Skruv till torsion? (panik)

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

johnnycobra
Hemmastadd

Skruv till torsion? (panik)

Inlägg av johnnycobra » lör apr 26, 2014 22:11

Hej,

Vore extremt tacksam för lite snabb hjälp. Skulle spänna torsionen på min Navara 2001, D22. Såklart gick ena skruven av och får jag inte till det imorgon så kommer jag inte till jobbet (går inga bussar på vischan där jag bor).

Min fråga är: kan man ta vilken "typ" av skruv som helst, bara den har samma mått? Eller är det nåt speciellt material som gäller? Tänkte åka till jula o hitta en likadan skruv bara för finns inga andra affärer öppna.

supertack på förhand!!!

//johan
King Cab -01, något höjd - Såld
Dodge Ram 1500-07, 5,7 L Hemi, Höjd 3", Svart såklart... - Såld:(
Suzuki Samurai -91

kingkingking
Användare

Re: Skruv till torsion? (panik)

Inlägg av kingkingking » lör apr 26, 2014 22:18

Jag tror att en vanlig bult med samma diameter borde hålla tillfälligt men spänn inte så hårt, annars i värsta fall så går den väl köra för den står ju på genomslagsgummit!

johnnycobra
Hemmastadd

Inlägg av johnnycobra » lör apr 26, 2014 22:44

Tack för snabb hjälp King!
Då är ju iaf måndagen räddad. Men på lång sikt behöver jag alltså en skruv som är speciell för ändamålet tolkar jag det som? Surt dessutom när man äntligen höjer så slutar det med att man får köra runt lägre än innan:(
Suzuki Samurai -91

johnnycobra
Hemmastadd

Inlägg av johnnycobra » sön apr 27, 2014 19:51

Bara en följdfråga i min egen tråd.

Har läst en massa om hur man spänner torsionsfjädrarna men undrar om jag gör nåt fel. För innan skruven gav sig (den gick faktiskt inte av, det var gängorna som small) blev det stört omöjligt att spänna mer. Då hade jag höjt den 4 cm och hade alltså ca 1,08 cm kvar till 2" (för den var inte höjd innan).

Är det nåt man ska göra för att kunna skruva åt mer? Typ trycka ner hjulet? Det låg ju redan på utfjädringsstoppen? Eller skulle jag ha flyttat splinsen? Fattar ej vad jag gjorde galet?

Var o köpte rostfri gängstång på jula idag. Med den kunde jag spänna tills den var en cm lägre än innan jag ens började. var kan man köpa "riktiga" skruvar? Såg "t-skruv" på mekonomen, är det dem?
Suzuki Samurai -91

Caffe
Forumräv
Kontakt:

Inlägg av Caffe » sön apr 27, 2014 19:56

johnnycobra skrev:Bara en följdfråga i min egen tråd.

Har läst en massa om hur man spänner torsionsfjädrarna men undrar om jag gör nåt fel. För innan skruven gav sig (den gick faktiskt inte av, det var gängorna som small) blev det stört omöjligt att spänna mer. Då hade jag höjt den 4 cm och hade alltså ca 1,08 cm kvar till 2" (för den var inte höjd innan).

Är det nåt man ska göra för att kunna skruva åt mer? Typ trycka ner hjulet? Det låg ju redan på utfjädringsstoppen? Eller skulle jag ha flyttat splinsen? Fattar ej vad jag gjorde galet?

Var o köpte rostfri gängstång på jula idag. Med den kunde jag spänna tills den var en cm lägre än innan jag ens började. var kan man köpa "riktiga" skruvar? Såg "t-skruv" på mekonomen, är det dem?
Du avlastade väl torsionsnyckeln med en avdragare el dyl?
Mina offroadbilder [Länk]
Pajero LWB gen II 3500 [Länk] - Inväntar offroafpremiären
Chevrolet S-10 S/T Pickup 4WD 262cui -96 - Vilar sig i form.

Danne
OffroadGeek
Kontakt:

Inlägg av Danne » sön apr 27, 2014 20:58

Jag brukar bara lyfta framaxeln så att hjulen hänger i luften och då har det aldrig varit några problem.
Ioförsig en L200 men dom lär ju vara lika byggda misstänker jag.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Mathias T
4x4xnerd

Inlägg av Mathias T » sön apr 27, 2014 21:09

Rostfritt brukar vara olämpligt att dra hårt med,dom skär i gängorna
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

henke_99
4x4xnerd

Inlägg av henke_99 » sön apr 27, 2014 21:13

Danne skrev:Jag brukar bara lyfta framaxeln så att hjulen hänger i luften och då har det aldrig varit några problem.
Ioförsig en L200 men dom lär ju vara lika byggda misstänker jag.
Jag gjorde så på min suburban med, vart inga problem. Drog utan problem åt bultarna med vanlig 1/2" spärr. Samma sak även på både en s10 pickup och en silverado.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

johnnycobra
Hemmastadd

Inlägg av johnnycobra » sön apr 27, 2014 22:24

Caffe, nej jag avlastade inte. Då måste man väl vara två? För jag drog skruven med ena handen o höll emot på muttern med den andra. annars snurrade det bara runt. men du menar att man bör hålla emot själva staven så det inte är så hårt spännt?

Tack Mathias. visste inte det om rostfritt. Vet du vad man ska ha istället?

Jag tror mig ha gjort som ni, Henke o Danne. Alltså jag satte domkraften där fram o hissade upp tills båda framhjulen var en decimeter över backen. Så länkarmarna låg mot stoppgummit alltså. men konstigt nog var det så spännt ändå att det inte gick att skruva mer. tog ett rör på spärrnyckeln för att få kraft o då rök gängorna. på originalskruven alltså. de nya rostfria vågade jag knappt dra alls.
Suzuki Samurai -91

Andreas_j
Hemmastadd
Kontakt:

Inlägg av Andreas_j » ons maj 07, 2014 21:14

Hej.
Hoppas att du lossnade kontra muttern först, annars kan jag tänka mig att det blir gäng knas.
Om det inte var superrostigt så borde det inte vara någon fara för gängorna på skruven.

Har du fått tag i skruv? Gissar annars att det är samma på gamla Terrano, såna har jag...

Mvh Andreas_j

johnnycobra
Hemmastadd

Inlägg av johnnycobra » tor maj 08, 2014 7:12

Japp jag lossade kontra- + låsmutter. Men tror skruven hade rostat sönder, alt att själva torsionstaven kärvade.

Tack för erbjudandet men jag köpte grejerna hos en Nissanåterförsäljare. Nu funkar det klockrent.
Suzuki Samurai -91

Skriv svar