Dags för en liten uppdatering. Lite grann har det ju hunnit hända.
Man har ju andra projekt och saker att hinna med också, plus att jag varit ledig en vecka och varit iväg på semester.
Men det som hänt är i alla fall:

Rivit av hjulen och bromsarna. En del hjulmuttrar var rätt kinkiga... På högra sidan gick det hyfsat enkelt. Men sen på vänster sida gick det tyngre. Började bak och kollade att det inte var vänstergängat i alla fall, men det var det inte. Drog av tappen på ett 1/2-tums spärrskaft... Bytte till 3/4-tums skaft med adapter till hylsan. Då gick adaptern av...
Efter byte till adapter av bättre kvalitet så gick det dock att få lös även det hjulet. Imponerad av att hylsan inte gick sönder. Stod och gungade på dragskaftet när adaptern gick sönder.
Så var det "bara" vänster framhjul kvar. Prövade dra och muttrarna rubbades lite men det kändes inte bra (det "snäppte" liksom inte till när dom lossnade)... Drog lite till och då gick en hjulbult av
Tänkte jag skulle prova dra in/åt en mutter igen eftersom den lossnat lite. Drog åt den men det tog liksom inte stopp. Tittade och ser att den kommit ut från fälgen! Inser då att det är vänstergängat. Efter detta konstaterande så gick det att lossa även framhjulet.
Om man får vara efterklok så borde jag ju kollat gängningen även på framhjulet. Men då det inte var så bak så trodde jag inte heller att det var det fram. Återstår väl att se om det går att hitta en ny hjulbult.
Efter detta så demonterades samtliga bromstrummor. Det gick utan bekymmer. Även på det hjul där bromsen satt fast. Efter bilden togs så har även samtliga backar och bromssköldar demonterats.
Har även tagit lös huvudbromscylindern för genomgång/inspektion.

Nästa steg blev att lyfta på motorhuven. Även här behövs det en insats
Notera den fläktkylda förgasaren

Blev helt enkelt så att motorn fick kliva ur pannrummet för en inspektion.
Innan jag började riva så gjorde en liten undersökning. Kollade oljan och det såg ok ut. Prövade dra runt motorn för hand och det var inga problem. Prövade köra runt den på startmotorn, även det gick bra. Tänkte att då prövar jag att göra ett komp-prov. Spiken har ju upplyst mig om att den ställdes bort när den inte längre gick och att misstanken var dålig kompression.
Resultatet blev 2.5-3 bar på fyra av cylindrarna och 0 bar på två.
Denna motortypen är väl ingen högkompad racemaskin. Vet inte vad det ska ligga på... Men det känns som att det är lågt även på dom som har kompression.

Påbörjad inspektion av motor. Rev av toppen och kikade lite. Utan att ha undersökt det närmare så gissar jag att ventilerna inte är helt täta. Ser dock fräsch ut i cylinderloppen. Kollade även upp ett par gamla lagningar på blocket. Petade bort nån form av plastic padding eller nåt liknande. Under detta så var det svetsat. Förmodligen har blocket varit sprucket där. Vet inte om man ska fortsätta köra med blocket eller försöka leta upp ett annat (eventuellt komplett motor).
Nästa steg blir att skaffa det som behövs till bromsarna, få lite färg på bromssköldar och trummor. Sedan montera ihop det.
Ta ett beslut hur/vad man ska göra med motorn. Om någon vet av en motor så får ni gärna hojta till.