Jeep Grand Cherokee LX 5,9 ELFEL!!!
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Jeep Grand Cherokee LX 5,9 ELFEL!!!
Hej hej, är spekulant på en Grand Cherokee Limited LX 5,9 -98 , dock finns det några elfel på den som oroar mig lite.
Fel.
#1 bilen drar ur batteriet på 4-5 dagar.
#2 instrument och kontrollampor är helt dött tills man kör elstolen fram och tillbaka några gånger och då hoppar instrumenteringen igång.
#3 elhissar och c-lås är dött, dessa kan hoppa igång och fungera lite sporadiskt då och då.
#4 startspärren är även den ur funktion
Någon som har skruvat med liknande fel och kanske kan ha tips om var man börjar leta..?
mvh /Peter
Fel.
#1 bilen drar ur batteriet på 4-5 dagar.
#2 instrument och kontrollampor är helt dött tills man kör elstolen fram och tillbaka några gånger och då hoppar instrumenteringen igång.
#3 elhissar och c-lås är dött, dessa kan hoppa igång och fungera lite sporadiskt då och då.
#4 startspärren är även den ur funktion
Någon som har skruvat med liknande fel och kanske kan ha tips om var man börjar leta..?
mvh /Peter
Re: Jeep Grand Cherokee LX 5,9 ELFEL!!!
Elhissarna är väl inte ovanligt att det är brott i kablarna mellan dörr och kaross.
Att den drar ström och hitta felkälla kan ju vara så lätt som att dra säkringarna och mäta och se vart förbrukningen ligger. Men har man otur hittar man det aldrig eller det blir dyr felsökning.
Prövat att dra säkringen till elstolen? Innan bilen startas och se om det händer någon skillnad med mätarna.
Hänger väl på hur händig du är själv. Men är bilen inte vrålbillig oh övrigt fin så sök vidare.
Finns gott om cherokees
Att den drar ström och hitta felkälla kan ju vara så lätt som att dra säkringarna och mäta och se vart förbrukningen ligger. Men har man otur hittar man det aldrig eller det blir dyr felsökning.
Prövat att dra säkringen till elstolen? Innan bilen startas och se om det händer någon skillnad med mätarna.
Hänger väl på hur händig du är själv. Men är bilen inte vrålbillig oh övrigt fin så sök vidare.
Finns gott om cherokees
inte så många 5.9 dokFisketorp skrev:Elhissarna är väl inte ovanligt att det är brott i kablarna mellan dörr och kaross.
Finns gott om cherokees
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld
Något speciellt som gör att man just vill ha 5,9?
Tordes väl innebära färre utbud av reservdelar också?
Tordes väl innebära färre utbud av reservdelar också?
Tack för tipsen =)
ja det är en del som skiljer 5,9 från dom andra. förutom den större motorn så har den annan grill, fungerande gälar i huven, tröskelbreddare/kåpor, andra fälgar, större ljudpaket, rails på taket, lyxigare skinnstolar som är mer skålade, mörkare träinredning, rynkat skinn på dörrsidorna, skinnklädd växelspaksknopp/hög och lågväxel/handbroms/armstöd och en del till som jag säkert missat nu =)
ja det är en del som skiljer 5,9 från dom andra. förutom den större motorn så har den annan grill, fungerande gälar i huven, tröskelbreddare/kåpor, andra fälgar, större ljudpaket, rails på taket, lyxigare skinnstolar som är mer skålade, mörkare träinredning, rynkat skinn på dörrsidorna, skinnklädd växelspaksknopp/hög och lågväxel/handbroms/armstöd och en del till som jag säkert missat nu =)
Allt beror ju på priset!
E de billigt så e de värt å köpa den å ta tid på sig å leta upp felen. Hittar du dom inte så köper ja gärna motor å låda med kabelhärvan å boxar!
E de billigt så e de värt å köpa den å ta tid på sig å leta upp felen. Hittar du dom inte så köper ja gärna motor å låda med kabelhärvan å boxar!

#JeepGaraget

#Offroaders Bohuslän

#Offroaders Bohuslän
Håller med tidigare skribenter. Skulle det vara "rätt" kan det ju vara ett bra fel. Annars kan det ju vara drygt.termostat skrev:Hej hej, är spekulant på en Grand Cherokee Limited LX 5,9 -98 , dock finns det några elfel på den som oroar mig lite.
mvh /Peter
En vild spekulation är att alla fyra fel skulle kunna vara ett och samma fel. Exempel kommunikations fel på bus systemet. Orsakad av skadad styrenhet för något eller kabel/kontaktskada. Där skadade styrenheten också hade kunnat vara strömtjuven.
Elhissarna skulle jag kolla kablarna i förardörrn, dom verkar seriekopplade på nåt vis för när jag kopplade ur elen på passagerardörrn slutade elhissarna på båda bakdörrarna också att fungera likaså öppningen på bakrutan på luckan. Kabelbrott i härvan till förardörrn är inget ovanligt fel på ZJ.
Kan ju vara samma orsak till centrallåset i så fall.
Drar ur batteriet gör dom ju på 2 veckor utan fel om batteriet inte är helt ok, behöver inte vara värre än dåligt batteri. ZJ är känsligt för dåliga batterier, finns flera trådar på jeepsweden.net om knepiga el-fel som botats med nytt batteri.
Att starta instrument och kontrollampor med elstolen luktar väl jordfel? jag är inte alls nån expert på el egentligen men har upplevt j-t skumma fel som berott på jordfel.
Det är inte heller ovanligt på ZJ med såna, på en av våra la AC:n av pga dålig jord på en av punkterna under huven tex.
Kan ju vara samma orsak till centrallåset i så fall.
Drar ur batteriet gör dom ju på 2 veckor utan fel om batteriet inte är helt ok, behöver inte vara värre än dåligt batteri. ZJ är känsligt för dåliga batterier, finns flera trådar på jeepsweden.net om knepiga el-fel som botats med nytt batteri.
Att starta instrument och kontrollampor med elstolen luktar väl jordfel? jag är inte alls nån expert på el egentligen men har upplevt j-t skumma fel som berott på jordfel.
Det är inte heller ovanligt på ZJ med såna, på en av våra la AC:n av pga dålig jord på en av punkterna under huven tex.