Jeep, Dodge, Cheva, Ford m.fl
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
Halogen
- Användare
- Inlägg: 28
- Blev medlem: mån apr 08, 2013 11:30
- Ort: En skog utanför götet
Inlägg
av Halogen » mån maj 19, 2014 17:13
Man kanske ska vara glad för att man inte hann ut på stora vägen...

Anyways:
Bilen pissar ut bromsvätska från strax bakom vänster fram, det är torrt och fint uppe vid huvudcylindern så jag tror det är ett bromsrör som är läck där under någonstans. Vad rekommenderas, köpa kopplingar och rör i lösvikt och bocka själv eller finns det färdiga längder att köpa? 3/16 har jag läst mig till att det sitter på trucken, stämmer det? Jag har bara jobbat med bromsslangar innan och då på motorcyklar, så att bocka rör, kona och sånt har jag ingen erfarenhet av och har heller inga verktyg för det, men det kanske inte är direkt rocket science..?
-
HenkeS
- Beroende
- Inlägg: 1057
- Blev medlem: fre maj 07, 2010 8:19
- Ort: västerbottniska inlandet
Inlägg
av HenkeS » mån maj 19, 2014 20:08
Piece of kaka, dubbelkonings verktyg finns nån hundralapp som duger alldeles utmärkt. Och kopparrören på lpm kosta inte många kronor inte sett till vad som ska göras iaf, jag gjorde nya rör bak på dodgen för någon vecka sedan.
Don't be fooled by imitations...Get Real, Get Mopar!!!
-
sebringZ28
- Beroende
- Inlägg: 1020
- Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
- Ort: Linköping
Inlägg
av sebringZ28 » tis maj 20, 2014 3:21
Är bara att bygga själv, finns säkert färdiga längder att köpa men det blir dyrt och tar tid att få fram.
Om det är rostskadat så det börjar läcka finns det säker fler rör under bilen som är dags att byta, lämpligen alla bromsrör tex.
Räkna med att luftningsnipplar och slanganslutningar sitter fast med, kanske dags att byta slangar och ok med, rockauto.com hjälper dig gärna med delar!
Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee
-
Fisketorp
- Guru
- Inlägg: 2597
- Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
- Ort: Fisketorp
Inlägg
av Fisketorp » tis maj 20, 2014 8:48
Mekonomen brukar bocka och göra färdiga rör om man önskar det.
Kan ju vara lite beställning om dem inte har rätt nipplar hemma
-
Halogen
- Användare
- Inlägg: 28
- Blev medlem: mån apr 08, 2013 11:30
- Ort: En skog utanför götet
Inlägg
av Halogen » ons maj 21, 2014 11:34
Ok, ni har övertygat mig. Jag kan låna koningsverktyg verkar det som så jag får väl återkomma med resultatet...
-
HenkeS
- Beroende
- Inlägg: 1057
- Blev medlem: fre maj 07, 2010 8:19
- Ort: västerbottniska inlandet
Inlägg
av HenkeS » ons maj 21, 2014 16:05
Don't be fooled by imitations...Get Real, Get Mopar!!!
-
Halogen
- Användare
- Inlägg: 28
- Blev medlem: mån apr 08, 2013 11:30
- Ort: En skog utanför götet
Inlägg
av Halogen » ons maj 21, 2014 17:06
Ok, nästa fråga då. Jänkarna verkar ha fobi mot kopparrör och rekommenderar stål istället. Stämmer detta och i så fall, varför?

-
Mathias T
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6345
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
- Ort: Nol
Inlägg
av Mathias T » ons maj 21, 2014 17:13
Sen ska dom ju gärna ha en stålspiral runt röret som maximal rostodlare och för att det inte ska gå att se om det är för rötet.
Amerikansk variant på rysk roulette bromssystem?
Byt till kopparnickel
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
-
sebringZ28
- Beroende
- Inlägg: 1020
- Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
- Ort: Linköping
Inlägg
av sebringZ28 » ons maj 21, 2014 17:29
Är inga problem med koppar, ser bara tråkigt ut, jänkarna tycker det är för mjukt men det räcker gott och väl.
Sen har väl dom flesta bilar stålrör.
Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project
"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee