Är man en idiot?

Här snackar vi om allt som inte passar in i dom övriga kategorierna

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

MattisH
Guru

Re: Är man en idiot?

Inlägg av MattisH » fre maj 16, 2014 13:30

Kusinen åkte 45 mil i en sån där Hemi V8 till Jönköping nu i påskhelgen. Dom tankade fullt när dom körde och tankade fullt när dom kom hem för att dom skulle dela på kostnaderna. Resultatet vart 1,2 liter per mil och det var ingen jättesnäll körning. Visst förmodligen inte särskilt många fullgasningar, men det gör man ju inte när man pendlar heller..
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

ifconfig
Rutinerad

Inlägg av ifconfig » fre maj 16, 2014 14:29

Matte_E skrev:Sen kan jag tycka att jämförelsen mellan en ny bil och en gammal haltar lite, tyvärr brukar det innebära mer underhåll på en äldre bil, framvagnar som blir slitna, bromsar, bussningar mm, på en ny har du i o f s servicen som kostar, men det är är 1 gång om året.
När jag gjorde mitt val så tittade jag även på servicekostnader.
Delarna är betydligt billigare till min jänkare än vad de är till en V70.
Och om jag mot förmodan skulle vilja/behöva lämna iväg bilen och få arbetet gjort så känner jag mig mer trygg med att lämna bort min lättskruvade äldre jänkare än en modernare finare bil med mer elektronik och märkliga konstruktioner. Jag tror dessutom att det blir billigare att lämna iväg eftersom fler hemmameckare/små verkstäder kan skruva på en äldre bil än den nyare som kräver dator och mjukvara i större utsträckning och även specialverktyg.

Mvh Magnus
Toyota Landcruiser 90 3.4 LWB -97 (daily)
Nissan Patrol Y61 2.8 LWB -99 (travel)
Polaris Sportsman 500 X2 -07
Volvo BM 400 "Buster" -65 med Modig 608 lastare

johnnycobra
Hemmastadd

Inlägg av johnnycobra » fre maj 16, 2014 14:34

Helt klart Matte_E, jag har med i beräkningen att det inte bara är att kränga den vidare om man tröttnar. Förstår att den inte är lättsåld, sitter ju på "andra sidan" nu och den är inte ens lättköpt.

1,2 L/mil säger du, MattisH? Det är ju faktiskt vad de Dodge själva uppger men har läst överallt att man kan glömma att komma ner i den förbrukningen. Glädjande att kussen din lyckades. För då kanske jag också gör det. Då drar den lika "lite" som min förra Navara (som iofs gick på diesel).

Nä några gasen i botten lär det nästan aldrig bli. Jag vill bara mullra fram lagom respektfullt och i lagom fart 8)
King Cab -01, något höjd - Såld
Dodge Ram 1500-07, 5,7 L Hemi, Höjd 3", Svart såklart... - Såld:(
Suzuki Samurai -91

kwasny
Användare

Inlägg av kwasny » fre maj 16, 2014 15:30

Håller med Matte_E.
Körde Sthml-gbg-skagen(Danmark)-gbg-sthml. Snittförbrukning 1.2 med 4 pers och packning.
If it jams, force it. If it breaks, it needed replacing anyway

ifconfig
Rutinerad

Inlägg av ifconfig » fre maj 16, 2014 17:32

Det gäller bara tänka på att båda exemplen är lite längre körning i förmodligen relativt konstant hastighet. Snittförbrukning med pendling, till affären och lite skit till tippen ger kanske ett snitt blandad körning på 1,5 l/mil.
Toyota Landcruiser 90 3.4 LWB -97 (daily)
Nissan Patrol Y61 2.8 LWB -99 (travel)
Polaris Sportsman 500 X2 -07
Volvo BM 400 "Buster" -65 med Modig 608 lastare

hakanjet
Användare

Inlägg av hakanjet » fre maj 16, 2014 17:47

Har alltid åkt den bil jag tycker är kul även när jag arbetat 25 mil per dag så jag tycker du gör helt rätt.Man vet aldrig när systemet förbjuder nöjen så bäst att passa på.

Matte_E
Användare

Inlägg av Matte_E » fre maj 16, 2014 19:17

ifconfig skrev:
När jag gjorde mitt val så tittade jag även på servicekostnader.
Delarna är betydligt billigare till min jänkare än vad de är till en V70.
Och om jag mot förmodan skulle vilja/behöva lämna iväg bilen och få arbetet gjort så känner jag mig mer trygg med att lämna bort min lättskruvade äldre jänkare än en modernare finare bil med mer elektronik och märkliga konstruktioner. Jag tror dessutom att det blir billigare att lämna iväg eftersom fler hemmameckare/små verkstäder kan skruva på en äldre bil än den nyare som kräver dator och mjukvara i större utsträckning och även specialverktyg.

Mvh Magnus
Jag håller med dig till viss del, kan du beställa från USA så blir delarna billigare, men hos Hansens så skiljer det mycket mindre om man jämför mot en nyare V70, ABS givarna kostar 1450:- st hos Hansen, ÅF ( Hedinbil) tog 850:- st, nu köpte jag 2 st från Rock Auto för ca 700:- ink frakt, tull och moms.
Sen blir det tyvärr färre och färre mekaniker och mindre fristående verkstäder, i dag ingår flertalet i en större kedja typ Mekonomen, Auto Experten mfl det gör att timpriset inte skiljer så mycket mot tex Volvos tim debitering.
Sen tycker jag många förskönar bilden av att åka amerikanskt, det blir lite för mycket rosa skimmer runt det hela, den kalla verkligheten är att ska man få det att gå runt utan att bli ruinerad så måste man skruva själv, och hur mycket jag än tyckte om min GC så kommer man inte ifrån det faktum att det är amerikanskt grovsmide när det är som sämst.

Man kan fråga sig varför jag valde att köpa en jänkare, och jag har inget bra svar, annat än att jag ville ha en och se hur de var, hade jag inte sakta blivit lam i benen hade jag nog haft kvar det eller köpt en annan amerikansk bil, jag älskar dom trots deras fel och brister.

Mvh

Edit: Stavfel.
Chevrolet Trailblazer

HenkeS
Beroende

Inlägg av HenkeS » fre maj 16, 2014 22:00

johnnycobra skrev:Bra där! Jag skiter också i om folk tycker jag är en idiot. Jag läste någonstans (minns ej var men nån amerikansk artikel) att RAMen skulle kunna vara mindre politiskt korrekt men det skulle förutsätta att den gick på valolja och pandatårar. Så alltid retar man väl någon?

Jag tänker bara på det ekonomiska och har sen länge planerat sluta snusa när jag köper Dodgen. Snuset gör 1.500 per månad så det lär märkas, både i plånboken och på humöret.
Ska du sluta snusa så lär du behöva en v8 att dämpa begäret med :mrgreen:
Skämt å sido, nu pendlar jag iof inte med min då jag ha tjänstebil men använder den till alla andra resor, frugans v50 tar jag sällan, trots att den är rena spargrisen, 0,4 liter diesel per mil och skatten är väll en dags lön ungefär.
Don't be fooled by imitations...Get Real, Get Mopar!!!

AlterEgo
Forumräv

Inlägg av AlterEgo » fre maj 16, 2014 22:55

Jag har bruksbil och leksaksbil.

På bruksbilen gäller dirftsäkerhet, hyfsad säkerhet och låg milkostnad. De senaste åren har jag haft mest bakhjulsdrivna gamla Volvo, men det slank in en diesel-Skoda och V70 Bifuel också när jag körde 20 mil om dagen. Ofta har jag köpt bilar för 10-15000 och kört något år med dom innan jag sålt dom för ett par tusenlappar och köpt en ny. Det är då inte ofta jag inte kommit dit jag velat, har väl haft ett eller två driftstopp som inte kunde lösas vid vägkanten de senaste sju åren. Dom bilarna har då sannerligen inte kostat några 40 kr/mil... Skodan landade på 12,20 kr/milen när den var såld och allt var summerat. 245:an jag har ligger kanske på 25 kr milen om man anser den vara värdelös. Hade jag sålt den idag hade jag kanske fått 5000 för den och då rasar kostnaden troligen ner under en tjuga. Är det värt dubbla pengarna att åka runt i en ny V70? Inte för mig i alla fall. Jag skiter t.ex. i hur dom ser ut, jag hade en 240 ett tag med så stora rosthål att en katt hade kunnat krypa in i skuffen utan att skava sig. Skall man hålla sig med sådana bruksbilar krävs det att man mekar lite själv och inte behöver lämna in dom till verkstad för att byta en glödlampa.

Leksaksbilarna går på nöjeskontot. Inte samma sak liksom. Nya däck till Jeepen är inte samma sak som nya däck till Volvon. Driftskostnaderna är inte helt oviktiga på leksaksbilarna heller, men jag kan ju själv bestämma om jag vill sticka iväg på en träff och lägga en femhundring i bensin den dagen. Eller låta bli.
Jag är inte bara fet, jag är dryg också.

noodlesswe
Beroende

Inlägg av noodlesswe » lör maj 17, 2014 14:26

hmmm de e viktigare tycker jag att man har en bil som de e kul att köra, alla runt mig har lagt av att snacka kostnad för jag har inte samma syn som dom och väljer "konstiga stora dyra bilar"

har hafft en hilux = "vad skall du med den stora monstret till", den var skit rolig att köra, att dne var praktisk var bar abonus
har en gelendewagen = "den måste vara ap dyr i drift" kul att köra och som min vinter bil men visst drar endel diesel + att de e den jag kör i skogen med
har en jaguar xj8 = "ååå den måste vara skit dyr i drift" vem bryr sig?? inte jag den e en dröm att köra och delar e billigar i england en volvo i sverige.

drömmen e en jaguar xjs v12 och folk tycker inte jag e klok men jävlar vilken bil jag skall bara ha en
och en polare har köpt en dodge pick upp fan vilken drömm att köra sådan vill jag också ha :-D

och med dessa bilar kör jag av och till jobb varje dag och ibland långa om vägar bara för de e kul

känslan av en solid bil och att den e rolig att köra e 100 gånger mer intresant en bränsle ekonomi

min plan är att ha en bil för varje vecko dag :-) och dom skall alla var kul bilar att köra :-) behlve ri och för sig köpa garage med hus för att få plat med dom men de kan de vara värt :-)
// Noodles aKa Andreas

Gwagen Wolf 240(GD) nu mera TD swb 1989
Jeep Wrangler sahara limited 2.8 crd 2007

johnnycobra
Hemmastadd

Inlägg av johnnycobra » lör maj 17, 2014 23:22

Tack för alla synpunkter. Det har kommit fram mycket förnuftiga synsätt och det har varit till bra hjälp för mitt beslut. Nu står han på garageuppfarten stor o grann! Ångrar inget, men har ej heller tankat än. Snusmässigt undrar jag dock vad jag gett mig in i. Fy fan vad jag har tröstkört för att lindr abstinensen.
Suzuki Samurai -91

kwasny
Användare

Inlägg av kwasny » sön maj 18, 2014 8:11

johnnycobra skrev:Tack för alla synpunkter. Det har kommit fram mycket förnuftiga synsätt och det har varit till bra hjälp för mitt beslut. Nu står han på garageuppfarten stor o grann! Ångrar inget, men har ej heller tankat än. Snusmässigt undrar jag dock vad jag gett mig in i. Fy fan vad jag har tröstkört för att lindr abstinensen.
:tumbup: Det blir bra , det där.
Bild på skönheten?
If it jams, force it. If it breaks, it needed replacing anyway

johnnycobra
Hemmastadd

Inlägg av johnnycobra » sön maj 18, 2014 8:22

Tackar:) Absolut, bilder kommer. ska bara lära mig hur man lägger upp dem. med min multimedia know how så kanske det inte sker idag, men det kommer..
Suzuki Samurai -91

Hynboholm
Forumräv

Inlägg av Hynboholm » sön maj 18, 2014 9:00

Vore kul om du följde upp tråden, oavsett vad du kommer fram till för tankar i framtiden :tumbup:

Spiken
Veteran

Inlägg av Spiken » sön maj 18, 2014 10:18

Helt rätt :tumbup:

Själv pendlade jag mellan Nyköping och Strängnäs (många år sen) med en -64a full size Pontiac.
Men det var mest för att reta miljömupparna som jobbade där.

Glömmer aldrig kommentaren "två avgasrör, då släpper den ut dubbelt så mycket"

Skriv svar