Börjessons Cj 7

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Gravander
Forumräv

Re: Börjessons Cj 7

Inlägg av Gravander » ons apr 09, 2014 8:46

borjesson skrev:
Gravander skrev:Fy fan så stiligt detta kommer bli! :woot:

Ses den 26:e!
Jo på ett eller annat sätt blir det nig bra ! Bilen kommer nog inte riktigt den 26:e , men jag kommer och ser på dig när du gottar ner suzukin i något hål ! :mrgreen:

Nej fan de förstår jag att din bil inte kommer 26:e :mrgreen: :tumbup:
Jag tror inte jag hinner plocka ihop min bil heller, å då har jag kommit längre än dig :mrgreen:
Så jag får gå brevid jag också.... Men om ett tag så är Du, Jag å Erik ute å brötar med nya fina fordon :twisted:
Crew of
Offroaders Bohuslän

ErraN_XJ
Veteran
Kontakt:

Inlägg av ErraN_XJ » tor apr 10, 2014 0:00

Jajamän! :woot:

Om ett BRA tag...
#JeepGaraget

:thefinger:

#Offroaders Bohuslän

borjesson
Rutinerad
Kontakt:

Inlägg av borjesson » sön maj 18, 2014 20:56

Dags att göra en uppdatering igen!
För någon vecka sedan fick jag klart mitt ingående drev till fördningslådan, med lite hjälp av skolan. Resultatet blev kanon med minst lika bra passform som den gamla medbringaren.

Bild

Bild

Har nu kommit till det skedet där jag ska sitta i bilen, Provmonterade fars rutram ifrån Commandon (dock är den 5 cm lägre) bara för att få en hyfsad ide om var jag befinner mig. Har nu tyvärr stött på lite patrull, det visar sig att mina 190 cm är för långt för att det ska finnas frigång mellan mitt huvud och buren. Har maxat stolen så mycket det är vettigt för att kunna bygga ett golv och fästen till stolen. Det får helt enkelt inte plats! Kickupen på en suzuki ram är lååååååång och väldigt flack. och för att jag ska kunna få ner karossen så det inte ser helt knas ut så finns det bara en utväg. Kapa av ramen!!

Det kommer bli en helt ny ram från mitten och bakåt, med exakt de måtten jag vill, den designen jag vill, och framför allt jag kommer kunna sitta i en lagom höjd.

Tankarna springer vidare och ramen får vara orörd tills jag har gjort golvet i karossen, så jag kan mäta mer exakt. Jag kommer att ha en mellanvägg som både kommer att utgör en del av mina hjulhus och frånskilja mig ifrån fulecell batteri mm. För att krysset i huvudbågen ska få plats och alla annat så kommer stolen hamna längre fram än vad som var förväntat. Jag har bara 60 cm i mellan torpedväggen och stolens framkant, normalt ligger ungefär 70-80.

Tittar man på en formula bil som har samma kaross som jag så har de ett längre insteg än en original 7:a.Mitt nya insteg kommer att vara 10-12 cm längre (funderar även att länga karossen mellan insteget och bakskärmen, ifall det fof är ont om plats.)

Så jag började min helg med att vaxa en av instegssidorna och la ett lager formgelcoat, Plastade sedan min gjutform.

Bild

Ett helt okej resultat enligt mig.

Bild

Har även gjort "den riktiga " biten, tyvärr hamna den aldrig på bild. Imorgon ska jag kapa isär karossen och se om det kan bli lite längre!

//Edvin Börjesson :hello:
Jeep Comando med portaler och Irok 39,5"
Jeep cj 7 med lj 70 axlar och TSL 39,5"

svana
Forumräv

Inlägg av svana » sön maj 18, 2014 22:24

Glasfiber och polyester är grymt nice.

borjesson
Rutinerad
Kontakt:

Inlägg av borjesson » tis maj 20, 2014 21:03

svana skrev:Glasfiber och polyester är grymt nice.
Absolut!! Frunktansvärt lätt och smidigt; synd bara att det ogillar träd så mycket 8)

Har efter lite mätande kapat isär karossen... Kommer att bli 10-15 cm längre, helt beroende på utseende, den får inte bli för lång och tappa proportionerna. Då sitter jag hellre som en kråka. :roll:

BildBild

Eftersom denna bild uteblev sist gång så ramlar den med nu :tumbup: Nu ska den kapas rent och kapas till rätt längd. :order:

Bild

Det var nog allt för denna lilla uppdatering, kommer att fortsätta med karossen under veckan, får se hur långt jag kommer.

//Edvin Börjesson :hello:

borjesson
Rutinerad
Kontakt:

Inlägg av borjesson » mån jun 16, 2014 21:17

Nu var det dags igen!
Har fått gjort hyfsat mycket i garaget det senaste. Har tillverkat en helt ny ram ifrån hälften och bakåt.

Bild

Bild

Har även fått näst upp det gammal bakaxel staget, fas med lite ny gjorda fästen och lite mer in vinklat än innan.
Bild

Och här är insidan utav fästet. kommer att helsvetsa allting på insidan och sedan "locka" den för att få det så cleant och starkt som möjligt.
Bild

Fick även köpt mig ett par rejäla styrleder (m18/m20) 8)
Bild

Hittade även två uppsättningar med ett par lite större och ett par lite minder bottenslag. Kommer att sätt de som är lite större fram på bilen då jag tror att de kommer ge mer svikt då bilen är lite tyngre. :roll:
Bild

Och ikväll fick jag näst upp centrum leden igen, kommer komma mer plåtar och förstärkningar senare.
Bild

Det var nog allt för denna gången!
// Edvin Börjesson :hello:

hesselgren
Beroende

Inlägg av hesselgren » mån jun 16, 2014 21:56

vilket redigt bygge

ErraN_XJ
Veteran