjort... men det börjar bli mycket värre nu, Ukraina talar om WW3.
Jag har en kompis som jobbar som tillförordrad produktionschef på ett norskt företag i varvsindustrin. Dom har fått skicka hem flera polska arbetare för den polska regeringen har kallat in reserver till övningar, det är nog värre än vad vi tror...

Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
-
lam84
- Forumräv
ryssland skulle aldrig våga gå på nato
jeep wrangler -05
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld
-
hakanjet
- Användare
Vill nog lägga stor skuld på EU till att det blivit så här.Hade inte EU börjat prata med Ukraina om eventuellt medlemskap så hade situationen varit en annan.Vi har fått nog av en massa gamla öststater som blivit medlemmar dom bidrar inte med något får bara en massa ekonomiska fördelar och dess medborgare kommer hit och lever på våra sociala förmåner.
-
huricane4
- Användare
hakanjet skrev:Vill nog lägga stor skuld på EU till att det blivit så här.Hade inte EU börjat prata med Ukraina om eventuellt medlemskap så hade situationen varit en annan.Vi har fått nog av en massa gamla öststater som blivit medlemmar dom bidrar inte med något får bara en massa ekonomiska fördelar och dess medborgare kommer hit och lever på våra sociala förmåner.
Håller med om att Eu har stor skuld till att det är som det är kanske inte just av den anledningen men ändå.
-
Sdkfz251
- Guru
Ukraina återinför allmän värnplikt, senaste nytt från BBC. Jag håller delvis med om att Ryssland inte vågar ge sig på Nato, men man får tänka på att Nato inte är helt enat, Tyskland och Frankrike är i dagsläget beroende av Ryssland, Frankrike håller på med en stororder på örlogsfartyg till Ryssland, Tyskland är beroende av rysk gas.
En anledning till den ryska önskan om ett delat/splittrat Ukraina hörde jag på P1 i veckan. Tydligen är Ukraina storleverantör av bla: reservdelar till den balistiska kryssningmisilen SS-18, växellådor till Mi-24 Hind helikoptrar mm. Detta vill inte Ryssland ska gå dem ur händerna då det är en del av det strategiska försvaret.
Sagan är nog inte slut ännu...
PS
Kaliningrad enklavaven diskuterades mycket under min värnplikt (1986-87).
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.