Diffspärr King Cab -87?

Toyota, Nissan, Mitsubishi, Kia m.fl

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

DahlinPics
Nybörjare
Inlägg: 8
Blev medlem: mån apr 28, 2014 0:50
Ort: Bollnäs

Diffspärr King Cab -87?

Inlägg av DahlinPics » lör maj 03, 2014 17:36

Tjena! Har en fundering över fyrhjulsdriften på min king cab.. Hur driver den? Finns de något sätt att diffa den helt? Bilen behöver inte gå genom besiktningen om det underlättar?

Mvh

Valptarzan
Användare
Inlägg: 78
Blev medlem: sön aug 12, 2012 21:19

Re: Diffspärr King Cab -87?

Inlägg av Valptarzan » lör maj 03, 2014 20:24

Svetsdiffa bakaxeln!

DahlinPics
Nybörjare
Inlägg: 8
Blev medlem: mån apr 28, 2014 0:50
Ort: Bollnäs

Re: Diffspärr King Cab -87?

Inlägg av DahlinPics » lör maj 03, 2014 22:29

Valptarzan skrev:Svetsdiffa bakaxeln!
Blir den diffad fram då också?

henke_99
4x4xnerd
Inlägg: 8407
Blev medlem: sön jun 29, 2008 13:20
Ort: Ulricehamn

Re: Diffspärr King Cab -87?

Inlägg av henke_99 » lör maj 03, 2014 22:46

DahlinPics skrev:
Valptarzan skrev:Svetsdiffa bakaxeln!
Blir den diffad fram då också?
Den är ju diffad original... Men nej, den kommer inte bli spärrad fram för att du svetsar bakdiffen. Vidare bör du nog inte ha spärrat fram, tvivlar på att det håller. Dessa ifs-framvagnar är generellt rätt klena.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.

GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.

Opel Kadett GSI 16v -89.

Fullsize Offroaders

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Diffspärr King Cab -87?

Inlägg av Fisketorp » sön maj 04, 2014 17:59

Har du öppen diff bak så funkar det ju att svetsa.
Har du LSD så se över om den funkar alt spänna?

Investera i Kina arb.

Fram kan du ju svetsa fast det blir inte lättstyrt se om det går att hitta en beg spärr istället

DahlinPics
Nybörjare
Inlägg: 8
Blev medlem: mån apr 28, 2014 0:50
Ort: Bollnäs

Re: Diffspärr King Cab -87?

Inlägg av DahlinPics » sön maj 04, 2014 18:47

henke_99 skrev:
DahlinPics skrev:
Valptarzan skrev:Svetsdiffa bakaxeln!
Blir den diffad fram då också?
Den är ju diffad original... Men nej, den kommer inte bli spärrad fram för att du svetsar bakdiffen. Vidare bör du nog inte ha spärrat fram, tvivlar på att det håller. Dessa ifs-framvagnar är generellt rätt klena.
Den driver ju aldrig på alla 4? så helt diffad lär den ju inte vara?

TerranoJohan
Forumräv
Inlägg: 790
Blev medlem: sön jul 28, 2013 11:28
Ort: Lindesberg

Re: Diffspärr King Cab -87?

Inlägg av TerranoJohan » sön maj 04, 2014 19:38

Det är ju just det den är...försedd med diffrentialer, som låter hjulen gå med olika fart, tex när du ska svänga, då får hjulen olika långt att rulla beroende på om dom har inner eller ytterkurva. Det du menar är ju att SPÄRRA diffrentialerna, så den driver lika på samma axel...

Den enda "spärr" som finns orginal är att fördelningslådan låser så du iaf har 50% fram och 50% bak...det är ju bättre än tex en LandRover...men inte bra. Svetsa bakaxeln, eller skaffa nån form av diff-SPÄRR...för diffrentialer har du redan :D
*Terrrano 3,0ZD 2004, 285/75-16, overland utrustad.

*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004

*Ford Escort RS 1989 på R-däck :mrgreen:

Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670" onclick="window.open(this.href);return false;

DahlinPics
Nybörjare
Inlägg: 8
Blev medlem: mån apr 28, 2014 0:50
Ort: Bollnäs

Re: Diffspärr King Cab -87?

Inlägg av DahlinPics » mån maj 05, 2014 4:08

TerranoJohan skrev:Det är ju just det den är...försedd med diffrentialer, som låter hjulen gå med olika fart, tex när du ska svänga, då får hjulen olika långt att rulla beroende på om dom har inner eller ytterkurva. Det du menar är ju att SPÄRRA diffrentialerna, så den driver lika på samma axel...

Den enda "spärr" som finns orginal är att fördelningslådan låser så du iaf har 50% fram och 50% bak...det är ju bättre än tex en LandRover...men inte bra. Svetsa bakaxeln, eller skaffa nån form av diff-SPÄRR...för diffrentialer har du redan :D
Okej! :) Förlåt för felformuleringen!
Så om jag svetsar bakaxeln så blir den spärrad, men inte fram? :)

TerranoJohan
Forumräv
Inlägg: 790
Blev medlem: sön jul 28, 2013 11:28
Ort: Lindesberg

Re: Diffspärr King Cab -87?

Inlägg av TerranoJohan » mån maj 05, 2014 5:56

Det finns ju mycket annat jag skulle göra INNAN jag skulle svetsa axeln iaf...den blir ju inte direkt lättkörd. För jag antar att du redan kör med lågt däcktryck och har skruvat bort krängningshämmarna:)
*Terrrano 3,0ZD 2004, 285/75-16, overland utrustad.

*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004

*Ford Escort RS 1989 på R-däck :mrgreen:

Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670" onclick="window.open(this.href);return false;

DahlinPics
Nybörjare
Inlägg: 8
Blev medlem: mån apr 28, 2014 0:50
Ort: Bollnäs

Re: Diffspärr King Cab -87?

Inlägg av DahlinPics » tis maj 06, 2014 4:27

TerranoJohan skrev:Det finns ju mycket annat jag skulle göra INNAN jag skulle svetsa axeln iaf...den blir ju inte direkt lättkörd. För jag antar att du redan kör med lågt däcktryck och har skruvat bort krängningshämmarna:)
Krängningshämmarna sitter nog kvar :) Varför ska dem bort? :)

TerranoJohan
Forumräv
Inlägg: 790
Blev medlem: sön jul 28, 2013 11:28
Ort: Lindesberg

Re: Diffspärr King Cab -87?

Inlägg av TerranoJohan » tis maj 06, 2014 6:02

Mer flex, så hjulen når ner till marken...då slipper man diagonalspinn:) Jag har inga spärrar på min, men kommer längre än dom som inte lärt sig att släppa ur luften, fast dom har spärr. Så att ha en spärr är inga garantier för att du kommer att ta dig fram överallt, lågt däcktryck, bra däck, bra flex och RÄTT spårval är viktigare.
*Terrrano 3,0ZD 2004, 285/75-16, overland utrustad.

*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004

*Ford Escort RS 1989 på R-däck :mrgreen:

Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar